skupštinski odbor za obrazovanje
7 IZDAVAČA MORA DA MENJA UDŽBENIK IZ BIOLOGIJE: Samo zbog jedne lekcije, Srbija se podelila po OVOM PITANJU!
Narodni poslanik Zoran Lutovac navodi da je to video ne kao opredeljenje – da li će se neko opredeliti da li je muško ili žensko, nego da li će onaj koji ima problem sa tim imati šansu da to kaže
Svi osim jednog izdavača moraće da menjaju udžbenike iz biologije za 8. razred osnovne škole, tačnije da ponovo izmene lekciju o "biološkom smislu adolescencije", u kojoj piše da pored ženskog i muškog postoji i međupol.
Sporna lekcija bila je tema i skupštinskog odbora za obrazovanje.
Da to što su rođeni kao dečak i devojčica – ne mora tako da ostane, da postoje osobe rođene "u pogrešnom telu", piše u udžbenicima biologije za 8. razred. Ali neće još dugo. Naime, nakon što je u javnosti pokrenuta polemika, Ministarstvo prosvete pokrenulo je proceduru da se formulacija preispita. I saopštava da će morati da se menja.
"Kada govorite osmaku koji je adolescent, kada dolazi do nekih hormonskih poremećaja, mislim da se propagiranje tolerancije može uraditi na mnogo jasniji i prijemčiviji način nego kao što je to urađeno u konkretnom udžbeniku. Ta predznanja učenici stiču u drugoj polovini srednjeg obrazovanja, a ne u vremenu kada idu u osmi razred", navodi Branko Ružić, ministar prosvete, objavio je RTS.
Sporna lekcija dovela je i do spora na skupštinskom Odboru za obrazovanje.
"Mi nismo rođeni kao muškarci i žene, da prevedem ovo, nego ćemo kroz sociološki razvoj ne znam kada i kako psihofizički da preispitamo ko smo i šta smo i da donesemo odluku da li smo muškarci ili žene, to kaže udžbenik biologije", kaže Boško Obradović, narodni poslanik.
Narodni poslanik Zoran Lutovac navodi da je to video ne kao opredeljenje – da li će se neko opredeliti da li je muško ili žensko, nego da li će onaj koji ima problem sa tim imati šansu da to kaže.
Nacionalni prosvetni savet je naveo i da ne sme biti ideologije u lekcijama. Stručnu ocenu kvaliteta rukopisa daje Komisija Zavoda za unapređivanje obrazovanja, koja je utvrdila da treba ispraviti nedostatke u sedam od osam odobrenih udžbenika.
Osporeni program usvojen je pre dve godine, a primenjuje se od prošle. Autori udžbenika kažu da su lekcije pisali na naučnim činjenicama, u skladu sa prihvaćenim planom i programom.
"Ne možemo da poreknemo da u našem društvu postoje ljudi koji se prosto ne osećaju da pripadaju onom polu kojeg su, i da takvi ljudi postoje. Akcenat ovih lekcija je na razvijanju razumevanja i tolerancije u našem društvu i među našim učenicima", objašnjava Milica Mirojević, autorka udžbenika.
Ni među pravnicima ne postoji saglasnost o usklađenosti sporene lekcije o rodu sa Ustavom i zakonima. "Ustav ne poznaje rod kao kategoriju, on poznaje pol i govori o ravnopravnosti polova, dakle muškarca i žene", kaže Slobodan Orlović, pravnik.
Emila Stojanović, akreditovana realizatorka obuke Nacionalne akademije za javnu upravu u oblasti rodne ravnopravnosti i zaštite od diskriminacije navodi da Ustav kaže - svako dete ima pravo na očuvanje svog identiteta.
"Mi imamo različite identitete – nacionalni, religijski, rodni. Dakle, svako dete ima pravo da očuva taj identitet", kaže Stojanovićeva.
Ministarstvo prosvete saopštava da će sedam od osam izdavača udžbenika biologije dobiti obrazloženje i rok u kojem su dužni da dostave ispravljen rukopis Zavodu za unapređenje obrzovanja.
(Espreso / RTS)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!