NESTRPLJENJE MOŽE DA DOĐE GLAVE: Stručnjak za bezbednost saobraćaja nam otrkiva ZAŠTO DOLAZI do NESREĆA NA PRUGAMA
Pruga, Foto: Printscreen/Youtube/K1, AP, RINA

nesreće na prugama

NESTRPLJENJE MOŽE DA DOĐE GLAVE: Stručnjak za bezbednost saobraćaja nam otrkiva ZAŠTO DOLAZI do NESREĆA NA PRUGAMA

Nezgode na pružnim prelazima se retko dešavaju, ali kada se dese, u više od 30 odsto slučajeva završavaju se smrtnim ishodom

Objavljeno:

Za samo 10 sati u Srbiji je troje ljudi izgubilo živote na pružnim prelazima. Vozač manjeg teretnog vozila poginuo je na barskoj pruzi kada je na pružnom prelazu u selu Popučke kod Valjeva izleteo pred voz. Prethodno, u noći između 24. i 25. jula na pružnom prelazu u Vrčinu poginuli su osamnaestogodišnji mladić i šesnaestogodišnja devojčica, a lakše je povređena 17-godišnja devojka.

Razlozi za ovakve tragedije su različiti, ali prema rečima Milana Vujanića, stručnjaka za bezbednost saobraćaja, uglavnom je reč o nedisciplinovanim učesnicima u saobraćaju.

Prelaz preko pruge
Prelaz preko prugefoto: AP

U slučaju vozača kamiona koji je nastradao na pruzi Beograd-Bar kada je na njega naleteo voz, signalni uređaj na pružnom prelazu je bio uključen, ali prelaz nije bio obezbeđen rampom. Prema rečima nadležnih pretpostavlja se da vozač kamiona nije pogledao u signalni uređaj, već je krenuo preko pruge i nastradao.

Postavlja se pitanje - zašto nije obezbeđen rampom?

Kako za Espreso kaže Milan Vujanić, prema najnovijem Zakonu o bezbednosti saobraćaja, pružni prelazi ne moraju da imaju rampu ili neki drugi signali uređaj. Jedino je obavezno da imaju znak STOP.

Milan Vujanić
Milan Vujanićfoto: Printscreen/Youtube/K1

Od oko dve hiljade pružnih prelaza u Srbiji, 25 odsto obezbeđeno je rampama i savremenom opremom. Ostalih 1500 imaju samo znak STOP. To bi u praksi trebalo da bude sasvim dovoljno jednom odgovornom i savesnom vozaču, s obzirom na to da je prema po zakonu u obavezu da na isti stane i ustupi prednost vozu", kaže naš sagovornik.

Na vožnju od 120 na sat, rekacija ne postoji

Vujanić ukazuje da u slučaju kada voz ide na 120 na sat, ne postoji vreme za procenu da li možete preći prugu pre voza. Ni reakcija mašinovođe ni onog koji pokušava da pređe prugu gotovo da ne postoje.

Kada ugledaju vozilo ili pešaka na pruzi, mašinovođe daju zvučnu signalizaciju, koče, pokušavaju da spreče nesreću, ali po pravilu, ni takva reakcija ne pomaže. Jer u brzini od 120 na čas, vozu je porebno čak 700 metara da se zaustavi“, kaže.

Voz
Vozfoto: Profimeda

S obzirom na to da je zaustavljanje voza komplikovano, mašinovođa je u obavezi da prati naredbu, a čak i kada pružni prelaz nije obezbeđen rampom ili branikom odnosno polubranikom, ili trouglom koji ima naizmenična crvena svetla i zvono, vozač svakako mora da se zaustavi i pogleda sa obe strane da li ide voz.

Gotovo svi oni koji su stradali na pružnim prelazima nisu proverili da li voz ide", tvrdi Vujanić

Osvrnuvši se na to da je među troje poginulih, čak dvoje mladih ljudi, Vujanić smatra da je na obuku vozača posvećena minimalna pažnja. Kako kaže, vozači ne bi trebali da se obučavaju već obrazuju kada je vožnja u pitanju.

Obuka je najniži stepen obrazovanja. Obučavaju se oni koji već nešto znaju, a kada nekome prenosite znanje i stavove kako treba da se ponaša, to je onda vaspitanje, a za to treba da bude nadležno Ministarstvo prosvete", navodi Vujanić.

"Dok god mi budemo tretirali pripremu vozača kao obuku, imaćemo problem sa vozačima koji će imati sudare. A kada budemo shvatili da je to ipak nešto ozbiljno, onda ćemo imati dobro pripremljene vozače koji će biti naučeni i vaspitani da odgovorno učestvuju u saobraćaju te se neće dešavati greške", dodaje.

Iz Ministarstva unutrašnjih poslova apeluju na vozače da povedu računa o signalizaciji, naročito u zonama pružnih prelaza.

Nezgode na pružnim prelazima se retko dešavaju, ali kada se dese, u više od 30 odsto slučajeva završavaju se smrtnim ishodom, zato savetujemo odgovorno ponašanje u saobraćaju.

Bonus video:

00:06

U Krnjači prelaze pružni prelaz i kad je rampa spuštena

(Espreso)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.