ONI ZARAĐUJU VIŠE NEGO HIRURZI, S PROGRAMERIMA SU BARABAR! Srbi NEĆE da rade ovaj posao, a PLATE SU BOLI GLAVA!
Ilustracija, Foto: Profimedia

IMA POSLA KO HOĆE DA RADI

ONI ZARAĐUJU VIŠE NEGO HIRURZI, S PROGRAMERIMA SU BARABAR! Srbi NEĆE da rade ovaj posao, a PLATE SU BOLI GLAVA!

Zašto sve manje mladih želi da radi vulkanizerski posao, da li bi se situacija promenila kada čuju koliko mogu da zarade?

Objavljeno:

Vulkanizerski posao važi za jedan od težih i prljavijih poslova, pa mladi iz godine u godinu gube zainteresovanost za ovim zanatom.

Međutim, da li bi se situacija promenila kada biste saznali koliko zaista zarađuju vulkanizeri?

Vulkanizer Branko Stevanović koji ima svoju radnju u Rakovici za portal Espreso govorio je o problemu sa kojim se susreće poslednjih godina.

Kako kaže, posla ima, ali nema ko da radi!

"Najveći problem nam predstavlja što su ljudi sve manje zainteresovani za ovaj posao, niko neće da se javi na oglas za posao gde je plata 1.000 evra. Razmatramo da povećamo cene usluga kako bismo povećali plate i na taj način privukli ljude da rade", kazao je naš sagovornik.

Evri, Evro, Euro, Novac
foto: Profimedia

Inače, plate vulkanizera sa iskustvom van sezone se kreću od 90.000 dinara, do 120.000 dinara, dok cifra u sezoni premašuje 200.000 dinara mesečno.

"Neki vulkanizeri imaju veće plate nego hirurzi i baš smo na klackalici jer moramo da podignemo plate kako bi se ljudi odazvali da rade", pojasnio je naš sagovornik.

Zdravstvenim radnicima su od početka 2022. godine plate uvećane za osam odsto. To znači da je osnovna plata lekara i dalje ispod 100.000 dinara (850 evra), a da specijalisti u kliničkim centrima još uvek imaju osnovnu platu manju od 1.000 evra.

Lekari specijalisti koji rade u kliničkim centrima imali su osnovnu platu 102.884 dinara, nakon povećanja 111.955 dinara.

Bolnica, Kovid, Omikron, Virus, Lečenje, Medicinska sestra, Doktorka, Lekar
foto: Profimedia

Dakle, vulkanizeri zaista zarađuju više od lekara specijalista, a mi smo odlučili da plate uporedimo i sa još nekim branšama. Došli smo do zaključka da vulkanizeri zarađuju više i od elektroinženjera, hemijskih, mašinskih inženjera, farmaceuta, profesora, inspektora...

Programerski posao u samom je vrhu najplaćenijih poslova u Srbiji, a verovali ili ne, vulkanizeri u sezoni zarađuju barabar sa programerima.

Evo detaljnog spiska po zanimanjima.

Programer 73 894 - 264 217 RSD

Elektroinženjeri 65 539 - 140 038 RSD

Farmaceut 61 488 - 98 752 RSD

Građevinski inženjer 62 713 - 138 405 RSD

Hemijski inženjer 55 938 - 136 271 RSD

Mašinski inženjer 62 222 - 128 719 RSD

Inspektor u policiji 54 038 - 94 783 RSD

Vojnik 49 634 - 80 082 RSD

Profesor 52 956 - 104 159 RSD

Psiholog 55 957 - 100 285 RSD

Advokat 55 097 - 181 395 RSD

Podsetimo, u jeku smo sezone menjanja zimskih guma.

Vozači u Srbiji, oni čijim automobilima su neophodne nove zimske gume, polako, ali sigurno odvajaju sredstva kako bi do 1. novembra bili spremni za vožnju.

Druga mogućnost im je da kupovinu pneumatika odlože za sledeći mesec, ali u tom slučaju moraće da mole boga da im ne padne sneg ili ih zaustavi policija i piše im kazne.

Zakon tržišta zimskih guma odredio je veće cene, ali kupci ovih artikala nemaju izbor „uzmi ili ostavi“, jer Zakon o bezbednosti saobraćaja kaže da se adekvatni pneumatici moraju imati ako želiš da voziš zimskih meseci.

Gume, Gume za automobile, Zimska oprema
foto: Profimedia

Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima predvideo je da u periodu od 1. novembra do 1. aprila pneumatici na vozilima moraju odgovarati zimskim uslovima vožnje, odnosno na gazećem sloju imati šare duboke najmanje četiri milimetra. Zimske gume obavezne su samo kada na kolovozu ima snega, leda ili poledice.

Sve u svemu, sigurno je da vozače čeka udarac po džepu i to skuplji od planiranog jer su zimske gume jesenas skuplje i do 20 odsto u odnosu na prošlu godinu.

Trgovci poskupljenja objašnjavaju rastom cena repromaterijala, a očekuju se čak i nova poskupljenja. Takođe, treba računati i na veći trošak za zamenu guma u vuklanizerskoj radionici.

Što se tiče cena gume, one se razlikuju u zavisnosti od brenda kao i dimenzija samih guma.

Kako kaže Branko Stevanović iz Vulkanizerske radnje Branko i Rade koja se nalazi u Rakovici, u proseku su tzv. niskobudžetni pneumatici poskupeli između 1.000 i 1.200 dinara.

Kod Branka u Radnji najprodavanije su gume brendova Sailun, Tigar, Sava, Lassa koji spadaju u povoljnije.

Da li se isplati kupiti polovne gume?

"Ima dosta kupaca koji traže polovne gume, ja donekle ljude i razumem zbog ekonomske situacije, ali bezbednost je na prvom mestu. Smatram da nove nisu znatno skuplje od polovnih i ne treba reskirati, čak su polovne i previše skupe za to što nude. Recimo, jedna polovna guma košta 35 evra, a nova 60 evra, ali uvek kažem, bolje i novu kinesku nego polovnu, nisam pristalica jer su se u praksi pokazale kao loš izbor. Bolje izdvojiti malo više novca i staviti novu gumu jer tada znate na čemu ste. Problem kod polovnih je i što neke znaju da budu stare čak 10 godina, a da se to po njima ne vidi i iz tog razloga su veoma nesigurne", kaže naš sagovornik.

Univerzalni ili kombinovani pneumatici koji su pogodni i za zimske i za letnje uslove su sve traženiji na našim prostorima, ali naš sagovornik kaže da nisu najbolji izbor ukoliko vozite u nekim ekstremnijim uslovima.

Vulkanizer, Gume, Guma
foto: Profimedia

"Iskren da budem, zadnjih par godina su sve popularnije, kupuju se te gume, ali nikada ne mogu da nadoknade performanse koje imaju zimske i letnje gume. Ispunjavaju sve norme, sigurne su, ali kupcima obično savetujem da ako zimi idu na neke dalje relacije, da je sigurnije kupiti zimsku gumu. Univerzalne su pogodnije za gradsku vožnju.

Pored poskupljenja pneumatika, skočile su cene i usluga vulkanizera, Branko kaže da je njihova radnja podigla cene 15. marta ove godine i to za nekih 100 dinara u odnosu na prošlu. Međutim, kako nam je objasnio, razmatra činjenicu da još poveća cene usluga i to iz dva razloga.

"Sada se dvoumimo jer je repromaterijal poskupeo ponovo, ali glavni faktor je to što nemamo dovoljan broj kandidata koji hoće da rade ovaj posao. Moramo da podignemo plate kako bi se ljudi odazvali da rade, a pored toga i mi imamo troškove", pojasnio je naš sagovornik.

Na temu poskupljenja pneumatika i vulkanizerskih usluga razgovarali smo i sa Zlatkom Dimitrijevićem iz beogradske prodavnice guma koji nam je objasnio zbog čega je došlo do poskupljenja kao i da li možemo očekivati nova poskupljenja naredne sezone.

"Mi ove sezone ne planiramo poskupljenja. Zimske gume se proizvode još u proleće i mi ih tada poručujemo jer pratimo ritam fabrika koje nam pošalju cenovnike po kojima se videlo da su cene veće, pa su iz tog razloga porasle i u prodaji. Međutim, treba napomenuti da je u avgustu mesecu došlo do novog poskupljenja koje mi nismo primenili, a da jesmo, cene bi bile još veće. Prosto, ako smo poručili gume po jednoj ceni, tako ćemo oh i prodavati. Kompletno smo lager obezbedili u junu, a sledeće poskupljenje nismo primenili što znači da su realno gume sada skuplje, a mi ih prodajemo jeftinije", kazao je Zlatko za portal Espreso.

Prema rečima našeg sagovornika, s obzirom da je nabavna cena guma skočila ponovo u avgustu, potpuno je sigurno da će sledeće sezone gume biti skuplje čak možda i više od 20 odsto u odnosu na ovu godinu.

Kupci u beogradskim radnjama najviše su zainteresovani za brend Tigar.

"To je tzv. vintera, brend koji je bio domaći do pre nekih 30 godina i ta guma se proizvodi u Pirotu. U letnjem periodu nije toliko tražena, dok je u zimskom definitivno najtraženija kod nas. Kupci se opredeljuju za nju prvenstveno jer je kvalitetna, drugo što je ona ranije pokazivala univerzalne karakteristike, pa su ljudi, uslovno rečeno, provalili da neće izgubiti karakteristike ni leti, pokazala je otpornost na visoke temperature i zato su je kupovali, a pored svega toga spada u jeftinije gume.

Najprodavanija guma je dimenzija 205 55 r16 i košta 6.739 dinara.

"Naša cena je dosta niska u odnosu na konkurenciju, među najjeftinijim smo jer nju negde u gradu možete naći i za preko 7.000 dinara, dok je prošle godine bila oko 5.000 dinara", tvrdi sagovornik.

Zlatko Dimitrijević je istog mišljenja kao i naš prethodni sagovornik, da polovna guma nikako nije dobar izbor, najpre iz bezbednosnih razloga.

Da li se isplati kupiti kombinovane gume?

"Kada su zimski uslovi u pitanju, ako je jaka zima onda uvek treba imati zimske gume i teško da ćete sa univerzalnim da prevaziđete takve uslove. Univerzalna guma je više za vožnju u urbanijem području, ali u svetu je pravi trend, pa ih i mi prodajemo sve više. Verovatno da je potražnja veća zbog klimatskih promena, nema više toliko jakih zima, mada svakako nije za vožnju van grada. Univerzalne gume inače kupuje dota žena i to iz više razloga, ne mogu da menjanju dva puta godišnje gume, nemaju gde da ih ostave, itd.

Vulkanizerske usluge u "Beoguma" radnjama su takođe poskupele između 100 i 120 dinara u odnosu na prošlu sezonu.

(Espreso)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.