Ilustracija, Foto: Printscreen, Profimedia

JOŠ JEDNO SMANJENJE...

"KALIRALO 0,3 ODSTO": Iz Udruženja POTROŠAČA skrenuli pažnju na VAŽNU PROMENU omiljenog napitka mnogih Srba! (FOTO)

Udruženje potrošača Efektiva objavilo je fotografiju tetrapaka mleka na kojem se može uočiti smanjenje procenta mlečne masti...

Objavljeno: 30.09.2022. 14:16h

Litar jogurta postao je jogurt od 968 mililitara. Čokolade od 100 i 300, ne promenivši cenu postale "lakše" za 20 do 25 grama. Smrznute poizvode pretežno prodaju u kesama od 350 i 400 grama umesto 500, dok ona koja su su se pakovala u 1 kilograma, sada su 900 grama. Isto važi i za pakovanja testenine.

O svim ovim proizvodima čija se gramaža smanjila preko noći, a cena ostala ista, Espreso je već pisao.

Osim smanjivanja gramaže, proizvođači su sada, sudeći po fotografiji koju je objavilo Udruženje potrošača Efektiva, počeli smanjivati i sastojke. Tako je procenat mlečne masti sa 2,8% "skliznuo" na 2,5%.

"Kaliralo 0,3% masti!", naveli su iz Udruženja potrošača na svom Fejsbuk profilu.

foto: Printscreen

Podstaknuti nedavnom nestašicom mleka u Srbiji, korisnici Fejsbuka ispod ove fotografije ostavili su brojne šaljive komentare:

"Pa ovo je za svaki dan, prethodno je bilo "kad ga nađeš";

"Zato što je za svaki dan. Računaju da ne valja preterivati sa masnoćom";

"A pa novo mleko mora nova veća cena, već viđeno devedesetih";

"...samo se doda malo više vode...u eu je standard 3,5%...";

"A ovo drugo je za kad dođu gosti", glase samo neki od komentara.

foto: Printscreen/ RTS, Profimedia

Podsetimo, proizvodi poskupljuju pred našim očima, a mi to ne možemo u prvi mah da primetimo, jer proizvođači i računaju na to da većina nas kupuje po navici i da namirnicu koju smo kupili milion puta pre toga nećemo svaki put da proveravamo težinu.

Sve je počelo još 2009. kada je u Evropskoj uniji ukinuta obaveza standardne veličine pakovanja namirnica.

Udruženja za zaštitu potrošača izgubila su glas skrećući pažnju na ove obmane već godinama, ali uzalud. Svako malo pojavi se novi proizvod koji teži manje, a košta isto ili više.

A da li je ovo Zakonom dozvoljeno i postoji li određena regulativa koja kontoroliše ove poteze pitali smo predstavnicu Nacionalne organizacije potrošača Srbije, Nikicu Jovanović.

- Takva regulativa ne postoji, proizvođač je jedino dužan na vidljivom mestu istakne neto količinu proizvoda. Na proizvođačima je da odrede gramažu proivoda dokle god to bude istaknuto na vidljivom mestu pakovanja, ali nisu organičeni određenim standardom gramaže" rekla je za Espreso Nikica Jovanović.

Nikica Jovanovićfoto: Printscreen/Youtube/RTS Beogradska hronika Jutarnji program

Pitali smo našu sagovornicu da li im se javljaju potrošači sa ovim pitanjem te da li ovakve promene utiču na njihov budžet.

- Javljaju se potrošači sporadično, pogotovo kada se radi o namirnicama koje se učestalo koriste od strane većeg broj građana. Tada takve promene ne mogu, a da ne budu primećene. Ali kako se ne "krši" bilo kakav Zakon, to se ne može regulisati", dodala je naša sagovornica za Espreso.

Ona je takođe objasnila da je trend "smanjenja" gramaže pakovanja prehrambenih, ali i drugih proizvoda primećen zadnjih nekoliko godina, ali da se u vreme inflacije i trenutne krize posebno o tome priča, pa zato iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije često apeluje na potrošače da obrate pažnju na ono što kupuju.

- Kako potrošači po inerciji kupuju proizvode, ne obraćajući pažnju na gramažu istih, često apleujemo da se obrati da se ne kupuje "po navici" i da budu upućeniji u ono što stavljaju u korpu", rekla je Nikica Jovanović iz iz NOPS-a.

Ona je dodala da se radi o triku kojim se služe proizviđači.

Smanjenje gramaže je trik kojim se služe proizvođači, kako bi privukli kupce. Na prvi pogled, proizvod izgleda standardno, ali kad se malo bolje zagledate, vidite da je manja gramaža, a cena je nešto niža. A još češći su slučajevi da cena ostane ista, čak i veća", zaključila je naša sagovornica.

(Espreso)