DA LI SU U PITANJU VANZEMALJCI? Naučnici otkrili uzrok misterioznog RADIO SIGNALA koji dolazi iz naše GALAKSIJE
Ilustracija, Foto: AP

astronomija

Istraživanje je opisano u tri naučna rada i objavljeno je u časopisu ''Nature''

Astronomi su otkrili tajanstvene, intenzivne praske radio energije koji potiču iz naše galaksije.

Burstovi radio energije (FRB) traju samo nekoliko sekundi, a mogu biti sto miliona puta jači od Sunca. Uprkos njihovom intenzitetu, njihovo poreklo ostalo je uglavnom nepoznato.

Astronomi su sada u mogućnosti da posmatraju eksplozije u našem Mlečnom putu. Pored toga što su nam bliži od bilo kod FRB-a koji su ikada ranije otkriveni, konačno mogu da reše misteriju odakle potiču.

Naučnici su u prošlosti imali poteškoća da pronađu poreklo takvih eksplozija jer su kratke, nepredvidive i daleke. Prasak radio energije dolazi od magnetara - zvezde sa vrlo moćnim magnetnim poljem, istakli su naučnici. Oni su uspeli da potvrde da bi eksplozija izgledala kao drugi, udaljeni FRB ako bi se primetila izvan naše galaksije, što sugeriše da bi i neke druge eksplozije morale da nastaju od sličnih objekata negde drugde.

''Postoji ta velika misterija što bi mogla proizvesti ove velike eksplozije energije koje smo do sada videli kako dolaze iz svemira'', izjavio je Kiyoshi Masui, docent fizike na MIT-u. ''Ovo je prvi put da uspevamo da jednu od ovih egzotičnih, brzih eksplozija povežemo sa jednim astrofizičkim objektom''.

Detekcija je započela 27. aprila kada su istraživači, koristeći dva semirska teleskopa, uhvatili višestruke emisije rengendskih i gama zraka koji su dolazili od magnetara s drugog kraja naše galaksije. Sledećeg dana, istraživači su koristili dva severnoamerička teleskopa da bi pomatrali taj deo neba i ''pokupili'' eksploziju koja je postala poznata kao FRB 200428.

Pored toga što je prvi prasak sa mlečnog puta i prvi koji je povezan sa magnetarom, ovo je i prva eksplozija koja odašilje i emisije i radio talase.

Ovo istraživanje opisano je u tri rada i objavljeno je u časopisu ''Nature''. Istraživanje se oslanja na podatke uzete sa teleskopa širom sveta, sa međunarodnim timom naučnika koji su koristili zapažanja uzeta iz opreme iz Kanade, Sjedinjenih Američkih Država, Kine i svemira.

Eksplozije su prvi put otkrivene 2007. godine, što je odmah podstaklo spekulacije šta je moglo da izazove tako intenzivne nalete energije. Kao najverovatniji kandidat su se pojavili magnetari, s obzirom da njihova magnetna polja rade poput motora, pokrećući snažne eksplozije.

Da bi to testirali, astronomi su pokušali da pronađu poreklo eksplozija na što manjim delovima neba. U teoriji, to bi im omogućilo da ih povežu sa već poznatim objektima u svemiru i potraže vezu između praska i drugih astronomskih fenomena.

Nova studija je prva koja je to uradila i pružila dokaz koji povezuje FRB sa magnetarima.

''Izračunali smo da se takav prasak, koji dolazi iz druge galaksije, ne može razlikovati od nekih drugih brzih eksplozija, tako da ovo zaista daje težinu teoriji koja sugeriše da bi magnetari mogli biti uzročnici bar nekih FRB-a'', izjavio je Pragya Chawla, jedan od saradnika autora na studiji i apsolvent doktorskih studija na odeljenju za fiziku na McGill-u.

Ipak, Paul Sholz sa Instituta za astronomiju i astrofiziku Univerziteta u Torontu ističe da nova otkrića neće moći da objasne sve poznate FRB-ove i da još uvek postoje mnoge misterije.

(Espreso.co.rs/Independet.co.uk)