ŠTA ZNAMO O BRODU KOJI JE SRUŠIO MOST U BALTIMORU? Veličina "okeanskog monstruma" će vas zapanjiti, ovo su detalji
Urušavanje mosta u Baltimoru, Foto: TNS/ABACA / Abaca Press / Profimedia

SVE NA JEDNOM MESTU

ŠTA ZNAMO O BRODU KOJI JE SRUŠIO MOST U BALTIMORU? Veličina "okeanskog monstruma" će vas zapanjiti, ovo su detalji

Agencija Associated Press istražila je o kakvom brodu se radi, šta se desilo te noći, kao i kako je sporno plovilo prošlo kontrolu, te šta dalje sledi u ovom slučaju

Objavljeno:

Teretni brod Dali sudario se sa mostom Franis Skot Ki u Baltimoru, prouzrokujući njegov pad.

U nesreći koja se desila u utorak, dve osobe koje su pale s mosta u vodu su spasene, a nakon potrage dve su pronađene mrtve. Pretpostavlja se da ima još žrtava.

Agencija Associated Press istražila je o kakvom brodu se radi, šta se desilo te noći, kao i kako je sporno plovilo prošlo kontrolu, te šta dalje sledi u ovom slučaju.

"Okeanski monstrum"

Što se veličine broda tiče, kada bi stajao uspravno, Dali bi gotovo dosegnuo vrh Ajfelovog tornja u Parizu ili oko dve trećine puta do vrha Empajer Stejt Bildinga u Njujorku.

Taj brod može da prevozi ekvivalent gotovo 10.000 standardnih metalnih kontejnera za prevoz, a u vreme nesreće nosio je oko 4.700 kontejnera.

Ali iako su ti brojevi impresivni, Dali bledi u poređenju sa najvećim kontejnerskim brodovima na svetu, koji mogu prevoziti više od 24.000 kontejnera.

Postoje ekološke i ekonomske prednosti u radu gigantskih kontejnerskih brodova, ali njihova ogromna veličina i težina čine ih teškim za manevrisanje i zaustavljanje - posebno kada nešto krene po zlu.

  • Dužina Dalija: 300 metara.
  • Težina: 95.000 tona (prazan).

Poziv koji je spasao mnoge živote

Brod deli ime sa jednim od najslavnijih umetnika u istoriji, španskim nadrealističkim slikarom Salvadorom Dalijem.

Izgrađen od strane južnokorejske kompanije Hyundai Heavy Industries, jednog od najvećih brodograditelja na svetu, Dali je porinut krajem 2014. godine. Vlasnik je Grace Ocean Private Ltd, nosi zastavu Singapura i pokreću ga dizel motori.

Danski pomorski gigant Maersk iznajmio je Dalija za planirani put od Baltimora do Šri Lanke, ali brod nije daleko stigao - posada je rano u utorak poslala poziv upomoć tvrdeći da su izgubili snagu i da nemaju kontrolu nad upravljačkim sistemom.

Minut kasnije, brod je udario u jedan od stubova mosta, prouzrokujući urušavanje cele strukture u roku od nekoliko sekundi.

Brod se kretao brzinom od oko 8 čvorova, odnosno 15 km/h. Poziv u pomoć je dao dovoljno vremena vlastima da zaustave saobraćaj na mostu i verovatno spreče više smrti, ali ne i dovoljno da se ukloni ekipa radnika koja je popunjavala rupe na mostu.

Ronioci su u sredu pronašli tela dvojice radnika.

Svi od gotovo dve desetine članova posade sa Dalija su bili uključeni u nesreću, pri čemu je jedan prebačen u bolnicu sa lakšim povredama.

Prošao prethodnu inspekciju

Dali je prošao inspekciju u Čileu u junu 2023. godine. Otkriven je kvar na manometru za grejače goriva, ali je popravljen pre nego što je brod napustio luku, prema vlastima.

Dali je zatim prošao i inspekciju američke Obalske straže u Njujorku u septembru, a tada nisu otkriveni nikakvi problemi.

Pre nego što je napustio Baltimor, brod je prošao rutinsko održavanje motora, prema Obalskoj straži.

Savezni i državni zvaničnici navode da se čini da je sudar bio nesrećan slučaj.

Obalska straža je preuzela snimak putovanja i poslala ga Nacionalnom odboru za bezbednost saobraćaja, koji pravi hronologiju događaja koji su doveli do sudara, a preliminarni izveštaj se očekuje u narednim nedeljama.

Singapur takođe planira da sprovede svoju sopstvenu istragu koja, kako se navodi, ima za cilj identifikovanje lekcija za budućnost, a ne utvrđivanje odgovornosti.

Urušavanje mosta u Baltimoru
Urušavanje mosta u Baltimoru foto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Šta dalje?

Osim što će pokušati da očiste dno kanala od ostataka mosta, zvaničnici će morati da procene štetu na Daliju i da se uvere da ne pušta gorivo i da neće potonuti. Istražitelji su pronašli oštećenja na najmanje 13 kontejnera na brodu.

Dali će se zatim verovatno biti odvučen nazad u luku kako bi se s njega istovario teret.

Sekretar za saobraćaj američke vlade, Pit Butidžidž, kaže da je prerano reći koliko će trajati ponovno otvaranje Luka Baltimor ili zamena uništenog mosta. Napomenuo je da je prvobitno trebalo pet godina da se most koji je sada srušen izgradi.

Bonus video:

01:13

ZAŠTO SE MOST U AMERICI SRUŠIO KAO KULA OD KARATA? Ogromni teretnjak se zabio u SRCE, čelik se raspao u SEKUNDI

(Espreso/ Telegraf/ M.P./ Prenela: T.M.)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.