KO JE ŠMEKER SVETSKOG GLASA ZA KIM ŠIZI CELA MASA? Vozila sam Fiću, ali Gaga Nikolić je to ipak BOLJE RADIO (VIDEO)
Milica vozi krševe, Foto: Foto: Emilija Jovanovic, Ilustracija/Espreso.co.rs

Milica vozi krševe

KO JE ŠMEKER SVETSKOG GLASA ZA KIM ŠIZI CELA MASA? Vozila sam Fiću, ali Gaga Nikolić je to ipak BOLJE RADIO (VIDEO)

Sada mi je potpuno jasno zašto je toliko ljudi "zaljubljeno" u njega i zbog čega je predstavljao glavnu atrakciju u bivšoj Jugoslaviji.

Objavljeno: 12:46h

Ova godina je mnogima oduzela puno energije i radosti, pa je veoma teško pronaći izlaz iz loših vesti o korona virusu, koje nam svakodnevno "ispunjavaju" dan. Kako bih bar malo pobegla od toga i zabavila se sa svojim koleginicama odlučila sam da nastavim avanturu isprobavanja starih automobila.

Iako se bliži kraj ove tmurne godine, na oglasima se može pronaći mnogo primeraka ovog zaboravljenog, ali neverovatnog vozila. Reč je o čuvenoj Zastavi 750 ili popularnijem Fići. Proizvodio se u Zavodu "Crvena zastava" u Kragujevcu, a prvo vozilo je napravljeno 18. oktobra 1955. godine. Iako ga jugosloveni nikada neće zaboraviti, a mlađi dobro pamte priče o njemu, proizvodio se samo tri decenije. Za to vreme nastalo je blizu milion vozila i bilo je nemoguće da se ne primete na ulicama.

Milica vozi krseve
foto: Emilija Jovanović

Ovo neobično vozilo za samo četiri putnika dizajnirao je Dante Đakosa i svojim neverovatnim izumom fascinirao svet. Fića nije samo popularan u Srbiji, već je svoje zlatne godine obeležio i u Španiji, Čileu, Nemačkoj i naravno Italiji, svojoj zemlji porekla.

Sa tako čuvenom istorijom bilo je nemoguće da nemam poštovanje i tremu pred prvu vožnju. Posebno sam bila uzbuđena i zbog toga što je moja mama postala neverovatan vozač upravo zahvaljujući ovom automobilu. Fića koga sam imala priliku da vozim pripada Urošu, mladom vozaču, koji je izgled ovog auta doveo do savršenstva. Izgleda da ipak postoje mladi ljudi koji znaju da cene kvalitet na koji nas moderna vozila teraju da zaboravimo.

Milica vozi krseve
foto: Emilija Jovanović

Fića je iz 1979. godine i bele boje, a njegov sjaj se može uočiti i iz susedne ulice. Pogled na njega vraća u godine u kojima su mali automobili bili prednost i nije se išlo vrtoglavim brzinama, kako bi se stiglo ko zna gde. Sećam se i svedočenja starijih, da se sa ovim automobilom išlo na more, a na krovu je bio ne tako lagan prtljag.

- Da znaš koliko je nas uspelo da se natrpa u jednog Fiću, e to su bila vremena - često je ponavljana rečenica među današnjim penzionerima. Teško je to zamisliti, te pomišljam kako mi niko nije objasnio koliko je bilo potrebno vremena da se stigne na daleku destinaciju i to mi odmah izaziva osmeh na licu.

Došao je taj trenutak da probam "jedan krug", te čim sam ušla u auto primećujem da ne mogu da se okrenem. Instrument tabla je veoma mala i sve me podseća na vožnju "autića za sudaranje" iz luna parka. Motor se odmah pali, a gas je potrebno malo pritisnuti, kako bi se pokrenuo.

Milica vozi krseve
foto: Emilija Jovanović

Polazim polako i samouvereno menjam brzine, dok nisam došla do četvrte, a onda je trebalo stati i okrenuti se. U tom trenutku stiskam kočnicu ali on se ne zaustavlja i dok me hvala panika Uroš (vlasnik) mi kaže da moram jače da pritisnem, pa nakon par sekundi auto staje i osećam veliko olakšanje.

Okretanje je isto proteklo sa velikom mukom, jer mi je bilo potrebno dosta vremena da okrenem volan. Mislim da jednom rukom nikada ne bih uspela. Mojoj panici nikad kraja, jer prilikom kočenja gubim osećaj i završim tamo gde nisam želela. Taman kada sam uspela da se okrenem i krenem nazad, desilo se nešto neverovatno. Ugasio mi se Fića, a strah od toga da će neko naići me naterao da ga odmah upalim i nekako vratim na početnu poziciju.

Moja kratka vožnja se završila uspešno i u poređenju sa vozilima koje sam imala priliku ranije da isprobam definitivno mogu da posvedočim Fićinoj jedinstvenosti. Sada mi je potpuno jasno zašto je toliko ljudi "zaljubljeno" u njega i zbog čega je predstavljao glavnu atrakciju u bivšoj Jugoslaviji.

Za kraj bih samo želela da pomenem legendarni film srpske kinematografije koji je zaslužan za verno predstavljanje zaboravljenog vremena, a to je naravno "Nacionalna klasa". U nastavku teksta pogledajte kako sam se zabavila u neverovatnoj vožnji Fićom i probajte da ne pevate ove stihove u sebi:

Ko je šmeker svetskog glasa za kim šizi cela masa Floyd, Floyd, Floyd, Floyd, Floyd

On je mudar, hrabar vozi, tako treba on je mudar, sizak, hrabar ludo vozi

(Espreso.co.rs)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.