TOMA GRADI RAFINERIJU, A ZORANA NIŠTA NE ZNA! Sve je dogovoreno, KINEZI uložili 2,6 miliona, a JAVNOST SE BUNI!
Nikolić i Mihajlović, Foto: Beta

neverovatno

TOMA GRADI RAFINERIJU, A ZORANA NIŠTA NE ZNA! Sve je dogovoreno, KINEZI uložili 2,6 miliona, a JAVNOST SE BUNI!

Kako je saopšteno iz Nikolićevog kabineta, u vezi sa novim projektom kineskog investitora, planirano je da rafinerija bude izgrađena na mestu na kom je i ranije bila predviđena.

Objavljeno:

Štura najava iz Nacionalnog saveta za saradnju sa Rusijom i Kinom da za dva meseca u Smederevu, na lokaciji uz Dunav, počinje realizacija ambicioznog projekta - gradnja rafinerije nafte, u koju će kineski investitori uložiti čak 2,6 milijardi dolara, podigla je na noge javnost u tom gradu.

Pojedina udruženja izrazila su zabrinutost zbog mogućeg zagađenja životne sredine i zatražila detaljne podatke o planu realizacije.

Međutim, ne samo da o ovom projektu ništa ne znaju građani, već o njemu nisu obavešteni ni u nadležnom Ministarstvu za energetiku. Stručnjaci ocenjuju i da takva investicija deluje neracionalno. Nejasno je kako bi se rafinerija snabdevala sirovom naftom i gde bi plasirala proizvedene derivate. Jedan takav pokušaj gradnje rafinerije u Smederevu bio je aktuelan i 2009. godine, ali je propao.

Pre nekoliko dana je saopšteno da je u Nacionalnom savetu za saradnju sa Rusijom i Kinom, na čijem čelu je Tomislav Nikolić, bivši predsednik Republike Srbije, održan sastanak sa predstavnicima kineskih investitora povodom izgradnje rafinerije nafte u Smederevu, koja bi proizvodila "evro 6" gorivo, a ne bi bilo emisije štetnih gasova. Investitori su, kako je navedeno, spremni da posle dogovora i usaglašavanja svih pitanja sa radnom grupom, koju će formirati Vlada Srbije, počnu realizaciju u aprilu, dok je okvirni rok za završetak prve faze četiri godine. Najavljeno je i da će u proizvodnji opreme učestvovati kompanije iz Nemačke i SAD, ali nije navedeno koje. Nije saopšteno ni koje kineske kompanije su investitori niti šta podrazumeva prva faza.

U Ministarstvu energetike, kojim rukovodi Zorana Mihajlović, kažu da nisu učestvovali u razgovorima u vezi sa izgradnjom rafinerije, niti su tim povodom dobili inicijativu od kineskih kompanija ili Nacionalnog saveta, te da nisu ni upoznati sa detaljima potencijalnog projekta. Oni naglašavaju i da je pitanje zaštite životne sredine najvažnije u svim budućim projektima.

- Energetskom sektoru Srbije su potrebne investicije, ali to nije samo pitanje izgradnje nekog energetskog objekta, već i dotoka sirovina i plasmana proizvoda, imajući u vidu da mnoge rafinerije u Evropi smanjuju proizvodnju ili se zatvaraju - objašnjavaju u Ministarstvu.

Tomislav Mićović iz Udruženja naftnih kompanija Srbije je sličnog mišljenja i ističe da je ključna stvar da svaka rafinerija zahteva snabdevanje naftovodom.

- Dunavom i baržama je to moguće, ali je neracionalno - kaže Mićović. - Tehnološki, mnogo krupniji poduhvat i ozbiljna investicija je napraviti naftovod od Pančeva do Smedereva, a i Dunav se nekako preprečio između.

Što se tiče tržišta, kako ističe, trend je već više godina unazad zatvaranje rafinerijskih kapaciteta i u našem regionu i u Evropi zbog smanjene potražnje.

- Drugi razlog je što imamo mali broj veoma savremenih rafinerija kojima je teško biti konkurentan, pa one pokrivaju tu potražnju koja je aktuelna - precizira Mićović. - Posmatrajući kapcitete i potencijale tržišta, takva jedna investicija, gradnja rafinerije u Smederevu, deluje prilično neracionalno.

NOVI-STARI PROJEKAT

TOMISLAV Nikolić je, kao predsednik Nacionalnog saveta za saradnju sa Rusijom i Kinom, i u oktobru 2018. godine najavljivao da postoji posebna zainteresovanost investitora za projekat rafinerije nafte u Smederevu. Tada je razgovarao sa predstavnicima kompanije Ors Oil Gaz, konzorcijumom firmi Ihlas Holding A.S iz Turske, Absalut Ecology i Epotos iz Rusije. Za projekat izgradnje rafinerije nafte u Smederevu 2009. godine bio je zainteresovan američko-holandski konzorcijum "Komiko oversajz", odnosno njegova ćerka firma u Srbiji "Komiko ojl". Ugovor sa tom kompanijom je raskinut četiri godine kasnije, nakon brojnih peripetija, jer nisu u predviđenom roku platili zakupninu za zemljište.

Kako je saopšteno iz Nikolićevog kabineta, u vezi sa novim projektom kineskog investitora, planirano je da rafinerija bude izgrađena na mestu na kom je i ranije bila predviđena.

(Espreso.co.rs/Novosti.rs)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.