NE DAJTE DA VAS PREVARE: I polovnjaci imaju garanciju, ČAK I AKO NE PIŠE U UGOVORU!
Ilustracija, Foto: Profimedia

PAZITE SE

NE DAJTE DA VAS PREVARE: I polovnjaci imaju garanciju, ČAK I AKO NE PIŠE U UGOVORU!

Ovo većina građana ne zna!

Objavljeno:

Kupci polovnjaka imaju zakonsku garanciju od dve godine na vozilo koje su pazarili, ako u kupoprodajnom ugovoru nije naznačen nikakav rok.

Ukoliko se ugovori garantni period, on ne može biti kraći od 12 meseci. Na ovo pravo za koje većina građana ne zna, ukazuje Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije. To znači da ukoliko u garantnom roku dođe do nekog krupnijeg kvara, prodavac je dužan da ga otkloni.

Redakciji "Novosti "obratila se Snežana Stojanović, koja je bila zbunjena kada je shvatila da auto-placevi imaju različita pravila.

- Niko mi nije pominjao garanciju za polovni automobil dok ja nisam pitala - kaže Stojanovićeva. - Na jednom auto-placu su mi rekli da samo ukoliko mi oni urade veliki servis daće mi garanciju na te delove koje su ugradili. Na drugom su kazali da je jednom njihovom kupcu "crkao" motor posle deset dana i da su ga zamenili, te da ne treba da brinem i da me neće ostaviti na cedilu. Zamislite samo kakav to automobil prodaju kada se tako brzo pokvario motor.

Ilustracija
Ilustracijafoto: Emilija Jovanović

Nekoliko drugih prodavaca, kako navodi, rekli su joj da daju godinu dana garancije, a neki su kazali da nema nikakvog garantnog roka. Alfirović ukazuje da auto, kao i druga roba potpada pod Zakon o zaštiti potrošača. Međutim, u tom segmentu se najslabije sprovodi, jer je, kako navodi, kod kupaca ukorenjeno mišljenje da se vozilo kupuje u viđenom stanju, a posle odlaze da urade kompletan servis i da sve izmenjaju da bi bili sigurni. Objašnjavajući na šta se konkretno odnosi zakonska garancija, on ističe da je prodavac dužan u tom periodu da obezbedi da automobil ima svojstva za osnovnu, redovnu upotrebu.

- To znači da treba da mu funkcioniše motor, kočioni, bezbednosni sistem - objašnjava Alfirović. - Ne odnosi se na sitne kvarove, poput brisača, stop-svetla i sličnih stvari. Kupac ima pravo na reklamaciju i ukoliko je tražio neku dodatnu funkciju, a trgovac mu je to garantovao, na primer, klimu. Ako se pokvari, prodavac je onda dužan da taj nedostatak otkloni.

VISOKE KAZNE

Zakonom o zaštiti potrošača predviđene su visoke prekršajne sankcije. Za firme koje ne poštuju zakonsku garanciju kazne su od 300.000 do dva miliona dinara. Osim kompanije, kažnjava se i direktor, iznosom od 50.000 do 150.000 dinara. Novim zakonom je propisano i sankcionisanje preduzetnika, što je značajno s obzirom na to da su mnogi auto-placevi tako registrovani. Za njih se kazna kreće od 50.000 do 500.000 dinara.

Ako je trgovac opisao automobil i njegova svojstva, a onda se ispostavilo da to nije tačno, i u toj situaciji, kako navodi, potrošač ima pravo da uloži reklamaciju. Povodom situacije naše čitateljke, kojoj su neki prodavci kazali da ne daju nikakvu garanciju, Alfirović kaže da to ništa ne znači.

- Potrošaču je garancija račun, odnosno dokaz o kupovini i na osnovu toga on može da ostvari svoja zakonska prava - ističe naš sagovornik. - Kupac treba da uloži reklamaciju prodavcu ako dođe do kvara, a ukoliko ovaj to odbije, potrošač to treba da prijavi tržišnoj inspekciji.

Obaveza trgovca je, kako ističe, da pre zaključenja ugovora informiše kupca o osnovnim, bitnim karakteristikama automobila na jasan i razumljiv način. To je predugovorno obaveštavanje i kada bi se poštovalo, prema mišljenju Alfirovića, dalo bi najviše efekata, posebno kada je u pitanju automobil, koji spada u složenu tehničku robu. On savetuje potrošače da traže tu informaciju u pisanom obliku.

Ilustracija
Ilustracijafoto: Profimedia

- Trgovci uglavnom to usmeno saopštavaju - navodi Alfirović. - Međutim, dešava se da prodavci nešto izostave da navedu. Kada dođe do nekog problema, onda se teško dokazuje šta jeste, a šta nije prodavac rekao. Zato kupci treba da traže pisanu informaciju, kao prateće obaveštenje o stanju automobila, na primer, kada je rađen veliki servis, kada su i koji delovi menjani, koliko su dostupni rezervni delovi i slično.

Alfirović ističe da njihova organizacija dugo radi na podizanju svesti potrošača o njihovim pravima, ali da to slabo ide, posebno kada su automobili u pitanju. Loše iskustvo naše čitateljke ne znači da svi prodavci polovnjaka ne poštuju svoje obaveze. Pojedini sa kojima smo kontaktirali, potvrdili su nam da kupci ne znaju da imaju pravo na garanciju, ali i da je oni obezbeđuju.

( Espreso / Novosti )


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.