"MORALI SMO DA LEŽIMO NA ULICI, PUCALO JE SVUDA": Doktor Kostić se neočekivano našao u PAKLU rata, UŽAS
Izrael, Foto: EPA ATEF SAFADI

ISPOVEST

Objavljeno: 01:40h

Dolazak na aerodrom bio je najdramatičniji trenutak, jer je tada baš krenulo raketiranje u okolini našeg autobusa. Bilo je to klasično bombardovanje. Oni imaju PVO sistem “Gvozdena kupola” koji je obarao rakete koje doleću, ali to puca svuda oko vas. Bili smo u autobusu, ali smo svi morali da izađemo i da ležimo na ulici dok to nije prošlo. Onda nas je sistem njihove sigurnosne kontrole sa aerodroma pokupio i odveo u sklonište”.

Ovim rečima prof. dr Tomislav Kostić, direktor Klinike za kardiologiju UKC Niš, jedan od građana Niša koji su putovali na pokloničko putovanje u Jerusalim, opisuje pakao rata u Izraelu u kojem su se neočekivano zadesili u petak kada je palestinski Hamas započeo napade.

U organizaciji SPC i niške eparhije u obilazak Svete zemlje i njenih svetinja iz Niša 30. septembra je krenulo 85 poklonika na čelu sa vladikom niškim Arsenijem i vladikom timočkim Ilarionom, a među kojima je bio i prof. dr Kostić.

On kaže da je pokloničko putovanje proteklo po planu i da su obišli sva sveta mesta u Jerusalimu, u celom Izraelu, a da ih je rat zatekao prilikom povratka kući.

Čule su se sirene u Vitlajemu

- Bili smo smešteni u Vitlajemu, koji je u palestinskom delu, ali nije u pojasu Gaze. Međutim, kada je u petak ujutru trebalo da krenemo da se vraćamo, već smo videli da ćemo imati problem jer su se čule sirene i neke eksplozije. Po rečima Palestinaca, to je tamo za njih normalno, međutim, iz vesti koje su stizale iz minuta u minut videli smo da nije baš uobičajeno. Problematičan je bio već izlazak iz Palestine jer oni imaju tri punkta za proveru na kojima nismo mogli da izađemo tako da je ceo dan trajalo to putešestvije – priča prof. dr Kostić.

rat, Izrael, Palestina, rat u izraelu
foto: AP Photo Tsafrir Abayov

U zadnji čas izašli iz Palestine

Prof dr Kostić kaže da su prilikom povratka iz Palestine imali prilike da vide eksplozije.

- Tamo je krenuo opšti rat i već prvog dana smo shvatili, po rečima sugrađana koji žive tamo, da to nije ono uobičajeno na šta su oni navikli svih ovih godina. Da to raketiranje nije obično, jer je u ovom slučaju je ta grupa boraca upala izraelske gradove. Shvatili smo da je situacija ozbiljna kada je trebalo da izađemo iz Palestine. Vodič Boban je bio na najvećoj muci da sve to organizuje, ali sve u svemu prošli smo kako valja. Izašli na svu sreću u zadnji minut sa tog kontrolnog punkta jer je Izrael blokirao celi taj pojas Palestine. Imali smo sreće da u zadnji trenutak izađemo iz Palestine – objašnjava prof. dr Kostić.

“Rat je bio svuda”

Građani Srbije su se potpuno neočekivano našli u vrtlogu strašnog rata i ratnih dejstava koja su bila oko njih.

- Ratna dejstva su bila svuda, i u nekoj ulici je moglo to da vas zadesi. Ono što su oni ljudi tamo preživeli i šta i sada preživljavaju, to je stvarno strašno. Uspeli smo da se dočepamo aerodroma u petak uveče. E tu na aerodromu je krenulo raketiranje, što ste mogli da vidite. Na aerodromu je bila druga priča. Oni u Izraelu su maksimalno spremni za reagovanje kada je u pitanju opšta opasnost, i opasnost od vazdušnih napada koji su to veče trajali. Čim smo izašli iz autobusa na ulazu u aerodrome sačekala su nas lica zadužena za bezbednost. Tu je relativno bilo bezbedno, raketiranja su bila u okolini tako da smo onda krenuli u jednu ofanzivu organizacije našeg povratka – ispričao je prof. dr Kostić.

Niko nije povređen

Iz grupe niških hodočasnika na sreću niko nije bio povređen, i svi su pokazali veliku pribranost.

Izrael, rat u izraelu, Palestina, rat
foto: AP Photo Fatima Shbair

Na sreću nije bilo ni srčanih tegoba pa nije bilo potrebe ni da jedan od najboljih srpskih kardiologa interveniše.

- Niko iz grupe nije povređen. Nije bilo nikakve panike, nikakvog haosa. Bilo je nekih sitnih intervencija na nivou svakodnevne kardiološke problematike ali nekih reakcija i potrebe za intervencijom nije bilo. Realno niko nije povređen, svi su dobro, svi su se vratili živi i zdravi. Sa nama je bila grupa 13 maturanata niške bogoslovije i ja bih pohvalio tu sjanu grupu momaka i koji su možda su pokazali najveću pribranost – kaže prof. dr Kostić.

“Poleteli smo u zadnjem času”

Prema njegovim rečima srpski konzulat je organizovao povratak na najbolji mogući način.

- Aerodrom “Ben Gurion” je ogroman, bio je poprilično pust, sve države su slale evakuacione letove, 95 odsto komercijalnih je bilo otkazano, bila je prava pomama za kartama za povratak. Iz konzulata su došli da nas isprate sa spiskom, bilo je dobro organizovano. Bilo je potrebno vreme, ali u onom haosu mislim da smo jako dobro prošli zahvaljujući svima u lancu koji su odlučivali. Iz svih svetskih vesti smo videli da je nakon 10 minuta od našeg poletanja bilo granatiranje aerodroma koje je bilo I u petak. U ovom slučaju je bilo dosta opsežnije. Imali smo veliku sreću da poletimo, mislim da to nije tada bio taj trenutak, teško da bi poleteli u toku jučerašnjeg dana. U zadnjem trenutku smo otišli – dodaje on.

“Hvala svima!”

Prof. dr Kostić se zahvalio svima koji su učestvovali u njihovoj evakuaciji.

- Zahvalio bih se pre svega predsedniku republike Srbije Aleksandru Vučiću koji je bio uključen u celu organizaciju, svim nadležnim ministarstvima, ministarstvu spoljnih poslova, njegovoj svetosti patrijarhu Porfiriju koji je bio obavešten, vladika niškom Arseniju sa kojim smo bili na vezi i ljudima u konzulatu koji su se stvarno potrudili da u onom haosu gde su svi letovi bili otkazani, komercijalni pogotovo, da se taj humanitarni let organizuje – rekao je on.

Vladika niški nastavio putovanje u Egipat

Vladika niški Arsenije je sa oko 30 hodočasnika nastavio drugi deo putovanja ka Egiptu tako da je njegovo iskušenje, po rečima Kostića, bilo i dramatičnije.

- Deo grupe sa vladikom Arsenijem I vladikom Ilarionom je otišao je u Egipat u obilazak Sinaja, Manastira svete Katarine i drugih svetinja. Put je koliko ja znam trajao desetak sati sa desetak kontrola koje su imali uz put – rekao je on.

Dramatično na ulicama

Prof. dr Kostić kaže da je stanje na ulicama u Izraelu bilo dramatično.

- Bilo je dramatično. Prvi put se desilo posle 50 godina od završetka rata na veliki jevrejski praznik da pokrenu ovu ofanzivu, da uđu na teritoriju, u ulice u domove, otimali su ljude. I to ne samo u region juga, nego i u okolini gde smo mi bili. Građani Izraela su dosta bili pribrani. Očigledno su dobro utrenirani i navikli na te konfliktne situacije. Na ulicama su svi bili naoružani, krenula je mobilizacija – opisuje prof. dr Kostić.

Bonus video: SKANDAL! SPOMEN PLOČA STEPINUCU U SRCU JERUSALIMA! Avram Izrael: Javna je tajna da je Papa Pije XII bio upoznat sa holokaustom

04:17

(Espreso/Blic)

Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!