ŠTA DA JE MISTERIOZNA LETELICA STVARNO EKPLODIRALA U HRVATSKOJ: Pojavile se nove teorije, IMA DOSTA NELOGIČNOSTI
Ilustracija, Foto: Printscreen/index.hr

letelica

ŠTA DA JE MISTERIOZNA LETELICA STVARNO EKPLODIRALA U HRVATSKOJ: Pojavile se nove teorije, IMA DOSTA NELOGIČNOSTI

Činjenica je da nadležne službe 15-ak sati nakon pada drona nisu imale dovoljno podataka o tome što se dogodilo

Objavljeno:

Ministarstvo odbrane juče je službeno objavilo da je u dronu TU 141 koji je u četvrtak naveče pao u Zagrebu bila bomba teška 120 kilograma sa 40 kg eksploziva. Tri dana posle prvotnih tvrdnji da je reč o bezopasnoj letelici došli smo do toga da je zapravo reč o projektilu u koji je bila ugrađena bomba teška 120 kilograma. U nastavku donosimo odgovore na sve dileme koje su se tokom ta tri dana pojavile u javnosti.

1. Prvo objašnjenje vlasti stiglo je tek 11 sati nakon pada. Što su trebali učiniti?

- U petak ujutro predstavnici policije i vojske trebali su se obratiti javnosti i objasniti građanima o čemu je reč, a kasnije detaljnije objaviti o svemu što se dogodilo. Ovako se dopustilo kruženje dezinformacija koje su uplašile građane.

2. Zašto su na mesto pada drona bez provere prisutnosti eksploziva odmah puštene sve službe?

- Verojatno u želji da se što pre utvrdi o čemu je reč, na mesto pada nagomilale su sve interventne službe. Pre toga nije napravljeno vizuelno istraživanje terena sa sigurne udaljenosti kako bi se u kratkom vremenu utvrdilo o čemu je reč. Nije takođe primećeno da su do mesta pada prvo stigli pirotehničari kako bi se utvrdilo postoji li opasnost od eksplozije. U prvom trenutku, koji je najkritičniji, dozvolio se stihijski pristup mestu pada.

3. Zašto ovaj događaj nije proglašen terorističkim napadom nego se još smatra incidentom?

- Čeka se završetak istrage kojom se želi utvrditi odakle je dron ispaljen i ko ga je poslao. Hrvatske vlasti se još ne žele da se zaleću s takvom optužbom s obzirom na to da je dron krenuo s teritorija Ukrajine pa i dalje postoji mogućnost da je do Zagreba došao iz redova ukrajinske vojske zbog greške na navigacionom uređaju.

1 / 6 Foto: Printscreen/Youtube/Hina multimedija

4. Načelnik Glavnog stožera u petak poslijepodne govorio je da nema eksploziva na mestu pada drona. Sada iz MORH-a tvrde da je došlo do eksplozije na tlu.

- Činjenica je da nadležne službe 15-ak sati nakon pada drona nisu imale dovoljno podataka o tome što se dogodilo. Letelica se zabila oko 10 metara u tlo, njeno otkopavanje nije ni počelo, kao ni njen vizuelni pregled i pregled tla oko nje. U takvoj situaciji načelnik Glavnog stožera govori da nema eksploziva na mestu pada iako u tom trenutku nema nikakve detaljne informacije o tome s terena. To je bio samo početak iznošenja preuranjenih informacija o celom događaju.

5. Jedan vojni istražilac kaže da ima eksploziva, a drugi kaže da ga nema. Kako je to moguće?

- Nekoordiniranost unutar istraživačkog tima u kom prethodno nije definisano ko može da daje izjave za javnost i što može reći. Šteta takve nekoordiniranosti je nemerljiva jer proizvodi paniku u javnosti, a na osnovi takvih istupa javnost zaključuje da je istražiteljski tim nekompetentan za posao koji obavlja.

6. Jesu li hrvatski radari FPS 117 mogli vidjeti dron pre ulaska u hrvatski vazdušni prostor?

- Da. Doseg vazdušnih radara je daleko izvan hrvatskog vazdušnog prostora i izvan državnog teritorija. Međutim, hrvatski vojni dužnosnici to službeno ne mogu komentarisati i tvrditi da imaju radarsku sliku s teritorija drugih država. Radari instalirani na Sljemenu i na Papuku mogli su, prema nekim informacijama, vidjeti neidentikovanu letelicu koja prolazi kroz Mađarsku i kreće se prema Hrvatskoj.

7. Kako je moguće da zapovedništvo NATO-a prati dron kroz Mađarsku, a to ne javi Hrvatskoj?

- Zajednički koncept NATO-a u obrani vazdušnog prostora zove se Air and Missile Defence Command and Control. Njegov zadatak je da svim članicama osigura uslugu "zapovedanja i kontrole" te integriše svu protivvazdušnu odbranu članica. Ključni deo tog sistema je razmena podataka, sinhronizacija i procena rizika. Taj sistem u četvrtak uveče definitivno nije radio. Prema nekim procenama, problem je u činjenici da ovaj dron ima malu odraznu površinu koju su, možda, primarni vojni radari Mađarske i Hrvatske i zahvatili, ali nije bilo kontinuiteta u praćenju cilja pa se on zanemario.

1 / 5 Foto: Profimedia

U realnoj situaciji, koja se možda dogodila, operater radara vidi cilj u jednom ili dva okretanja antene i posle ga gubi. Operateri su takođe možda posumnjali da je reč o oblacima ili nečem drugom i kontakt nisu registrovali kao letelicu. Izjava predstavnika NATO-a da su letelicu uočili i pratili je sramotna. Jer u tom slučaju je trebala uslediti zapoved mađarskoj vojsci da podigne borbene avione kako bi piloti vizuelnim putem utvrdili o čemu je reč te u slučaju potrebe izdati naređenje o rušenju drona.

8. Prvi dan su službena tela govorila da je letelica bezopasna, drugi dan da se radi o jasnoj pretnji, a treći dan da je imala aviobombu i da nije izvidnička letelica.

- Nije unapred pripremljena strategija kriznog komuniciranja na razini Vlade kako bi se jasno utvrdilo ko može da daje izjave i kog tipa. Nadležni u Vladi i vojsci imali su veliku potrebu umiriti stanovništvo te su tvrdili da nema razloga za strah, a svakim novim danom istraga je ukazivala da je događaj bio mnogo opasniji nego što se to isprva činilo.

9. Je li hrvatska reakcija prema Mađarskoj i NATO-u bila dovoljno snažna?

- Premijer, ministar odbrane i načelnik Glavnog stožera obavijestili su civilne i vojne predstavnike evropskih zemalja i NATO-a o tome što se dogodilo. No, sudeći prema njihovim reakcijama, to očigledno nije shvaćeno ozbiljno. Trebalo bi se više insistirati na tome da se na odgovornost pozovu odgovorni za propuste u Rumuniji, Mađarskoj i NATO-u.

10. Ministar obrane Mario Banožić u nedelju je rekao da su "pokraj crne kutije pronađeni fragmenti na kojima su pronađeni tragovi eksploziva. Nije bila izvidničkog tipa jer smo našli delove aviobombe. Reč je o aviobombi sovjetske proizvodnje, a kao i svi ostali elementi odvezena je s ovog mesta". Šta to tačno znači?

- To znači da je izvidnički dron TU 141 modificiran i da je u njega ugrađena avionska bomba. Prema tvrdnjama stručnjaka, takva modifikacija drona je moguća, ali vrlo zahtevna i skupa. U takvoj se modifikaciji deo uređaja i sklopova vadi iz drona i umesto toga se instalira bomba, a izvidnički dron se pretvara u navođeni projektil/raketu koja se detonira pri udaru u neki objekat ili tlo.

1 / 6 Foto: Profimedia

11. Kakvu štetu može izazvati bomba teška 120 kilograma?

- Reč je o aviobombi koja u sebi ima oko 40 kilograma eksploziva i ima kumulativno delovanje. Nakon izbacivanja iz aviona ona ostvaruje veliku brzinu te razbija oklop ili utvrđene građevine. Na "ulazu" u tenk ili građevinu vidljivo je tek manje oštećenje od eksplozije, ali kad uđe unutra, spaljuje sve oko sebe te prouzrokuje velike štete i ljudske žrtve.

12. Ima li Hrvatska uopšte mogućnost odbrane od takvih "napada"?

- Ima. Borbene avione MiG-21, radarske sustave, određeni broj protivvazdušnih sistema Stinger i protivvazdušne rakete Strela. Sa Stingerom se može delovati do visine od 4,5 kilometra i moguće je oboriti takav dron. Da bi se delovalo MiG-ovima, napad se mora dogoditi tokom dana jer nisu opremljeni za noćno delovanje. No, da bi se uspešno delovalo, potrebna je dojava barem pola sata ranije kako bi sistemi pravovremeno reagovali.

1 / 4 Foto: Profimedia

13. Zašto bivši piloti HRZ-a ne veruju u postojanje aviobombe?

- Oni tvrde da bi aviobomba takve snage prouzrokovala daleko veću štetu na obližnjim objektima i da bi se stvorio daleko veći krater na mjestu pada.

14. Postoji li zajednička istraga NATO-a i Hrvatske oko pada drona?

- Prema sadašnjim informacijama, istragu provode samo hrvatska istražna tela.

Bonus video:

21:19

Žestoka rasprava zbog Rusije SAMARDŽIJA: Mračno doba doneli su Evropljani ŠORMAZ: Rusija krade od Srbije!

(Espreso/Jutarnji list)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.