DUŠAN KRENUO SA PORODICOM NA LETOVANJE, A AUTOMOBIL GA "IZDAO": Doživeo je PAKAO, iako je vozio kola kod MAJSTORA
Kola, ilustracija, Foto: Printscreen/Dash Cam Owners Australia

opasno iskustvo

DUŠAN KRENUO SA PORODICOM NA LETOVANJE, A AUTOMOBIL GA "IZDAO": Doživeo je PAKAO, iako je vozio kola kod MAJSTORA

Svaki veći servis, pa i oni manji zapošljavaju mlade momke, šegrte koji se tek uče poslu

Objavljeno:

Dušan S. je sa porodicom pošao na more automobilom, da bi nakon pređena tri autoputa i mnoštvo kilometara shvatio da su im životi bili na kocki zbog jednog loše privijenog šrafa. Da stvar bude gora, ovaj otac dvoje male dece od 3 i 5 godina je samo dva meseca pre planiranog letovanja bio kod majstora koji je popravljao deo koji ga je "izdao" na cesti. Istraživali smo koja je garancija na majstorski rad i kako da budemo sigurni da je popravka urađena valjano, jer naša odgovornost zavisi i od tuđe.

Menjajući dotrajalu viljušku (lafetu) na prednjem levom točku, kako mu je sugerisano na prethodnom malom servisu, sagovornik "Blica" je smatrao da je učinio sve kako bi dva meseca kasnije bezbedno vozio porodicu na more. Ipak, to nije bio slučaj, jer je doživeo saobraćajnu nezgodu nakon što je iz ovog dela automobila ispao šraf koji je levi točak držao pričvršćenim. Pečat u servisnoj knjižici govori u prilog da je sve uradio kako treba, ali se postavlja pitanje kako se tako nešto onda moglo dogoditi.

Peh koji je mogao koštati života

Kako za "Blic" kaže majstor dugog staža i bogatog iskustva, u navedenom slučaju desio se peh koji je mogao za posledicu da ima gubitak nečijeg života.

- Kaže se "ko radi taj i greši", ali u našem poslu neke greške su nedopustive. Jedna od njih je i ova, jer je točak ozbiljna stvar i sa tim se ne sme igrati. Ipak, siguran sam da greška nije učinjena namerno - navodi naš sagovornik.

Prema njegovim rečima, činjenica je da posla ima jako puno, te da svaki veći servis, pa i oni manji zapošljavaju mlade momke, šegrte koji se tek uče poslu.

- U najvećem broju slučajeva u tim velikim servisima rade mladi ljudi, koji se tek uče poslu. Može vrlo lako da se desi da je neko u žurbi zaboravio da privije šraf valjano. Zazvoni telefon, neko te nešto upita, traži ti da mu dodaš nešto i posao ostane nedovršen. Niko tu nema lošu nameru, ali to ne bi smelo da se dešava - kaže ovaj majstor.

Nema načina da znamo da li je sve urađeno kako treba

Automobil kod majstora, ilustracija
Automobil kod majstora, ilustracijafoto: Profimedia

- Nažalost, ne postoji način da vozač nakon preuzimanja automobila zna da li je majstor uradio sve kako treba... Zbog toga je važno da svako auto "vodi" kod majstora u kojeg ima poverenja, ili ga je neko preporučio. Ni to nije puna garancija zbog toga što tu ima više zaposlenih, mnogo je mladih i neiskusnih - navodi naš sagovornik.

Sam smatra da ljudi ne treba da se ustručavaju da pitaju ko je vršio popravku, sam majstor ili neki šegrt, te šta je tačno urađeno i tako dobiju makar usmenu garanciju da je sve popravljeno. Nažalost, većina to zna tek kad im se desi loše iskustvo.

Kako dodaje iz svog ugla, glavni majstori - gazde servisa su prebukirani, ne stižu baš sve da prekontrolišu, ali njima ide reklamacija.

- Ja lično sam odustao od otvaranja velikog servisa jer sam svestan da ne mogu da postignem vremenski i organizaciono da sve proverim do detalja. A dobri majstori u koje se može imati poverenje retko ostaju da rade za plate, već odlaze i započinju sopstveni biznis jer su svesni da je njihov rad na ceni i normalno je da hoće da zarade više. Tako u servise iznova dolaze mladi momci, bez iskustva koji tek treba da se uče zanatu. Baš takvi "sitniji" poslovi ih zapadaju, a njima se može desiti da u brzini smetnu da provere svaki detalj do kraja. Nema šrafa koji nisam triput proverio u svom dosadašnjem radu. Ali zamislite da moram tako da idem da proveravam svakog svog radnika. Pa mogao bih samo to raditi po čitav dan - objašnjava on.

Uvek postoji i opcija, za one koji baš strepe i žele da budu sigurni, da auto odvedu kod drugog majstora da pogleda da li je prethodni majstor uradio sve kako treba, ali to naravno iziskuje dodatni trošak koji je takoreći bespotreban budući da su majstori dužni da nam za novac koji smo već izdvojili odrade posao kako treba.

Reklamacija pa tužba

Na osnovu onoga što je mogao čuti od kolega, ali i klijenata koji su bili nezadovoljni prethodnim iskustvom, najčešće se takvi pehovi rešavaju dogovorom dve strane.

- Ukoliko je greška jasna, ali i ukoliko majstor drži do sebe i ugleda, nastoji da reši sa klijentom problem tako što će pokriti štetu ili uraditi popravku kako treba. Naravno, svako može i da tuži, pa kako sud kaže - navodi novosadski majstor.

Veoma je nezgodno, dodaje, što je teško dokazivo šta je tačno urađeno i kada je urađeno. Majstor uvek može da kaže da je možda nakon njega to neko dirao, da on ne može znati da nije bilo u međuvremenu drugih popravki koje nisu vršene u njegovom servisu, a to je sve teže i dokazati što više vremena prođe - iskreno kaže naš sagovornik.

Ništa bez fiskalnog računa

Kako za "Blic" objašnjavaju iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije, prava potrošača postoje i u ovakvim slučajevima, ali se moraju znati na vreme.

- Preduslov za zakonsku garanciju je fiskalni račun koji govori kada je usluga obavljena, gde i koliko je koštala. Tu spada i kopija fiskalnog računa ili slip ukoliko je plaćeno karticom. U slučaju da posedujemo navedeno, garancija je kao i na sve vrste robe dve godine - objašnjava Nikica Matanović, pravna savetnica iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Ukoliko se desi kvar ili pak kvar nije otklonjen, potrošač ima pravo na reklamaciju.

- Savet koji dajemo potrošačima jeste da reklamaciju probaju da ostvare pisanim putem. Da li će to biti putem mejla ili će se na licu mesta tražiti reklamacioni list, važno je da ostane pisani trag - navodi Nikica Matanović.

Takođe, važno je napomenuti da je zakonom kažnjivo ukoliko se na reklamaciju ne odgovori u roku od 8 dana ili se pak na licu mesta odbije izdavanje reklamacionog lista. Tada potrošač ima pravo da prijavi slučaj tržišnoj inspekciji.

- Pružalac usluge je dužan da izda fiskalni račun, na zahtev potrošača i reklamacioni list, ali takođe i proračun u pisanoj formi ukoliko je iznos usluge veći od 5.000 dinara. Cenovnik usluga takođe bi trebao biti lako dostupan i vidno istaknut. Problem je što mnogi potrošači ne znaju to, pa zato propuste da traže ono na šta po zakonu imaju pravo - precizira sagovornica "Blica".

Događa se neretko, navodi ona, da majstori svoje usluge naplaćuju u evrima, što ne bi smeli da rade. Upravo na to se i odnosi većina primedbi koje kao adresa za žalbe potrošača primaju.

Proračun za usluge iznad 5.000 dinara

Zato je, između ostalog, došlo do novine u Zakonu o zaštiti potrošača koja se odnosi baš na izdavanje proračuna.

- Kada nam trebaju usluge zanatskog tipa, vrlo često je situacija da do samog kraja popravki mi ne znamo koliko će nas to koštati. Naročito kada majstori dolaze u kuću, ljudima je vrlo često neprijatno da pitaju koliko će nešto da košta, šta se tačno menja, koliko će popravka trajati. Ipak, to je njihovo pravo po zakonu, ukoliko su se obratili registrovanim preduzetnicima, odnosno registrovanim majstorima - navodi Matanović.

Upravo proračun koji potrošač može da traži, garancija je za obe strane.

- Na proračunu su navedene usluge koje će biti izvršene i koliko će sve to koštati. Kada potrošač stavi svoj potpis, to je potvrda da je saglasan sa troškovima, ali i njegova garancija da neće biti zatečen nekom basnoslovnom sumom na kraju radova, na koju prethodno nije pristao - zaključuje naša sagovornica iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Ona podseća da svaki potrošač treba da proveri da li je majstor kojeg kontaktira registrovan u APR-u i samim tim da li njegovo poslovanje podleže svim zakonskim odredbama. Ukoliko je pak u pitanju rad na crno, kako je neretko slučaj sa zanatskim poslovima, svaki propust je teže dokaziv. Ipak, pružalac usluge se i tada može prijaviti tržišnoj inspekciji za rad na crno.

Kako bi se obezbedio minimum prava koja potrošač ima po zakonu, Nikica Matanović savetuje da se makar informativno treba obratiti Savetovalištu potrošača, koji može i da posreduje u komunikaciji sa pružaocem usluga, ukoliko je to potrebno.

Usluge majstora "na ceni"

Podsetimo, krajem 2022. godine došlo je do poskupljenja malog i velikog servisa automobila. Tako sada mali servis s delovima košta od 12.000 do 16.000 dinara, dok bez delova staje od 5.000 do 8.000 dinara. Veliki servis s delovima košta od 50.000 do 60.000 dinara, a bez delova od 20.000 do 25.000 dinara.

Važno je znati da se mali servis radi jednom godišnje, a veliki servis na 80.000 do 100.000 pređenih kilometara.

Svaka dodatna popravka mimo toga vozače košta papreno, pa je tako i u slučaju sa početka. Sagovornik "Blica" je popravljanje dela zbog kojeg je kasnije i doživeo saobraćajnu nezgodu platio oko 200 evra. Nakon svega proživljenog, morao je da plati šlep do susednog grada oko 100 evra, a isto toliko i novu gumu. Kako je naveo, očekuje da će ga popravka svega što je prilikom ispadanja točka "stradalo" koštati najmanje još toliko.

Bonus video:

03:55

KOME DA SE OBRATITE AKO VAM JE DRVO PALO NA AUTOMOBIL? Stručnjak: Postoje dva scenarija, ali BEZ OVOG PAPIRA nećete dobiti odštetu

(Espreso/ Blic)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.