LAŽNI KUPCI POKUŠAVAJU DA VAM SKINU NOVAC SA RAČUNA: Građani se žale na prevare prilikom internet kupovine!
Novac, Foto: MUP

nije šala

LAŽNI KUPCI POKUŠAVAJU DA VAM SKINU NOVAC SA RAČUNA: Građani se žale na prevare prilikom internet kupovine!

Jedan Banjalučanin ispričao nam je kako su ga nedavno preko „Olx.ba“ pokušale prevariti nepoznate osobe

Objavljeno:

Na portalima koji se bave prodajom roba i usluga preko interneta pojavili su se novi prevaranti koji pokušajavu građanima skinuti novac sa računa.

Ovaj novi vid prevare za sada je najčešće primećen na sajtu „Olx.ba“, a upravo su oni savetovali građanima da budu oprezni prilikom kupovine i da ne daju svoje podatke.

Jedan Banjalučanin ispričao nam je kako su ga nedavno preko „Olx.ba“ pokušale prevariti nepoznate osobe.

– Stavio sam jedan artikl da prodajem i ubrzo mi se javila jedna osoba. Malo mi je bilo čudno što je prvi kontakt bio preko „WhatsApp“ i sa veoma čudnog broja, ali sam pokušao dogovoriti sa njima da im prodam artikl – kaže naš sagovornik.

On dodaje da mu je ta osoba rekla da kupnju želi da obavi putem„Safe Deal“ na „Olx“.

– Ranije sam nešto kupovao i prodavao preko pomenutog sajta, ali nikada nisam čuo za taj način transfera. U poruci su mi rekli da će mi uplatiti novac na račun, a da će zatim kurir doći na moju adresu da preuzme robu – kaže naš sagovornik.

Ističe da je ubrzo posle toga dobio još jednu poruku od istog broja u kojoj je pisalo da je novac uplaćen i da samo treba njegova potvrda, i link sajta gde sve treba potvrditi.

– Čim sam vidio link sajta posumnjao sam da je reč o prevari. Zbog toga što je zvanični sajt stranice „Olx.ba“, a oni su me slali na adresu „Olx-ba“. Kada sam kliknuo na link koji su poslali otvorila se nova stranica, gde su tražili da unesem svoj broj računa, ime banke i slične podatke. Znao sam da nešto nije uredu i odlučio sam da pozovem korisičnku podršku sajta – priča za Srpskainfo ovaj Banjalučanin.

Prema njegovim rečima korisnička podrška sajta „Olx.ba“ mu je rekla da oni nemaju taj vid kupovine i da je reč o mogućoj prevari, te da su o tome i ranije obavestili sve svoje klijente, privatnom porukom.

– Na sreću ja nisam naseo na ovu njihovu prevaru, ali je sve tako dobro urađeno i bojim se da ima građana koji su dali svoje podatke i ostali bez novca – poručio je naš sagovornik.

Oko ovih problema kontaktirali smo i najveći sajt u BiH za prodaju stvari preko interneta „Olx.ba“ i oni su nam takođe potvrdili da je ovde reč o prevarama.

Jasmin Marić direktora sektora za razvoj poslovanja na pomenutom portalu rekao nam je da su svesni globalnih i organizovanih napada sa ciljem zloupotrebe brenda „OLX“ u svrhu prevare korisnika.

– Napadači koriste sofisticirane metode i to najčešće kontaktirajući naše korisnike izvan „OLX“ platforme što nam značajno otežava zaštitu korisnika i konkretnije delovanje – kaže Marić.

On dodaje da metod kojom se služe napadači je uvid u trenutno aktivne ponude na „OLX“ i evidentiranje broja telefona prodavača.

– Nakon toga napadači kontaktiraju prodavce putem Viber, WhatsApp ili drugih komunikacijiskih platformi glumeći zainteresovanog kupca. Pri tome im traže kartične podatke ili šalju link putem kojeg im prodavci trebaju uplatiti i doznačiti novac kako bi se realizovala trgovina. Takve stranice su često grafički i sadržajno vrlo slične izgledu „OLX“ kako bi prevara bila jednostavnija. Bitno je da naglasimo da „OLX“ trenutno nema mogućnost kartičnih plaćanja roba i usluga već se većina transakcija vrši gotovinskim plaćanjem, putem kurirskih službi ili pri susretu kupca i prodavca – istakao je Marić.

Portparol MUP Republike Srpske Danica Gnjatović ističe da svake godine imaju dosta prijave da su građani prevareni preko interneta.

– S obzirom da se kupovina u doba pandemije preselila u virtuelno okruženje, Ministarstvo redovno poziva građane na pojačan oprez, pogotovo za datume u kojima se očekuje veći broj kupovina putem interneta, kao što su Dan zaljubljenih, Međunarodni dan žena, tokom sniženja – „Black Friday“ i slično. Kao i kod svih krivičnih dela, i kod prevara putem interneta, najbolja je prevencija. Neophodno je da građani konstantno imaju na umu da postoje lažne internet stranice za kupovinu, lažne igre na sreću, lažne dobitničke kartice, email poruke koje promovišu neki poseban dan, poziv u pomoć i mnogo drugih načina putem kojih mogu postati žrtva prevare – pojasnila je Gnjatovićeva.

Ona dodaje da prilikom pretraživanje interneta, kupovine i slično uvek trebamo koristiti svoj pametni telefon, tablet ili računar, odnosno nastojati izbegavati sredstva koja koristi veliki broj ljudi.

– Prilikom pristupanja internet pretraživačima, kada kupujemo nešto putem interneta, osim opasnosti da ostanemo bez određene novčane sume, uvek postoji opasnost od kompromitacije našeg identiteta. Naime, da bismo pristupili određenim internet stranicama, društvenim mrežama i slično, neretko moramo dostaviti određene lične podatke kao što su ime i prezime, broj bankovnog računa, adresu i slično. Kompromitacija ovih podataka može imati dalekosežnije posledice od gubitka određene sume novca – istakla je Gnjatovićeva.

Saveti

Portparol MUP RS Danica Gnjatović za Srpskainfo navela je nekoliko saveta građanima, kako da se zaštite na internetu, jer je potreban je konstantan oprez.

– Neke od stvari na koje se možete osloniti su SSL sistem (eng. Secure Sockets Layer) koji automatski prebacuje na tzv. „sigurne, kriptovane stranice“, zatim padlock – mali katanac ili ključ, čija se ikona nalazi ispred URL adrese. Potrebno je uvek proveriti preporuke za stranice za kupovinu na internetu ili se oslonite na preporuke vama poznatih ljudi, kao i proveriti sve kontakt podatke koje nudi određena stranica ili određen prodavac na toj stranici (poslati mejl, pozvati broj telefona, potražiti ponuđenu adresu) – ističe Gnjatovićeva.

Zatim kaže da je potrebno obratiti pažnju na podatke koje traži ta internet trgovina, da li su im svi podaci koje traže neophodni, uvek treba izabrati jake šifre za profile na stranicama za kupovinu (karakteri brojeva, malih i velikih slova, znakovi), izbegavati otvarati oglase, proverite cene dostave, svaki put kada prestanete sa kupovinom, odjavite se sa svog profila i redovno proveravajte stanje na računima i izveštaje sa računa.

Bonus video:

01:37

U Srbiji u 2020. bilo 57 žrtava trgovine ljudima, od toga 1/4 radno eksploatisano

(Espreso / Blic)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.