DA LI PIJANI VOZAČI KOJI USMRTE NEKOG TREBA DOŽIVOTNO DA IDU U ZATVOR? Stručnjaci za Espreso izneli svoje mišljenje
Dobrivoje Radovanović, Srđan Popović, Damir Okanović, Foto: Printscreen/RTS, Beta, Zorana Jevtić, Privatna arhiva

ozbiljna tema

DA LI PIJANI VOZAČI KOJI USMRTE NEKOG TREBA DOŽIVOTNO DA IDU U ZATVOR? Stručnjaci za Espreso izneli svoje mišljenje

Pre nekoliko dana iz Velike Britanije stigla je vest da je parlament odlučio da izmeni zakon tako da omogući sudijama da vozačima koji pod dejstvom alkohola ili droga izazovu smrtni ishod mogu da izreknu kaznu doživotnog zatvora

Objavljeno:
Dijana Spasov

Kada se pojavi vest da se dogodila saobraćajna nesreća sa smrtim ishodom i da je pritom vozač koji je izazvao nesreću u tom trenutku bio pod dejstvom alkohola ili narkotika, svi postavljamo jedno pitanje. Da li je doživotni zatvor za vozače koji ubiju nekog u saobraćaju dobra ili suviše radikalna mera?

Pre nekoliko dana iz Velike Britanije stigla je vest da je parlament odlučio da izmeni zakon tako da omogući sudijama da vozačima koji pod dejstvom alkohola ili droga izazovu smrtni ishod mogu da izreknu kaznu doživotnog zatvora.

Neminovno, nametnule su se paralele i pitanje da li bi slično zakonsko rešenje trebalo primeniti i u Srbiji.

Povodom toga, kontaktirali smo Damira Okanovića iz Komiteta za bezbednost u saobraćaju koji je pojasnio da se Komitet već godinama zalaže da kazne budu pooštrene, a možda u nekoj budućnosti bude i priče o doživotnoj kazni.

"Mi imamo malo različite sisteme, Britanija je u anglosansoknom sistemu, a mi smo u sistemu kontinentalnog prava i Britanci generalno nemaju posebno krivično delo vezano za saobraćaj jer se to kod njih sve tretira kao ubistvo, znači neke određene stepene ubistva. Oni smrt u saobraćajnoj nesreći tretiraju kao ubistvo nehatno ili umišljeno ili kako god. Nije britanski parlament doneo odluku da će svaka saobraćajna nezgoda sa smrtnim ishodom biti kažnjavana doživotnom kaznom zatvora već da je to gornja granica, sud može da izrekne tu kaznu, a ne da mora da izrekne takvu kaznu, objašnjava Okanović i dodaje:

Damir Okanović
Damir Okanovićfoto: RTS/Printscreen

"Što se tiče našeg sistema gornja granica je niska, pritom do 2006. je bila 15 godina gornja granica za ubistvo, a onda iz nekog razloga, ja ne znam kog, spuštena na 12 godina. Onda se postavlja pitanje šta ukoliko neko napravi nezgodu pri bahatoj vožnji i u toj nezgodi se autobus pun putnika surva niz liticu i pogine 50 ljudi, da li mislite da je adekvatna kazna do 12 godina zatvora? Mogu da kažem da se Komitet zalaže već godinama unazad da se kod nas kazna za smrtu saobraćajnu nezgodu skrivljenu sa umišljajem po kazni izjednači sa ubistvom, to znači da donja granica bude 5 godina, a gornja 15 godina zatvora. To bi bio značajan napredak kada su u pitanju bahati i pijani vozači. Naš pravni sistem je prilično blag kada su u pitanu vinovnici tih teških saobraćajnih nezgoda, ponavljam i ovo bi bio veliki napredak u ovom trenutku, možda u nekom daljem koraku da to pooštrimo. Sada se kazne kreću od 2 do12 godina, mi se zalažemo da bude od 5 do 15 godina zatvora", rekao je Nenad Okanović za portal Espreso.

S druge strane, kriminolog Dobrivoje Radovanović se ne slaže sa idejom za uvođenje doživotne zatvorske kazne za saobraćajne nesreće u kojima je vozač pod dejstvom alkohola ili narkotika oduzeo jedan ili više života.

Dobrivoje Radovanović
Dobrivoje Radovanovićfoto: Beta

"Ne, ja sam protiv doživotnih kazni, ali nekada su saobraćajne nesreće veoma tragične, dešava se da se ugase cele porodice, stradaju i deca. Nesreće su često izazvane strašnim bezobrazlukom vozača, ali ja bih takve incidente kažnjavao zatvorskim kaznama od 30, 40 ili 50 godina. Doživotni zatvor je zamena za smrtnu kaznu u teoriji. Ali, kod nas postoji i jedan nonsens koji su izvršni zakonodavni postavili, a to je da zakon kaže da svaki čovek ima pravo na uslovni otpust posle 2/3 odležane kazne", rekao je kriminolog za naš portal.

Na ovu temu razgovarali smo i sa advokatom Srđanom Popovićem iz advokatske kancelarije Popović koji je za portal Espreso izneo svoje mišljenje o uvođenju doživotne kazne zatvora u Srbiji za ovakva dela. Kako nam je rekao, pre svega treba rešavati uzrok, a ne posledicu.

"To jeste osetljiva tema ali u suštini razlika između saobraćajnih nesreća i posledicama u saobraćajnim nesrećama u odnosu na krivična dela gde neko sa umišljajem izvrši krivično delo pa ubije jeste da je ovo ipak nesrećan slučaj. Tačno je da je neko ko je seo za volan pod dejstvom alkohola ili narkotika na neki način svesno doveo u opasnost i sebe i druge. Zbog toga i postoji razlika u zakonu za slučaj kada neko trezan izazove saobraćajnu nesreću svojom krivicom, on će biti blaže kažnjen u odnosu na onog ko je delo nesreću izazvao pod dejstvom alkohola ili narkotika, gde su kazne mnogo veće. Smatram da je previše strogo uvođenje doživotne kazne zatvora i da bi ipak morala da se napravi neka razlika između umišljajnih krivičnih dela, odnosno kada neko ubije, i ovoga kada se ipak dogodi nesrećan slučaj", kaže advokat Popović za portal Espreso i dodaje:

Advokat Srđan Popović
Advokat Srđan Popovićfoto: Privatna arhiva

"Mnoge evropske zemlje imaju strožije zakone što se saobraćaja tiče i kod njih se vozačke dozvole oduzimaju i za mnogo manje prekršaje nego kod nas. Lično mislim da bi to bilo efikasnije rešenje jer time se rešava uzrok, a ako kažnjavamo nekog doživotnom kaznom mi rešavamo samo posledicu, a ne uzrok, u tome je stvar. Postoji niz drugih mera koje mogu da se sprovedu i da se propišu od strane države kako bi se sprečio uzrok. Pre svega, edukacija je jako bitna. Takođe, moram da napomenem jednu jako važnu stvar, prema našem zakonu je dozvoljeno da se upravlja vozilom do 0,2 promila alkohola, a u većini zemalja u Evropi nije dozvoljeno uopšte da se ima alkohola u krvi. Kada bi bilo potpuno zabranjeno ljudi bi shvatili da ne smeju uopšte da piju alkohol kada voze", pojašnjava naš sagovornik.

Zanimljiva je činjenica da je prema istraživanjima dokazano da pooštravanje kazni zapravo uopšte ne utiče na broj izvršenih krivičnih dela.

"Takođe je utvrđeno da se povećanjem visina propisanih kazni, ne smanjuje broj izvršenih krivičnih dela, između ostalog i zbog toga što ljudi najčešće i ne znaju kolika je kazna propisana za koje delo. To je dodatni razlog zašto smatram da povećanje kazne na doživotni zatvor za dela u saobraćaju ne bi uticalo na veću sigurnost saobraćaja, i da bi u tom cilju trebalo da se sprovedu druge mere, koje zaista daju rezultate", zaključio je naš sagovornik.

Podsetimo se jednog od slučaja koji je potresao celu Srbiju. Skoro godinu dana je prošlo od teške saobraćajne nesreće koja se dogodila u beogradskom naselju Karaburma 18. jula 2021. godine kada je pijani Lazar Galić usmrtio malog Stefana Balića (10).

Mesto gde je život izgubio mali Stefan
Mesto gde je život izgubio mali Stefanfoto: Foto: Espreso/Marko Nikolić

Naime, on je na pešačkom prelazu automobilom udario dvoje dece od pet i deset godina koji su bili u prisustvu oca, a zatim pobegao sa lica mesta. Tom prilikom, mlađi dečak zadobio je teže povrede, a Stefanu nažalost nije bilo spasa.

Ovaj monstrum za volanom je nakon nesreće pobegao sa lica mesta, otišao kući i legao da spava. Inače je odranije poznat policiji zbog sličnih krivičnih dela. Suđenje Lazaru Galiću još uvek nije završeno, a on se trenutno nalazi u pritvoru. I koliku kaznu zaslužuje ovaj ubica za volanom kog nikako ne možemo nazvati čovekom?!

Prvo osnovno javno tužilaštvo u Beogradu optužnim predlogom od suda je zatražilo da ga osudi na jedinstvenu kaznu od 10 godina zatvora zbog krivičnih dela teško delo protiv bezbednosti javnog saobraćaja i nepružanje pomoći, kao i meru Zabrane upravljanja motornim vozilom u trajanju od pet godina.

Bonus video:

00:02

Saobraćajna nesreća na Ibarskoj magistrali

(Espreso/Dijana Spasov)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.