RUSKI GRAD AUTOMOBILA KOJI JE VOLELA BIVŠA JUGOSLAVIJA U PROBLEMU: Ljudi nervozni, proizvodnja OBUSTAVLJENA!
Ilustracija, Foto: Profimedia, EPA/FREDDY CHAN, Google Earth

I NJIH POGAĐA RAT U UKRAJINI

RUSKI GRAD AUTOMOBILA KOJI JE VOLELA BIVŠA JUGOSLAVIJA U PROBLEMU: Ljudi nervozni, proizvodnja OBUSTAVLJENA!

Fabrika je preživela ekonomsku krizu nakon raspada Sovjetskog Saveza 1991. godine i na kraju ju je preuzeo francuski Reno

Objavljeno:

Ruski grad Toljati generacijama je bio sinonim za fabriku automobila AvtoVAZ, koja proizvodi najpoznatiji ruski automobil Lada.

Situaciju u Ukrajini iz časa u čas možete pratiti na našem blogu putem ovog LINKA!

Dok Zapad uvodi sve veće sankcije Rusiji zbog vojne akcije u Ukrajini, radnici Toljatija i AvtoVAZ-a su pred teškim vremenima.

Okupljajući se u malom stanu u Avtozavodskom okrugu koji okružuje veliku fabriku, nekoliko radnika sindikata Jedinstvo izjavilo je da su zabrinuti za svoju budućnost.

„Ovo je fabrički grad. Ovde svi rade ili u fabrici ili u policiji“, rekao je Aleksandar Kalinjin (45), koji već 15 godina radi na teretnom liftu u AvtoVAZ-u.

AvtoVAZ je osnovan 1960-ih da bi pokrio rastuću potražnju u Sovjetskom Savezu za pristupačnim automobilima, a njegov glavni proizvod Lada postao je nadaleko poznat po svojoj jednostavnosti i izdržljivosti.

Fabrika je osnovana u gradu Stavropolju, oko 780 kilometara jugoistočno od Moskve, koji je preimenovan u Toljati po italijanskom komunističkom političaru Palmiru Toljatiju.

Fabrika je preživela ekonomsku krizu nakon raspada Sovjetskog Saveza 1991. godine i na kraju ju je preuzeo francuski Reno.

1 / 7 Foto: Profimedia

„Za Toljati je ova fabrika sve. Oko njega je izgrađen ceo grad“, rekla je 33-godišnja Irina Mjalkina, koja je 11 godina radila u magacinu rezervnih delova.

„Kada sam počinjala, bila sam puna entuzijazma, nadala sam se dobroj plati, nadam se još“, rekla je uz tužni osmeh.

Ljudi su nervozni

Većina proizvodnih linija je prestala da radi nakon što je Moskva 24. februara izvršila invaziju na Ukrajinu, a zbog sankcija više ne može da dobija delove iz inostranstva.

Radnici su na plaćenom odsustvu i primaju dve trećine plate, što za Mjalkinu znači 13.000 rubalja ili oko 980 kuna umesto 20.000 rubalja (1.500 kuna).

Cene hrane i drugih osnovnih potrepština rastu kao i svuda u Rusiji. „Ljudi su nervozni“, rekla je.

Reno je kupovinom AvtoVAZ-a uložio milijarde evra u fabriku, ali i ozbiljno smanjio broj radnika, zadržavši ih na manje od 40.000 sa prethodnih 70.000.

Fabrika automobila
Fabrika automobila foto: EPA/FREDDY CHAN

„Bilo je dosta problema sa odlaskom radnika, ali je i dalje postojao jasan pozitivan trend“, rekao je Andrej Jakovljev, direktor Instituta za industrijska i tržišna istraživanja pri moskovskom Ekonomskom fakultetu.

„Rođen je veliki ruski proizvođač automobila”.

Sada je njegova budućnost upitna jer Reno, pod velikim pritiskom da bojkotuje Rusiju, razmišlja da li da se povuče iz fabrike.

Niko iz kompanije nije želeo da razgovara sa AFP-om, a čak ni novinarima nije bilo dozvoljeno da obiđu muzej Lada u Toljatiju tokom nedavne posete.

Kada je AFP snimao u blizini fabrike, obezbeđenje AvtoVAZ-a pozvalo je policiju koja je ispitala novinare i posle nekoliko sati ih pustila.

Radnici fabrike su morali da odu na tronedeljni letnji odmor u aprilu, dok je Reno razmatrao koje su mu opcije na raspolaganju.

Radnici rade dva posla

Mnogi radnici su već morali da nađu drugi posao, poput Leonida Jemčanova (31), mehaničara koji sada radi i kao obezbeđenje da bi prehranio svoju porodicu.

„Jedina sam u porodici koja radi. Imam dvoje dece, žena mi je na porodiljskom odsustvu. Moram da radim dva posla, ali ni to nije dovoljno“, rekao je on.

Ako AvtoVAZ ne preživi krizu, njegov pad bi značio kraj industrijske ere za Rusiju.

U podzemnoj garaži u Toljatiju, dvojica muškaraca u starim radnim odelima rade na crvenoj Ladi Nivi iz 1980-ih, legendarnom vozilu sa pogonom na sva četiri točka.

„Od detinjstva ceo moj život je vezan za fabriku“, rekao je jedan od mehaničara Sergej Diogrik.

„Svi naši rođaci u Toljatiju su radili u fabrici, a tamo sam radio i ja. Nisam imao izbora, sve je povezano sa tom fabrikom“, dodao je on.

Ovaj 43-godišnjak je osnovao i vodi Istorijski klub Lada, koji okuplja ljubitelje sovjetskih automobila iz celog sveta.

„Bio je to jak proizvođač. Rekord ranih 1980-ih bio je 720.000 automobila godišnje“, rekao je on.

Tamo je prošle godine proizvedeno oko 300.000 automobila.

„Bilo je moderno doći ovde. Sada je moderno da mladi ljudi idu u Moskvu ili negde drugde“, dodao je on.

On je rekao da pokušava da zadrži nadu, napominjući da su fabrika i njeni radnici već preživeli ekonomske teškoće 1990-ih.

„Rus koji je preživeo 90-te, posebno u Toljatiju, snaći će se i sada, sve će biti u redu.

(Espreso/Hina)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.