DEO STRATEGIJE
OVO VAŽI ZA SVE POTROŠAČE, DOBRO OBRATITE PAŽNJU: Evo kakav se zakon donosi u Srbiji
Sve je inače deo strategije zaštite potrošača za period 2019–2024. godine
Novi Zakon o zaštiti potrošača biće donet u drugoj polovini ove godine, potvrđeno je za naš portal.
To je zakon koji se duže čekao, a njegova osnovna namena biće brže rešavanje potrošačkih sporova, efikasnija zaštita prava potrošača, ali i korist za trgovce.
Prvi put, kako nam je rečeno, biće omogućena vansudska zaštita kao obaveza. Odnosno, uz posredovanje tela za vansudsko rešavanje sporova koje evidentira resorno ministarstvo, ona će biti obavezna za trgovce.
Posle usvajanja zakona slede aktivnosti podizanje svesti javnosti o prednostima vansudskog rešavanja sporova, obuka tela za vansudsko rešavanje sporova u skladu sa EU.
Vansudsko poravnanje postojalo je i dosad u zakonu, ali u praksi nije zaživelo. Razlog je jednostavan, trgovac nije bio u obavezi da učestvuje u vansudskom poravnanju po zahtevu potrošača.
Dakle, sada će trgovac imati obavezu da se odazove postupku vansudskog rešavanja spora, inače će morati da plati kaznu po prekršajnom nalogu. Propisano je da postupak vansudskog poravnanja može da pokrene jedino potrošač, uz uslov da je prethodno pokušao da sa trgovcem reši predmet spora.
Novina je i to što će prodavac biti dužan da primi reklamaciju kupca, ali i da napiše obrazloženje ukoliko je ne prihvati. U tom slučaju, trgovac je dužan da potrošača obavesti o mogućnosti rešavanja spora vansudskim putem, kao i o nadležnim telima za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova. Dobra vest za potrošače je i to što dostavljanje ambalaže kupljene robe ne može biti uslov za rešavanje reklamacije niti razlog za njeno odbijanje.
To znači da više neće biti potrebe za čuvanjem kutija, često veoma kabastih, čija je jedina svrha bila zadržavanje prava na eventualnu reklamaciju.
Izmene zakona tiču se i ugostitelja, jer je propisana obaveza da se cenovnik obroka i pića istakne na stolovima ili da se cenovnik preda svakom potrošaču pre prijema porudžbine. Takođe, cene obroka i pića moraju biti istaknute i na ulazu u ugostiteljski objekat.
Dodatno, ministarstvo će ovo sprovoditi u saradnji sa telima za zaštitu potrošača, a u samoj izradi Nacrta Zakona o zaštiti potrošača aktivno su učestvovala i udruženja za zaštitu potrošača, kao što je NOPS.
- Mi podržavamo promene koje donosi novi Zakon, i žao mi je što već nije usvojen u prethodno previđenom roku, jer bi do sada prošao proces prilagođavanja. Već bismo videli da li postoje eventualni nedostaci koje bi trebalo promeniti. Svakako, ovo su jako dobre vesti, jer je upravo to dokaz da se podiže zaštita potrošača na viši nivo - rekao je za naš portal Marko Dragić, pravni savetnik pri NOPS.
Sve je inače deo strategije zaštite potrošača za period 2019–2024. godine.
Bonus video:
(Espreso.co.rs/Biznis Telegraf)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!