Rade iz Kragujevca duže od 2 godine ručno sklapao ljutu mašinu po uzoru na čuveno vozilo: Pogledajte kako izgleda
Rade iz Kragujevca duže od dve godine ručno sklapao drvomobil, Foto: RINA/Ustupljene fotografije

Drvomobil na šumadijski način

Rade iz Kragujevca duže od 2 godine ručno sklapao ljutu mašinu po uzoru na čuveno vozilo: Pogledajte kako izgleda

Koristio je drvo jasena za veći deo kontrukcije, ali i kvake od prozora i ostali materijal koji mu se našao pri ruci

Objavljeno:

Zaljubljenik u stare automobile Radoslav Matović iz Kragujevca nije odustao dok nije potpuno sam, deo po deo i ručno napravio repliku prvog automobila u istoriji koji je uvezen u Srbiju.

Bilo je to 1903. godine 3. aprila kada je na beogradsku železničku stanicu stigao automobil je marke "neselsdorf" pravljen je u mestu Koprivica, u današnjoj Češkoj, u fabrici iz koje je iznikla poznata "Tatra".

- Prvi automobil u Srbiju uvezao je oficir i sin bogatog trgovca Boža Radolovića, koji je taj model svega nekoliko meseci ranije video na sajmu u Beču. Još uvek nije poznato koliko ga je tada platio ali govorilo se da je reč o pravom bogatstvu. Pošto je to bila potpuna nepoznanica za tadšanji srpski svet, Raduloviću su angažovali fabričkog vozača i mehaničara da obuči beogradskog fotocinkografa Sretena Kostića da upravlja ovim skupocenim automobilom i on tako postaje prvi srpki voza, kaže ta RINU Radoslav.

Rade iz Kragujevca duže od dve godine ručno sklapao drvomobil
Rade iz Kragujevca duže od dve godine ručno sklapao drvomobilfoto: RINA/Ustupljene fotografije

Na ideju da napravi repliku upravo tog modela saogovornik RINE kaže da je došao sasvim slučajno i to videvši njegovu fotografiju. Od tada je Radoslav zasukao u rukave i počeo da pravi deo po deo, za šta mu je bilo potrebno oko dve i po godine. Koristio je drvo jasena za veći deo kontrukcije, ali i kvake od prozora i ostali materijal koji mu se našao pri ruci dok je stvarao ovo pravo remek-delo.

- Našao sam stari benzinski motor, jer su se tada oni koristili, uneo sam u svoju radionicu i po izgledu na fotografiji koju sam imao krenuo sam u pravljenje delova ručno. Krenuo sam od pravljenja šasije, a zatim i drugih delova, od vrata, instrument table, signalizacije i sedišta. Ono što je najbitnije u voznom je stanju. Zbog motora morao sam da stavljam usporivače, kako auto ne bi mogao da razvije neku veliku brzinu, već upravo onoliku koja je u to vreme bila predvidjena, do 40 na sat, otkriva Radoslav.

1 / 4 Foto: RINA/Ustupljene fotografije

Za kraj dodaje da mnogi nisu verovali da ću uspeti u svojoj nameri da napravi fantastičnu repliku prvog automobila uvezenog u Srbiju, i da su mnogi bili skeptični da će do kraja istrajati u svojoj nameri, ali ovaj Kragujevčanin ih je sve demantovao jer njegov automobil, neprocenjive vrednosti, jezdiće srpskim putevima.

Bonus video:

03:08

OVO TREBA DA ZNATE PRE NEGO ŠTO POZOVETE MAJSTORA Postoji način da uštedite novac kada vam treba POPRAVKA

(Espreso/RINA/Prenela: N.J)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.