Crni petak, Foto: Printscreen/Youtube/RTS Beogradska hronika Jutarnji program, Profimedia

"CRNI PETAK" U ZNAKU JOŠ JEDNE KRIZE

DA LI JE "CRNI PETAK" U JEKU INFLACIJE PAMETAN DAN ZA KUPOVINU? Iz NOPS-a za Espreso otkrili sve CAKE TRGOVACA!

Da li je ovogodišnji "Crni petak" uopšte isplativ i kojim se sve cakama služe trgovci tokom velikih sniženja, razgovarali smo sa Nikicom Jovanović pravnom zastupnicom NOPS-a

Objavljeno: 25.11.2022. 14:54h

U potrošačkom društvu u kojem živimo "Crni petak" se iščekuje kao "kao ozeblo Sunce".

Ogromni popusti se najavljuju i nedeljama pred ovaj dan, ali se najčešće obistini ona stara izreka "tresla se gora, rodio se miš".

Uvreženo je mišljenje i da kod nas sniženja za "Crni petak" nisu kao sniženja na zapadu, a naročito ne u Americi, koja je i "kolevka" ovog najvećeg potrošačkog praznika.

S obzirom na broj ljudi koji su tamo doslovno gubili živote u stampedima za televizore na rasprodaji, možda je i bolje što je tako...

Mnogi su se ponadali da će se ovogodišnji "Crni petak" vratiti u punom sjaju nakon "preležanih" posledica zbog velikog zaključavanja tokom pandemije. Međutim, čini se da su nova ekonomska kriza i inflacija stale su na put svakoj nadi.

Domaće i svetsko tržište pogođeni su nizom negativnih faktora na koje nije ostao imun nijedan segment privrede. Trgovinski sektor širom sveta "okovan" je lancima zagušenja snabdevanja i rastom troškova transporta.

Osim toga, inflacija u Srbiji je u oktobru iznosila 15 odsto što je prouzrokovalo skuplje keš kredite i manji obim potrošnje domaćinstava.

Imamo li barem malo razloga za optimizam i koje "cake" trgovaca treba da izbegnemo kako bismo što racionalnije trošili novac za vreme "Crnog petka", pitali smo Nikicu Jovanović pravnu savetnicu NOPS-a.

- U situaciji kada potrošači navode da je kupovna moć smanjena, savetujemo potrošačima da ne obavljaju impulsivnu kupovinu, povedenu sniženjima. Najbolje bi bilo izdvojiti vreme i pratiti uporedno redovne cene i sniženja koja se na njih oglašavaju, jer samo tako ćemo biti sigurni da li su ta sniženja realna, kaže za Espreso Nikica Jovanović.

Nikica Jovanovićfoto: Printscreen/Youtube/RTS Beogradska hronika Jutarnji program

70%, ali "malo sutra"

Plakati sa magičnom formulom "do čak 70%" ovog poslednjeg petka u novembru će privući brojne kupce koji će se tek sa druge strane vrata suočiti sa realnošću.

"Šamar realnosti" će dobiti kada vide da se akcija odnosi samo na pojedine komade ili na preostale veličine garderobe koje se prve rasprodaju. Neretko se otrežnjenje desi na kasi kada im trgovac zatraži punu cenu jer nisu pročitali sitna slova ili, pak, nisu razumeli ponudu.

Kako navodi Nikica Jovanović, upravo na ove "cake" treba obratiti pažnju i otvoriti četvore oči.

Zato je važno pratiti cene pre "Crnog petka", jer se dogodi da trgovci podignu vrednost robe pre popusta da bi posle označili da je umanjena za veći iznos a ustvari se plati puna cena.

- Ono što potrosaci često ističu, a to je ona kategorija potrošača koja planira kupovinu i prati oglašene redovne cene proizvoda neko vreme, pa i sniženja koja se na njih oglašavaju, da mnoga od njih nisu realna i da je cena na koju se oglasi sniženje bila u ponudi u jako kratkom roku, kaže naša sagovornica.

Sniženjafoto: Profimedia/Beta

Ova sniženja smatraju se fiktivnim i krše norme čak dva Zakona.

- Ovakvo fiktivno sniženje nije dozvoljeno i time se krše norme Zakona o trgovini koje uređuju prodajne podsticaje kao i Zakona o zaštiti potrošača, pojašnjava sagovornica.

U svetskim trgovinskim lancima najčešće se ovaj dan koristi za raščišćavanje magacina. Međutim, problem može nastati kada kompanije ne označe da se radi o staroj kolekciji, pa najave veliko sniženje kao aktuelnu ponudu.

Evo kolika su ovogodišnja sniženja za "Crni petak"

Trgovci su akcije oglasili i do nedelju dana pre poslednjeg petka u novembru.

Što se tiče garderobe i kozmetike, popusti su od 20 do 45 odsto. Kako je istaknuto, sniženja bele tehnike najčešće idu do 40 odsto, dok su najveće akcije rezervisane za pokućstvo i idu i do 70 odsto.

Saveti za kupovinu tokom "Crnog petka"

Pored novca, vremena, strpljenja i dobre volje ovaj kupoholičarski praznik zahteva i određenu pripremu. Bitno je da se unapred informišete o punudama, kao i da napravite listu stvari koje vam trebaju.

Upišite i njihove cene kako biste lakše pratili najavljena sniženja. Najveći broj ljudi "Crni petak" koristi za nabavku bele tehnike, jer se ona najviše isplati.

- Naglašavamo da je izuzetno važno,da u periodu ovakvih sniženja inspekcijske kontrole budu pojačane kako bi se u što većem broju slučajeva ispitalo da li trgovci oglašavaju sniženja u skladu sa zakonom, zaključuje Nikica Jovanović pravna savetnica Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia
FOTO: EPA, Ilustracija

U Srbiji se samo "očešemo" o Crni petak

U Americi se na ovaj dan potrošači bukvalno grabe za belu tehniku, jer su cene tri puta niže od redovnih. I u drugim zemljama, odnosno u inostranstvu, popusti su dosta veći u odnosu na ove kod nas. To potvrđuju i iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

- Iskustva potrošača,koji su imali priliku da kupuju robu u inostranstvu u okviru ove akcije, govore u prilog tome da su sniženja koja se oglašavaju tamo veća u odnosu na sniženja kod nas, napominje Nikica Jovanović.

"Kupovina iz fotelje" sve popularnija

U jeku šoping groznice ne možemo a da ne pomenemo onlajn prodaju, koja je, zahvaljujući pandemiji, ljudima širom sveta postala omiljeni način kupovine.

Praksa je da trgovci koji svoju robu nude onlajn s popustima kreću barem dva dana pre zvaničnog "Crnog petka" . To će verovatno dovesti i do rušenja veb stranica poznatih brendova usled konstantnih porudžbina. Ipak, za najveće popuste na internetu rezervisan je tzv. Sajber Mandej. (28. novembar)

Sajber mandejfoto: Profimedia

Proveravanje recenzije robe, kupovina u trgovini u okviru zemlje, praćenje transakcije, samo su neke mere opreza kojih treba da se pridržavate ukoliko se opredelite za kupovinu na internetu.

(Espreso)