ZAŠTO JE UČENIČKI PARLAMENT BITAN ZA OBRAZOVANJE? Profesorke i bivši učenik ETŠ-a o KONKRETNIM REŠENJIMA u sistemu
Ekonomsko-trgovačka škola ''Knjaz Miloš'', Foto: EPA Ronald Wittek, Privatna arhiva/ Nikola Stanušić

obrazovanje u srbiji

ZAŠTO JE UČENIČKI PARLAMENT BITAN ZA OBRAZOVANJE? Profesorke i bivši učenik ETŠ-a o KONKRETNIM REŠENJIMA u sistemu

U razgovoru sa koordinatorkama i bivšim predsednikom Učeničkog parlamenta Ekonomsko-trgovačke škole ''Knjaz Miloš'' pokušali smo da ukažemo na značaj tog tela u obrazovnom sistemu

Objavljeno:
Verica Arsić

O značaju obrazovanja pisali smo više puta u našim člancima. Kroz obrazovni sistem stvaraju se tuneli reprodukcije ideala, mišljenja i sistema vrednosti jednog doba.

Ukoliko želimo da govorimo o boljoj budućnosti naše dece, potrebno je da sistemski oblikujemo obrazovanje kao izvor znanja o svetu oko nas i podsticanja na tolerantno analitičko mišljenje.

Pored formalnog obrazovanja, kome nedostaje poznavanje umetnosti i nauke koju su delo žena ili verskih, rasnih i nacionalnih manjina u Srbiji, potrebno je i kroz druge aktivnosti otvoriti mogućnost deci da promišljaju i uče o "pravednom" govoru, o slobodi, sopstvenom značaju u društvu i drugosti.

Jedan školski aparat koji bi mogao da utiče na devojčice i dečake u tom pravcu jeste Učenički parlament o kom smo pričali sa profesorkama i bivšim učenikom jedne srednje škole iz Gornjeg Milanovca.

Značaj Učeničkog parlamenta

Jasmina Vujičić, Nikola Stanušić i Dragana Brković
Jasmina Vujičić, Nikola Stanušić i Dragana Brkovićfoto: Privatna arhiva, Ustupljene fotografije

Sagovornice Espresa, koordinatorke Učeničkog parlamenta Ekonomsko-trgovačke škole ''Knjaz Miloš'' u Gornjem Milanovcu, Jasmina Vujičić, profesorka grupe ekonomskih predmeta, Dragana Brković, profesorka grupe ekonomskih predmeta i Nikola Stanušić, bivši učenik i bivši predsednik Učeničkog parlamenta te škole prvo su želeli da istaknu svoje viđenje postojanja Učeničkog parlamenta u Srbiji.

Za profesorke Vujičić i Brković Učenički parlament jeste telo koje služi doprinosu "ličnog razvoja učenika i učenica", a potom i sposobnosti učešća u timskom radu, kao i lakšoj komunikaciji na različitim nivoima.

Kroz Učenički parlament, učenici i učenice lakše analiziraju sopstvene i potrebe svojih vršnjakinja i vršnjaka u obrazovnom sistemu, a uz pomoć koordinatorki i direktorke ih potom realizuju, istakle su profesorke.

Stanušić je, iz ugla "bivšeg đaka" ukazao na to da je na poziciji predsednika Učeničkog parlamenta imao "konkertnu ulogu, a samim tim i određene obaveze", ali je, kako kaže, "uživao i u neformalnom druženju, izletima i međunarodnoj razmeni đaka".

1 / 5 Foto: Nikola Stanušić

Parlement mi je omogućio da na najbolji način ukažem na sve probleme koje treba rešiti i da učestvujem u konkretnom donešenju odluka u mojoj školi, naveo je sagovornik Espresa.

Delovanje Učeničkog parlamenta

Na primeru Učeničkog parlamenta koje vode profesorke Vujičić i Brković, sagovornice su ukazale na suštinu koju ovakvo telo treba da ima u obrazovnom sistemu.

Pored mogućnosti "govora u svoje ime" koja se učenicima pruža te aktivnog učešća u poboljšanju školskog programa, profesorke su istakle i učestvovanje u humanitarnim i ekološkim akcijama koje šire polje znanja i interesovanja mladim ljudima.

Parlament nije radio samo strogo definisane aktivnosti koje su zakonom predviđene, već je budio ljudskost i humanost u učenicima... To je nešto za šta smo se moje profesorke i ja borili i iz ove perspektive mogu slobodno reći da smo uspeli, dodao je Stanušić.

No, postavilo se i pitanje da li je dovoljno da rad Učeničkog parlamenta bude isključivo u vezi sa onim što je određeno sistemom ili treba da ukazuje i na probleme koje učenice i učenici primećuju u sistemu.

Složno, profesorke su jasno apostrofirale da Učenički parlament, treba (a njihov to i čini) da "motiviše učenike i učenice da ukažu na postojanje problema, kako na nivou odeljenske zajednice, tako i na nivou škole i da učestvuju u njegovom rešavanju".

Pozicija učenica i učenika u Učeničkom parlamentu

Uz razgovor i uključivanje dece u funkcionisanje školskog sistema, rađa se potreba za rasplinjavanjem znanja i stvara se analitičko mišljenje, koje, prema sagovornicama Espresa vodi do "prilike da učenice i učenici iznesu svoje mišljenje o temama koje nemaju mesto u kurikulumu, a potom i doprinesu razumevanju učeničkih problema od strane škole".

Takođe, Vujičić i Brković želele su da ukažu na razvijanje borbenosti kod učenika kada je u pitanju sopstvo, ali i interesi škole. Potreba za borbom razvija se upravo u okviru Učeničkog parlamenta, što su profesorke su primetile kod svojih učenika i učenica.

Uspeh Učeničkog parlamenta u Ekonomsko-trgovačkoj školi ''Knjaz Miloš'' u Gornjem Milanovcu

Na kraju razgovora, sagovornice i sagovornik istakli su i uspehe njihovog Učeničkog parlamenta.

Pored stručnih poseta, međunarodnih razmena i ostvarivanja opšteg interesa škole, što su profesorke pocrtale, bivši učenik Stanušić je istakao razmenu sa školom Marmara Koleji iz Istanbula koja je ETŠ-u omogućila upoznavanje drugačije kulture i drugačijeg načina obrazovanja.

Dragana Brković, Jasmina Vujičić i Jovana Srećković
Dragana Brković, Jasmina Vujičić i Jovana Srećkovićfoto: Privatna arhiva, Ustupljene fotografije

"Međunarodnu razmenu omogućio je Učenički parlament onima koji su želeli da se trude za bolji status škole i kvalitetnije obrazovanje. Pored Jasmine Vujičić i Dragane Brković, veliku ulogu u međunarodnoj razmeni učenika imala je i prof. dr Jovana Srećković, profesorka engleskog jezika".

Bonus video:

01:01

Tibet uložio više od 36 milijardi američkih dolara u obrazovanje

(Espreso/ Verica Arsić)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.