NEVEROVATAN KOSMOS: Džinovska crna rupa zarobila šest galaksija (VIDEO)
Supermasivna crna rupa, Foto: Profimedia

PAUKOVA MREŽA

NEVEROVATAN KOSMOS: Džinovska crna rupa zarobila šest galaksija (VIDEO)

Supermasivna crna rupa je svojom gravitacijom, kao u nekoj kosmičkoj paukovoj mreži, zarobila celih šest galaksija.

Novootkrivena crna rupa, koja ima milijardu puta veću masu od našeg Sunca, nastala je u ranim danima svemira, kada on nije bio star ni milijardu godina, piše "Science Alert".

- Svemirske mrežne niti su poput niti paukove mreže - rekao je astronom Marko Minjoli iz Nacionalnog instituta za astrofiziku u Bologni.

Prema izveštaju Nacionalnog instituta za astrofiziku, celokupna mreža galaksija zarobljenih oko crne rupe veća je 300 puta od naše galaksije, Mlečnog puta. ujedno se radi o jako teško uočljivim galaksijama, zbog njihovog slabog sjaja.

- Verujemo da smo videli samo vrh sante leda i da smo za sada oko ove supermasivne crne rupe uočili samo nekoliko najsvjetlijih galaksija - rekla je Barbara Balmaverde iz opservatorije u Torinu.

Prve crne rupe, za koje se veruje da su nastale nakon smrti prvih zvezda, morale su vrlo brzo narasti da bi dosegle masu od milijardu sunaca u prvih 0,9 milijardi godina života svemira.

Astronomi se već neko vreme pitaju kako su prve crne rupe došle do dovoljne količine goriva koje im je omogućilo da narastu do tolikih veličina u jako kratkom vremenu. Novopronađena struktura nudi dobro objašnjenje za taj problem.

Naime, "svemirska paukova mreža" i njene galaksije sadrže dovoljno plina za preobražaj centralne crne rupe u supermasivnog diva.

Sada dolazimo do sledećeg pitanja - kako su uopšte nastale toliko velike strukture slične mreži?

Astronomi smatraju da odgovor leži u tamnoj materiji. Naime, velika područja te nevidljive materije verovatno su u ranom svemiru privlačile velike količine plina. Plin i nevidljiva tamna materija su nakon nekog vremena stvorili mrežne strukture pogodne za evoluciju galaksija i crnih rupa.

- Naše otkriće podupire hipotezu da su najudaljenije i najmasovnije crne rupe nastale i rasle unutar velikih područja sa tamnom materijom koja se nalazi u velikim strukturama. Nismo mogli ranije uočiti te strukture zbog ograničene mogućnosti posmatranja teleskopom - rekao je astronom Kolin Norman sa Univerziteta u Baltimoru u SAD-u.

(Espreso.co.rs / Alo.rs)