START, ČIK, MAŠTA, VRUĆI KAJ: Ovako se stvaralo EROTSKO OBRAZOVANJE u SFRJ sa astronomskim TIRAŽIMA! (FOTO)
Ukrštenice, Foto: Printscreen

čari socijalizma

START, ČIK, MAŠTA, VRUĆI KAJ: Ovako se stvaralo EROTSKO OBRAZOVANJE u SFRJ sa astronomskim TIRAŽIMA! (FOTO)

Ipak tada, za razliku od danas, nije bilo tako lako videti, recimo, golu žensku… Barem ne sve do pojave prvih erotskih časopisa. Ili barem onoga što se tada nazivalo – erotski

Objavljeno: 10:56h

Kažu mnogi da je u socijalizmu bilo svega. Ako ne u izobilju, onda makar “koliko je dovoljno”.

Ipak tada, za razliku od danas, nije bilo tako lako videti, recimo, golu žensku… Barem ne sve do pojave prvih erotskih časopisa. Ili barem onoga što se tada nazivalo – erotski.

Pionir na jugoslovenskom tržištu bio je beogradski magazin "Čik" koji se pojavio 1968. godine, doduše prvo kao enigmatski list. Ukršetnice, rebusi i enigmatika u prvobitno nazvanom magazinu “Čik pogodi” bio je način da se zaobiđu strogi zakoni. Urednici – Ljubiša Kozomara, Gordan Mihić, Matija Bećković.

foto: Printscreen

U 12. broju Čika konačno su se mogle videti gole ženske grudi (ili bar jedna od njih). Vremenom, ukrštenica je bila sve manja, a devojka sve razgolićenija. Od enigmatiskog magazina “Čik pogodi” jednog dana ostala je samo mala ukrštenica, potpuno gola devojka i skraćeni naziv – Čik. Očigledno više nije bilo šta da se pogađa.

foto: Printscreen

Sve popularniji Čik izlazio je dva puta mesečno, prepun tračeva sa tadašanje estrade, intrveju sa poznatima, Kama sutra u nastavcima i legendarna pisma čitalaca. Ubrzo, Čik je dobio konkurenciju – Eva i Adam, Dvoje…

foto: Printscreen

Međutim, iako je reč o erotskom časopisu, za današnje poimanje seksualnosti i erotike, ova izdanja pre bi spadala u modne časopise, a posebno su imali naglašenu funkciju seksualnog obrazovanja, tema o kontracepciji i polno prenosivim bolestima. Krajem 80-tih taj tip novina do rekordnih tiraža doveli su slovenski “Vroči kaj” i zagrebački “Start” i nezaobilazna “Erotika” s rekordnih 400.000 prodatih primeraka broja iz decembra 1987.

foto: Printscreen

Istoričar medija i filma Željko Luketić smatra da je pojava erotskih magazina u Jugoslaviji bio svojevrsni ukazatelj na liberalizaciju socijalističkog društva.

“Pornografija tada nije bila ni u primisli, iako je značajan odgovor urednika čitateljki Čika koja je u rubrici “Pisma” pitala kada će se na duplericama pojaviti goli muškarci. U ime redakcije odgovoreno joj je “penis je pornografija” i time je bio zacrtan razvoj erotske zabavne štampe sve do kraja 70-ih kada se obnažene žene, a ponekad i muškarci sve češće pojavljuju u medijima slaveći slobodu i seksualnost”, kazao je Luketić na nedavno održanom predavanju “Sexual Liberation in Socialist Yugoslavia’s Print Magazines” u Puli, a prenosi Index.hr.

foto: Printscreen

On dodaje da se vlastima nije sviđala baš tolika sloboda pa su magazini često padali pod zloglasni “zakon o šundu” i tako plaćale cenu svoje slobode.

“Upravo 70-ih javlja se i zanimljiv spoj ozbiljne politike, istraživačkog novinarstva i slobodnih, mekopornografskih fotografija koje je u zagrebački Start doturao Ivo Sanader, koji će tridesetak godina kasnije postati hrvatski premijer. S druge strane, u beogradskom Zum i Extra Reporteru uglavnom su se bez copyrighta kopirale strane novine. Međutim retko se ko odvažio pokazati ultimativni društveni tabu – golog muškarca. Već navikli na obnažene devojke, pa i slavne poput Moni Kovačić, čitatelji i čitateljice su stalno tražili nešto novo, pa ne začuđuje prva objavljena fotografija potpunog golog muškarca u “specijalizovanom” magazinu – legendarnog Ibre sa Zvezdare u Extra Reporteru u novembru 1982.”, kazao je Luketić za Hinu.

foto: Printscreen

Upravo je Erotika ta koja je lansirala prvi komercijalni gay magazin – Erotika M krajem 1989. Tada su već “žarili i palili” porno magazini poput slovenskog “Vročeg Kaja”. Zato Ibro sa Zvezdare i nije bio tolko skandalozna pojava.

foto: Printscreen

Ogroman interes i novac koji se vrteo na tržištu erotskih magazina potvrđuje i rekordan tiraž Erotike, legendarnog i najprodavanijeg revijalnog izdanja kuće NIŠPRO Vjesnik koji je pokrenut 1985. godine, koji se od 1988. prodavao u više od 300.000 primeraka, ali i rekord od tačno 399.698 prodanih primeraka broja iz decembra 1987.

Razlog? Poklon čitaocima – kalendar obnaženih žena…

(Espreso)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.