novi nameti
DA LI ĆE ZAISTA POSKUPETI GORIVO, PONOVO? Pitali smo stručnjake, evo šta očekuje Srbiju
Ovi parametri direktno utiču i na formiranje cene nafte i u Srbiji
Da spoljnopolitički odnosi i globalna dešavanja i te imaju uticaj na našu zemlju i našu svakodnevnicu, dokaz je i formiranje cena koje su diktirane u skladu sa političkim dešavanjima u svetu. Povlačenje SAD iz sporazuma o nuklearnom programu sa Iranom, ali i skok kursa dolara, direktno dovode do skoka cene nafte na svetski berzama.
Ovi parametri direktno utiče i na formiranje cene nafte i u Srbiji.
- Utiče direktno na proizvođači koji kupuju tu naftu sve skuplje, pa je samim tim i njihova prodajna cena sve veća. Ono što je kod nas još gore jeste da to direktno intrigira državu da još više poveća akcize i porez na dodatu vrednost, te cena raste još brže - rekao je ekonomista Milan Kovačević za naš portal.
Ako se analizira zahvatanje države u maloprodajnoj ceni benzina, dobija se veoma jasan odgovor da je osnovni krivac za visoku cenu goriva u Srbiji upravo akciza.
Nakon najnovijeg povećanja akciza na gorivo, do kojeg je došlo u drugoj polovini marta, vozači u Srbiji plaćaju najskuplji benzin u regionu posle Grka, Slovenaca, Hrvata i Crnogoraca, pokazuju statistički podaci iz maloprodaje.
- Cena dizel goriva u Srbiji jeste najveća. Znate kako, mi imamo državu koja neefikasno radi kako treba, a veoma je skupa. Od svega se mora uzeti što više. Ne mogu se finansirati strana ulaganja, besplatno davati zemljište za Beograd na vodi, a na drugi način oduzeti što više od potrošača - dodao je Kovačević.
U odnosu na početak 2018. godine sirova nafta je poskupela za 16,8 odsto, a ovaj efekat je pojačan i skokom kursa dolara koji je iznosio 1,7 odsto. Benzin je u istom periodu poskupeo za 4,3 odsto, a dizel za 5,7 odsto.
Analiza Udruženja naftnih kompanija Srbije pokazuje da su državna zahvatanja u ceni benzina 55,2 odsto (82,44 od 149,4 dinara po litru), a dizela 53,8 odsto (85,6 od 158,98 dinara po litru). S obzirom da su proizvođači i uvoznici derivata nafte, pritisnuti rastom nabavnih cena sirove nafte, benzina i dizela, prinuđeni na korekcije veleprodajnih i maloprodajnih cena, u ovakvim situacijama su prethodnih godina mnoge države reagovale privremenim smanjenjem akciza.
U Srbiji je poslednji put ova mera primenjena 2012. godine kada je Vlada smanjenjem akciza na period od oko šest meseci doprinela smanjenju cene goriva, čime je u prvom redu sprečen veći poremećaj u onim sektorima privrede na koje cena goriva značajnije utiče. Zakon o akcizama omogućava Vladi da bez promene tog zakonskog akta smanji taj namet do 20 odsto i da ih nakon prestanka poremećaja vrati na zakonom propisan nivo.
Međutim, prema rečima našeg sagovornika, cena goriva u Srbiji vrlo brzo će dostići viši nivo.
- Kod nas je i do sada bila praksa da kada nafta poskupi, onda vrlo brzo raste cena goriva, a kada se smanjuje, ostaje nepromenjena. Naime, naša država je dosta arbitrarno postavljena, pravni sistem ne funkcioniše dovoljno, pa je veoma važno da što više novca dođe u budžet, iako taj novac nije raspoređen. Na taj način budžetska rezerva se sve više povećava - zaključuje naš sagovornik.
Bonus video: (KURIR TV) INCIDENT NA NOVOM BEOGRADU: Policajac bahato nasrnuo na vozača džipa
(Espreso.co.rs)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!