TRAČAK NADE! LETO ĆE BITI TEŽAK UDARAC ZA KORONU: Koliko je sunce efikasno u deaktiviranju virusa? (VIDEO)
Okretanje toka pandemije, Foto: Beta / Dragan Gojić

ISTRAŽIVANJE

Istraživači su otkrili da se koronavirus inaktivira sunčevom svetlošću čak osam puta brže u eksperimentima nego što je predviđeno trenutnim teorijskim modelovanjem, pružajući tračak nade u okretanju toka pandemiju.

Docent za mašinstvo UC Santa Barbara, Paolo Lucato-Fegiz, sproveo je analizu studija iz 2020. godine, istražujući efekte različitih oblika UV zračenja na SARS-CoV-2, i utvrdio značajne razlike.

Kao i kod svih elektromagnetnih zračenja, UV pada na spektar, pri čemu UVA duži talas reaguje drugačije sa delovima DNK i RNK od ostalih UVB talasa srednjeg dometa sadržanih u sunčevoj svetlosti, koji ubijaju mikrobe i izazivaju opekotine kod ljudi.

Ranije je pokazano da kratkotalasno UVC zračenje deaktivira viruse kao što je SARS-CoV-2, koji je odgovoran za Covid-19, ali ovaj deo UV spektra odbija ozonski omotač Zemlje.

Eksperimentalna studija iz jula 2020. godine testirala je snagu UV svetlosti na SARS-CoV-2 koja se nalazi u simuliranoj pljuvački i otkrila je da je virus inaktiviran za manje od 20 minuta.

Međutim, teorija objavljena mesec dana kasnije sugeriše da bi sunčeva svetlost mogla postići isti efekat, koji se nije baš uklapao. Ovo drugo istraživanje zaključilo je da je SARS-CoV-2 tri puta osetljiviji na UV zračenje na sunčevoj svetlosti od virusa gripa A.

Velika većina čestica koronavirusa postala je neaktivna u roku od 30 minuta izlaganja podnevnom letnjem sunčevom svetlu, dok je virus mogao preživeti danima pod zimskom sunčevom svetlošću.

"Eksperimentalno uočena inaktivacija u simuliranoj pljuvački preko je osam puta brža nego što bi se očekivalo od teorije", rekli su Lucato-Feigiz i njegov tim. "Dakle, naučnici još ne znaju šta se događa."Tim sumnja da, pošto UVC ne stiže do Zemlje, umesto da direktno napada RNK, dugotalasna UVA na sunčevoj svetlosti komunicira sa molekulima u okruženju virusa, poput pljuvačke, što ubrzava inaktivaciju, u proces koji je ranije bio svedok u tretmanu otpadnih voda.

Nalazi sugerišu da bi UVA emiteri mogli da se dodaju opremi kao što su sistemi za filtriranje vazduha kako bi se obezbedilo jeftino i energetski efikasno sredstvo za smanjenje širenja virusnih čestica. Još uvek bi bile potrebne maske i socijalno udaljavanje, ali takve intervencije zasnovane na UV-u mogle bi biti od neke koristi jer se nacije bore sa ponavljajućim talasima pandemije uprkos naporima za vakcinaciju.

POBEDIMO KORONU! Grad Beograd i Bule Goncić pozivaju sve da se VAKCINIŠU