MRTVA TRKA
ZEMLJOTRES U INDUSTRIJI AUTOMOBILA: Šta ovo znači za SRBIJU I KRAGUJEVAC?
Kompanija će imati oko 410.000 zaposlenih
Iako je još rano tvrditi kako bi spajanje Fijat-Krajslera i PSA grupe u čijem su vlasništvu Pežo, Sitroen i Opel, mogli uticati na našu automobilsku industriju u Kragujevcu, moguće efekte povezivanja dva automobilska giganta nikako ne treba potcenjivati.
Naprotiv, kako tvrde poznavaoci auto industrije, budućnost Fijata u Srbiji sigurno će ići u nekom drugom pravcu, ali je na prve konkretne promene potrebno sačekati najmanje godinu i po dana.
Sa 8,7 miliona vozila prodatih godišnje, novi entitet čije sedište će biti u Holandiji pridružiće se automobilskim gigantima i postati broj četiri u svetu. To je ono što je trenutno poznato na globalnom nivou. Što se tiče kompanije u Kragujevcu, nekoliko je koraka potrebno da bi došlo i do konkretnih promena u Fijatu u Srbiji.
"Prvo treba sačekati spajanje kompanija, a potom i zajedničku strategiju. Obe strane već sada imaju svoje dugoročne planove - Fijat je nedavno objavio petogodišnju strategiju, i tu su sada potrebne izmene s obe strane, a koje zahtevaju vreme. A strategija je pritom vrlo važna jer će njom praktično da se odredi šta će pojedinačne fabrike po zemljama da rade i za šta će biti specijalizovane. Tako je, recimo, danas Fijat u Poljskoj u Tihiju, specijalizovan za proizvodnju malih automobila, a Fijat u Kragujevcu za proizvodnju porodičnih. Sve to, praktično znači da bi prve konkretne promene mogli da očekujemo kroz godinu i po do dve", pojasnio je poznavalac auto industrije.
Sagovornik napominje i da postoji mogućnost da se Fijat sada fokusira više na američko tržište gde ova kompanija ostvaruje mnogo bolje rezultate u odnosu na Evropu. S druge strane, u takvoj situaciji Pežo i Opel bili bi više orijentisani na Evropu.
"To bi moglo da znači mogućnost da se u Kragujevcu umesto Fijata prave novi modeli. To je, međutim, priča na dugačkom štapu, ali nikako ne i nemoguća, i zahteva ozbiljne promene kako u strategiji, tako i pogledu investicija", kaže sagovornik.
I Ana Raičević, sekretar Udruženja za metalsku industriju u PKS, kaže da je sada teško predvideti kako bi spajanje Fijata i Pežoa moglo da utiče na našu kompaniju u Kragujevcu.
"Ono što je sigurno jeste da treba očekivati restrukturiranja u okviru obe grupacije", kaže Raičević i podseća da fabrika "FCA Srbija" već druže vreme posluje sa smanjenim procentom iskorišćenja kapaciteta.
Kapacitet fabrike u Kragujevcu je 150.000 vozila, a najveći domet bio je 119.000. Radnici su od 18. oktobra na plaćenom odustvu i počinju da rade 4. novembra.
S druge strane, profesor na Ekonomskom fakultetu Ljubodrag Savić smatra da bi spajanje Fijata i Pežoa na globalnom nivou, u najgorem slučaju moglo Srbiju da ostavi bez značajnijih benefita.
"U ovom trenutku je teško proceniti kako bi situacija mogla da se odvija po kompaniju u Kragujevcu. Iskustva pokazuju da se velike kompanije često odlučuju i za gašenje neprofitabilnih delova ali i za unapređivanje onih koji dobro rade", ocenjuje Savić za "Blic Biznis".
Spajanjem do 170 milijardi evra prihoda
Podsetimo, PSA Pežo i Fijat Krajsler objavili su zvanično da će se spojiti i formirati novog automobilskog giganta koji će biti četvrti po veličini na svetu. To mega spajanje će, kako su najavili, biti po principu vlasničkog udela 50:50 i bez zatvaranja fabrika.
Nova kompanija bi vredela 50 milijardi dolara sa prihodima od 170 milijardi evra . Proizvodila bi 8,7 miliona vozila godišnje i bila bi odmah iza Tojote, Folksvagena i saveza Reno-Nisan koji proizvode po 10 miliona.
Kompanija će imati oko 410.000 zaposlenih.
Bonus video
(Espreso.co.rs/Blic)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!