ŠTA SE DEŠAVA KADA ISTEKNE "ZAMRZAVANJE" CENA GORIVA? Stručnjak DO DETALJA OBJASNIO SVE
Gorivo, Foto: Profimedia

VAŽNO ZA SVE

ŠTA SE DEŠAVA KADA ISTEKNE "ZAMRZAVANJE" CENA GORIVA? Stručnjak DO DETALJA OBJASNIO SVE

On je izričito protiv prolongiranja „zamrzavanja“ cene naftnih derivata u maloprodaji

Objavljeno:

Uredba o "zakucanoj" ceni derivata u maloprodaji važi do 14. marta. Pitanje je šta može da se očekuje posle toga.

1 / 5 Foto: Profimedia, Filip Plavčić, Printscreen/Twitter

Za tačno 10 dana ističe Uredba o ograničenju cena pojedinih naftnih derivata koju je Vlada Srbije donela 11. februara. Za sada nema naznaka da će njeno važenje biti produženo, pa je pitanje šta građani Srbije, vozači, ali i privreda zbog transporta i ostalih propratnih troškova mogu da očekuju od 15. marta.

Sudeći po kretanju cene nafte na svetskim berzama, nikome se ne piše dobro – jer ona samo raste. Doduše, prethodna dva dana malo se „smirila“, pa se sa rekordnih 119,8 dolara za barel, danas po podne spustila na 114 dolara.

"Suspenzija" akciza

S druge strane, zahvaljujući Uredbi o ograničenju cena derivata u Srbiji, gorivo na našim pumpama nije poskupelo od 11. februara. Tako je, prema donetoj uredbi, maloprodajna cena evrodizela 179 dinara, a benzina BMB 95 171 dinar po litru.

Iako bi se većina građana složila da ograničenje cene goriva treba produžiti, poslodavci, analitičari i pumpadžije smatraju da to nije dobra ideja i da postoje drugi načini da se reši ova situacija.

Benzinska pumpa
foto: Profimedia

Ekonomista Saša Đogović, nekadašnji saradnik Instituta za istraživanje tržišta, navodi primer BiH, gde su, kako ističe, suspendovali akcize na naftne derivate zbog aktuelne situacije.

- Ne vidim razlog da ne bude slično i kod nas. Ako smo već tako bogati i domaćinski smo se odnosili u prethodnom periodu kada je u pitanju budžet, možemo sada da ublažimo i smanjimo iznose akciza. Sada, sa ovako visokim cenama nafte i derivata, država ubira i veće prihode na postojećim akcizama – kaže za 24sedam Đogović.

"Jedini ispravan potez"

On ističe da je tržišna mera upravo smanjenje akciza sve dok cene nafte i energenata ne počnu da se kreću naniže.

- To je jedini ispravan potez koji država u ovom trenutku može da povuče. Zamrzavanje cena nije rešenje. Naravno, inspekcija treba da prati situaciju kako ne bi došlo do većeg povećanja cena u maloprodaji u odnosu na tržišne parametre – objašnjava sagovorni 24sedam.

Sličnog je stava i Nebojša Atanacković, počasni predsednik Unije poslodavaca Srbije, ali i vlasnik pumpe. On je izričito protiv prolongiranja „zamrzavanja“ cene naftnih derivata u maloprodaji.

- Nadam se da neće biti produženja važenja te uredbe. Nije dobro da se prolongira... Ko je spreman da plati nabavnu cenu dizela 183 dinara, a da ga proda za 179 dinara po litru? Neko taj gubitak mora da nadoknadi... Inače, goriva u maloprodaji neće biti – kaže za 24sedam Atanacković.

On dodaje da Srbija ima dovoljno naftnih derivata, ali da može doći do toga da goriva ne bude dovoljno u maloprodaji.

Nabavna cena veća od prodajne

- Znači jednostavno, biće puna rafinerija dizela, a neće imati ko da ga uzme i „dovede“ do pumpi. Biće nestašice zato što pumpe ne mogu da plate više cene od onih po kojima prodaju – objašnjava on za 24sedam.

Novac, Dinari, Pare
foto: Profimedia

Kako navodi, država je odmah mogla da reaguje na drugi način, a to je da odredi iznos marže trgovaca naftom koji ne sme da bude prekoračen.

- Ni sada ne treba čekati ovih 10 dana, već što pre naći rešenje. I u Uniji naftnih kompanija Srbije smatraju da bi rešenje moglo biti da se ograniči marža i da, u zavisnosti od toga koliko se platilo gorivo, ne može da se proda za skuplje od, na primer, sedam ili osam dinara po litru. U suštini, od onoga koliko se smatra da treba da bude marža – ističe Atanacković.

On napominje da je u ovakvim okolnostima normalno da se ograniči potrošnja, ali da nema razloga za paniku jer ima dovoljno derivata.

Takođe, i on pominje smanjenje akciza na naftne derivate, ali samo za prevoznike i, eventualno, poljoprivredu.

Skok cena neminovan...

- Unija poslodavaca još od avgusta predlaže smanjenje akciza, doduše za prevoznike, a sada bi trebalo razmišljati o tome i za poljoprivrednike. Ako se cena goriva ne smanji imaćemo skup prevoz, transportne firme neće hteti da prevoze robu jer im se ne isplati – naglašava Atanacković.

Kako kaže, postoji zakonska mogućnost da se akciza smanji za nekih 20 odsto. Ipak, dodaje, poskupljenje naftnih derivata je neminovno.

- S obzirom na okolnosti, sukobe Rusije i Ukrajine i krizu, sve će biti samo skuplje. To ne možemo nikako da izbegnemo – zaključuje sagovornik 24sedam.

(Espreso / 24sedam)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.