Crni petak, Foto: Profimedia/Beta

mali priručnik za "crni petak"

DA LI SU MAGIČNA SNIŽENJA NA "CRNI PETAK" REALNA? Iz NOPS-a savetuju POTROŠAČE da OTVORE "ČETVORO OČIJU", evo ZAŠTO

Kada magnetno privučeni plakatom sa magičnom formulom "Do čak 70% popusta!" zakoračimo u radnju, iza druge strane vrata najčešće nas sačeka samo razočarenje i kajanje što smo ponovo "naseli na istu foru"

Objavljeno: 25.11.2021. 17:00h

Svakog poslednjeg petka u novembru, po uzoru na zapad, groznica "Crnog petka" zatrese i naše krajeve.

I kako to biva u onoj narodnoj "tresla se gora, rodio se miš", tako obično bude i u šopingu na ovaj "sveti dan" za sve šopingholičare.

Basnoslovni popusti najavljuju se danima pre Crnog petka, i dok kupci studiozno planiraju kupovinu, prodavci već unapred zadovoljno trljaju ruke.

Kada magnetno privučeni plakatom sa magičnom formulom "Do čak 70% popusta!" zakoračimo u radnju, iza druge strane vrata najčešće nas sačeka samo razočaranje i kajanje što smo ponovo "naseli na istu foru".

Upravo te, raznorazne fore i trikove trgovci kao "kec u rukavu" čuvaju tokom cele godine kako bi se njima poslužili baš na dan najvećih popusta.

foto: Profimedia

Korona nije poštedela ni trgovinu kao jednu od glavnih privrednih delatnosti, a posledica je skok cena, neretko i neprodate zalihe robe.

Trgovci znaju da jedan dan popusta neće promeniti takvo stanje, a kupci se nadaju da će zbog toga popusti na "Crni petak" biti stvarni.

Ipak, očekivanja svetskih stručnjaka nisu baš optimistična.

Kako se svetska ekonomija još uvek nije izborila sa uskim grlima u lancima snabdevanja u lukama, nedostatkom radne snage u transportnoj industriji, sve je manje proizvoda u radnjama i sve se više čeka na ključne porudžbine za praznike. Samim tim, postoji manja potreba trgovaca da ove godine nude velike popuste. Prema analizi i projekcijama kompanije Adobe, u SAD se očekuje da će se popusti kretati u proseku između 5 i 25 odsto, što je otprilike 5 odsto manje nego što su potrošači tamo navikli, piše Biznis Insajder.

foto: Profimedia

Ako u Americi, kolevci "Crnog petka", ne polažu nade u velike popuste, šta da očekuju kupci u Srbiji?

Ima li mesta euforiji i da li su popusti na ovaj dan kod nas približni onima na Zapadu, pitali smo Nikicu Jovanović, pravnog savetnika pri Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije.

Utisak potrošača koji su imali prilike da obave kupovinu u drugim zemljama, jeste da mi još uvek nismo pandan Evropi po pitanju visine sniženja, a pogotovo ne Americi koja ima vrlo visoke procente sniženja u toku akcijskih ponuda koje se oglašavaju u periodu “Crnog petka”, napominje pravni savetnik.

foto: Privatna arhiva

Iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije upozoravaju da potrošači treba da otvore "četvore oči", jer oni koji prate akcije i kretenje cena uočavaju, kako kažu, takozvana “lažna snizenja”

- Potrošači, koji nameravaju da obave kupovinu, često uočavaju, da osnovna cena, na koju je iskazan popust, nije bila u optimalno dugom vremenskom periodu oglašena kako bi na nju, u skladu sa Zakonom o trgovini, bio oglašen popust. Dakle, dešava se da cena na koju se iskazuje popust, bude kratak vremenski period oglašena, ili se pak, jedan kraći vremenski period podignu cene, pa se na njih oglašavaju popusti. Ovakve pojave predstavljaju kršenje Zakona o trgovini i za njih je predviđena novčana kazna, naglašava Nikica Jovanović i dodaje:

Tržišna inspekcija u postupku inspekcijskog nadzora ima ovlašćenja da ispituje da li se sniženja, odnosno prodajni podsticaji kako Zakon o trgovini definiše, oglašavaju u skladu sa propisima. Ukoliko se utvrdi da trgovac ne poštuje u ovom segmentu Zakon, raspon kazne krece se u iznosu od 500.000-2.000.000 dinara. Mišljenja smo da bi nadzor morao biti učestaliji, a kako bi se ovakve pojave na tržištu smanjile i kako ne bi bile nešto sa čime smo kao potrošači navikli da se susrećemo gotovo svakodnevno.

Stručnjaci upozoravaju kupce da misle na novčanike i ne dozvole da ih zavaraju marketinški trikovi sa popustima. Nesavesni trgovci mogu iskoristiti dan velikih popusta kao povod za veliku prevaru.

Savet za potrošače koji taj dan nameravaju da obave kupovinu, pogotovo ukoliko je vrednija roba u pitanju, je da prate kretanje cena unazad jedan period, kako bi imali realan uvid u stanje, odnosno kako bi se uverili da li su u pitanju značajna sniženja ili eventualni “lažni popusti”, navodi Nikica Jovanović, pravni savetnik pri Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije.

foto: Profimedia

"Crni petak" na internetu

U jeku šoping groznice ne možemo a da ne pomenemo onlajn prodaju, koja je, zahvaljujući pandemiji, ljudima širom sveta postala omiljeni način kupovine.

Praksa je da trgovci koji svoju robu nude onlajn s popustima kreću barem dva dana pre zvaničnog "Crnog petka" . To će verovatno dovesti i do rušenja veb stranica poznatih brendova usled konstantnih porudžbina. Ipak, za najveće popuste na internetu rezervisan je tzv. Sajber Mandej. (29. novembar)

foto: Printscreen/Aliexpress

Proveravanje recenzije robe, kupovina u trgovini u okviru zemlje, praćenje transakcije, samo su neke mere opreza kojih treba da se pridržavate ukoliko se opredelite za kupovinu na internetu.

(Espreso / Marina Letić)