Novi dokazi u aferi "Železnice": Remont pruge za tešku pljačku
Novi dokazi u aferi, Foto: Železnica Srbije/Profimedia

MALVERZACIJE

Novi dokazi u aferi "Železnice": Remont pruge za tešku pljačku

Ovog puta se otkriva šta se sve radilo tokom izgradnji potporne konstrukcije i sanacije donjeg stroja pruge Beograd - Valjevo - Vrbnica - državna granica

Objavljeno:

Sudeći po dokumentaciji do koje je došao Srpski telegraf, u ovom javnom preduzeću muljalo se na sve strane, a građani Srbije godinama su plaćali milijarde za štetu koja je tim kriminalnim radnjama nanošena firmi.

U nekoliko navrata je u prethodnih mesec i po pisano je o raznim malverzacijama u preduzeću "Infrastruktura železnica", koje je praktično naslednik nekadašnje firme "Železnica Srbije".

One su se dešavale u različitim vremenskim periodima, ali po veoma sličnom scenariju, a zajedničko im je to što se odnose na poslove sklapane sa privatnim preduzećem "Bauwesen".

Ovog puta se otkriva šta se sve radilo tokom izgradnji potporne konstrukcije i sanacije donjeg stroja pruge Beograd - Valjevo - Vrbnica - državna granica 2014. i 2015. godine. Radi se o deonici, kako to u dokumentaciji piše, od km 88+165 do km 88+180, a muljalo se najviše u obračunu korišćenja vučnih sredstava. Ugovor (pod brojem 300/2014-1728 od 26. novembra 2014. godine) potpisan je sa izvođačem radova, firmom "Meta Balkan", koja je imala zajedničku ponudu sa već pomenutim preduzećem "Bauwesen".

GRAĐEVINSKI DNEVNIK

I gde god se uporedi ono što je ugovoreno i ono što je realizovano (i naplaćeno) pojavi se neka šupljina. Tako je, recimo, po ugovoru bilo predviđeno da se radovi završe za 44 dana, odnosno do 12. februara 2015. Potom je nadzorni organ vreme radova produžio na 54 dana. Pregledom dokumentacije i građevinskog dnevnika, međutim, utvrđeno je da je izvođač radio čak 107 radnih dana, a pritom nisu izvršene sve ugovorene obaveze, što je upisano u građevinski dnevnik. Dakle, nema nikakve dileme da je to pravi podatak, odnosno da su radovi trajali maltene tri puta duže nego što je prvobitno bilo dogovoreno.

foto: Pixabay

Radili bez licence, ugradili lošu mrežu

Da skandal bude veći, u vreme izvođenja radova preduzeće "Meta Balkan" nije imalo potrebnu licencu za izvođenje radova na železnici.

- To je u zapisniku konstatovao i republički inspektor Dragiša Elezović, ali niko nikada nije pozvan na odgovornost - navodi sagovornik našeg lista iz železnica i otkriva još jednu malverzaciju:

- Posebnu primedbu nadzorni organ stavio je na kvalitet takozvane gabionske mreže jer je ugrađena mreža manje debljine i lošijeg kvaliteta u odnosu na ugovorenu, a izvođač nije umanjio vrednost, već je naplatio unapred dogovorenu sumu.

foto: Dado Đilas

E sad dolazimo do najšokantnijeg podatka. Prema ovom ugovoru izvođaču su naplaćeni kazneni penali u iznosu od samo 61.105 dinara iako je zbog kašnjenja investitoru ("Železnicama Srbije", kako se tada zvala firma) napravio dodatne troškove u angažovanju nadzornih organa i vučnih vozila od čak 4.470.100 dinara. To je, dakle, 73 puta više od iznosa penala. Pritom, uopšte nije fakturisano korišćenje vučnih sredstava koja su zaista korišćena, već onih mnogo slabijeg intenziteta, a faktura na ovaj iznos i po ovom osnovu nikada nije ispostavljena izvođaču na naplatu.

Na pitanje kako je došlo do ovolikih propusta, zašto faktura nije isporučena izvođaču i da li je neko zbog toga pozvan na odgovornost, od "Infrastrukture Srbije" nema odgovora. Poručeno nam je samo da su pitanja prosleđena "nadležnim službama i odgovornim licima" preduzeća, uz napomenu da "2014. godine nije bila osnovana 'Infrastruktura železnice', već je tada poslovala jedinstvena železnička kompanija 'Železnice Srbije', koja je morala biti potpisnik ugovora i nosilac navedenih aktivnosti. Isti odgovor, ako se tako može nazvati, dobili smo i na sva druga pitanja vezana za druge nepravilnosti po istom ugovoru.

SVE LEPO PIŠE

Inače, radovi na pomenutoj deonici, umesto 12. februara 2015, završeni su, i to ne sasvim, tek 19. aprila iste godine.

- Tada je izvođač povukao svu mehanizaciju, ne završivši ugovorene obaveze na humusiranju kosine, što se jasno može videti iz raspoložive dokumentacije - objašnjava za Srpski telegraf sagovornik iz železnica.

Sve ovo na dušu ide Dušanu Gariboviću, koji je na čelo železnica, uz mnogo kontroverzi (mediji su pisali o njegovoj nekvalifikovanosti za to mesto), došao u avgustu 2015, baš kada je trebalo rasplesti klupko svih ovih muljačina. To se, treba li ponoviti, nikada nije desilo...

Bonus video:

(Espreso.co.rs/Srpski Telegraf)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.