5 NAJGORIH ERUPCIJA KOJE SU ZADESILE SVET: Ovo je broj trenutno aktivnih VULKANA - naučnici STRAHUJU OD JEDNOG!
Vulkan, Foto: Profimedia, Printscreen

PRIRODNA KATASTROFA

Ali vulkanske erupcije takođe mogu biti dobra stvar, vulkani dodaju hranljive materije zemljištu, stvarajući savršene uslove za rast mnogih useva.

Erupcije vulkana mogu biti ogromne i izazvati mnogo problema, a najgore mogu čak i ubiti hiljade ljudi.

Ovo su 5 najsmrtonosnijih erupcija vulkana ikada:

5 - Mount Vesuvius U Italiji 79. godine nove ere, ovaj vulkan je opustošio obližnje gradove Pompeje i Herkulanum.

Smatra se da je na hiljade ljudi umrlo, a posmrtni ostaci mnogih ljudi sačuvani su u pepelu.

Od tada je nekoliko puta eruptirao, poslednji put 1944. godine.

4 - Mount Ruiz Planina Ruiz u Kolumbiji, u Južnoj Americi, imala je dve destruktivne erupcije 1985. godine.

Mešavina blata, pepela i vode jurila je niz padinu vulkana kroz rečne kanale.

Blato je skoro potpuno zatrpalo grad udaljen 30 milja od vulkana, ubivši oko 25.000 ljudi.

3 - Mount Pelée Najgorom vulkanskom katastrofom 20. veka smatra se erupcija planine Pele 1902. godine.

Bio je na ostrvu Martinik na Karibima i ubio je oko 30.000 ljudi.

2 - Mount Krakatoa Još jedan od indonezijskih vulkana, njegova erupcija 1883. godine, ubio je više od 35.000 ljudi uglavnom zbog nastalih cunamija.

Bilo je niza ekstremno silovitih eksplozija tokom nekoliko meseci, a najveće su se mogle čuti na više od 2.000 milja daleko u Australiji.

1 - Mount Tambora Ovo je jedan od preko 100 aktivnih vulkana u Indoneziji. Njegove erupcije 1815. potresle su svet sa posledicama.

To je izazvalo bolesti i štetilo rastu useva u okolnim regionima i izazvalo klimatske promene čak i u Severnoj Americi.

Vulkan je izbacio tako ogromne količine pepela u vazduh da je 1815. postala poznata kao "godina bez leta", jer je prosečna temperatura na Zemlji pala za jedan stepen.

Ubio je preko 90.000 ljudi.

Ali najgore može tek doći...

U državi Vajoming u Americi postoji ono što je poznato kao 'supervulkan' u Nacionalnom parku Jelouston.

Poslednji put se misli da je eruptirao pre oko 600.000 do 700.000 godina, a neki naučnici misle da bi tamo mogla doći još jedna erupcija.

Ako bi ikada ponovo eruptirao, mogao bi odneti do milijardu života i opustošiti kontinente.

Naučnici strahuju od velike vulkanske erupcije koja bi mogla da se dogodi u ovom veku, a na koju svet nema spreman odgovor.

Naučnici veruju da postoji šansa za veliku vulkansku erupciju u ovom veku koja bi mogla dramatično da promeni klimu u svetu zbog koje bi milioni života bili u opasnost.

Kada je u januaru vulkan Hunga Tonga eruptirao sa obale Tonge u južnom Tihom okeanu, eksplozija je bila toliko ogromna da je cunami pogodio obale Japana, Severne Amerike i Južne Amerike, a sama Tonga je pretrpela štetu koja je jednaka skoro petini ukupnog BDP-a.

Ali analiza ledenih jezgara na Grenlandu i Antarktiku koju je uradio tim na Institutu Niels Bohr u Kopenhagenu otkrila je da je vulkanska erupcija jačine 7 - koja bi mogla biti 10 do 100 puta veća od one zabeležene u januaru realna mogućnost za ovaj vek. Erupcije ove veličine u prošlosti su izazvale nagle klimatske promene i kolaps civilizacija.

Ipak, jedan od vodećih britanskih vulkanologa danas je upozorio da je svet nepripremljen za takav događaj.

Kesidi je zaključio da NASA i druge agencije dobijaju stotine milijardi dolara za finansiranje planiranja "planetarne odbrane", drugim rečima, da spreče da asteroid ili drugi kosmički projektil udari u zemlju.

Ali ne postoji globalni program posvećen zaštiti od devastacije koja bi mogla da se dogodi nakon vulkanske erupcije velikih razmera, nešto za šta je stotine puta veća verovatnoća da će se desiti nego što su udari asteroida i komete zajedno.

11 spektakularnih vulkana koji su trenutno aktivni

1. Stromboli, Aeolian Islands, Italy

Eolska ostrva su niz lepih vulkanskih ostrva raštrkanih po Tirenskom moru između Sicilije i Napulja. Dva ostrva imaju aktivne vulkane. Vulcano je tinjajući i sumporast, poznat po svojim terapeutskim blatnim kupkama. Stromboli je kupast i nestalan, dom jednog od najaktivnijih vulkana na svetu, sa redovnim eksplozijama i užarenim tokovima lave.

Erupcije na Stromboliju su toliko redovne da su ga mornari kroz vekove nazivali „svetionikom Mediterana“. Posetioci dolaze na crne plaže ili na planinarenje do vrha da posmatraju zalazak sunca iznad vatrenog kotla Ili da jedete ukusne morske plodove u restoranima u dva sela koja se nalaze u senci vulkana.

2. Erta Ale, Danakil depression, Ethiopia

Erta Ale je veliki bazaltni štitni vulkan u negostoljubivoj depresiji Danakil u Etiopiji. Poznato je po jezeru lave koje je aktivno od kada je prvi put otkriveno 1960-ih.

Erta Ale je jedna od glavnih turističkih atrakcija Danakila, sa putnicima koji kampuju na obodu kratera. Politički nemiri su ovu oblast u ovom trenutku učinili opasnim za posetu. Ali budite uvereni, kada ponovo bude bezbedno, jezero lave Erta Ale će klokotati kao i uvek.

3. Fagradalsfjall, Reykjanes Peninsula, Iceland

U svetu aktivnih vulkana, planina Fagradalsfjall na poluostrvu Rejkjanes je novo dete u bloku. Prvi put je eruptirala u martu 2021. i od tada je priredila spektakularnu predstavu, sa najnovijim izbacivanjem lave u avgustu 2022.

Bukvalno niz put od aerodroma Keflavik i poznate Plave lagune, blizina Fagradalsfjall-a Rejkjaviku učinila ga je trenutnom atrakcijom koju moraju posetiti i posetioci i lokalno stanovništvo.

4. Volcán de Fuego, Guatemala

Vulkan de Fuego u Gvatemali je jedan od najaktivnijih vulkana Centralne Amerike i definitivno pravi predstavu. Tipična erupcija ovde sadrži spektakularne intenzivne fontane lave i visoke, obimne perje pepela.

Fuego se nalazi oko 16 kilometara zapadno od Antigve i pruža ćudljivu pozadinu ovog već slikovitog kolonijalnog grada. Antigva je takođe najbolje mesto za organizovanje jednodnevnog izleta u Fuego. Ako ste dovoljno spremni, razmislite o tome da ga kombinujete sa putovanjem do Fuegovog suseda, vulkana Acatenanga, takođe.

5. Etna, Sicily, Italy

Planina Etna na Siciliji je najveći i najaktivniji vulkan u Evropi.

Postoje česte erupcije, uključujući velike tokove lave, ali na sreću retko predstavljaju opasnost za naseljena područja. Zaista, meštani su naučili da žive sa svojim vatrenim susedima, prihvatajući povremeno podrigivanje Etne u zamenu za plodna polja na kojima se uzgajaju neki od najboljih italijanskih proizvoda.

Jedan od najuzbudljivijih i najzanimljivijih načina da budete svedoci Etni je da krenete Ferrovia Circumetnea - kružnom Etninskom prugom - koja se probija kroz slojeve lave i pruža neuporediv pogled na planinu Etnu.

1 / 3 Foto: AP

6. Nyiragongo, Democratic Republic of Congo

S pogledom na jezero Kivu na istočnoj granici DRC-a sa Ruandom, Niiragongo je jedan od najlepših vulkana na svetu.

Takođe je jedan od najaktivnijih, sa tokovima lave koji su pretili delovima Gome u martu 2021.

Niiragongo ima najveće jezero lave na svetu, što ga čini popularnom destinacijom za planinare.

Uspon do kratera traje 4-6 sati. Silazak je brži. A niže šumovite padine su dom za razne životinje, uključujući šimpanze, troroge kameleone i bezbroj vrsta ptica.

7. Merapi, Central Java, Indonesia

Penjanje na veličanstvenu planinu Merapi, usred Jave, verovatno nije sjajna ideja. Njegovo ime bukvalno znači „Vatrena planina“ i od svih 130 aktivnih vulkana na svetu trenutno, smatra se najaktivnijim.

Planini Merapi, visokoj 2.911 metara, najbolje se diviti izdaleka. Posebno iz drevnog budističkog hrama Borobudur. Videti Merapijev konus koji tinja, uokviren prelepim kamenim zvonima hrama, prizor je koji nikada nećete zaboraviti.

8. Cumbre Vieja, La Palma, Canary Islands

Kanarska ostrva su lanac vulkanskih ostrva raštrkanih uz zapadnu obalu Afrike koja su dugo bila popularna među posetiocima koji traže aktivan odmor na suncu.

Kanarska ostrva
foto: Profimedia

Vulkani su ovde uvek bili prilično benigni. Zatim, u septembru 2021, Cumbre Vieja se probudio iz sna, sa rastopljenom lavom koja je izbijala iz novonastalih pukotina.

Rezultirajući tok lave širok je kilometar i uništio je stotine domova, desetkovao poljoprivredno zemljište i presekao glavni obalni autoput. Takođe je formirao novo poluostrvo gde lava pada u more.

9. Popocatépetl, Central Mexico

Nemojte da vas zavara benigni dašak dima koji se uvija u nebo sa vrha Popokatepetla. Popokatepetl je jedan od najaktivnijih meksičkih vulkana. U prošlosti su velike erupcije zatrpale naselja Atztekue, možda čak i čitave piramide prema istoričarima.

„Popo“, kako meštani od milja zovu planinu, oživeo je 1994. godine. Od tada proizvodi snažne eksplozije u nepravilnim intervalima. Lokalni operateri nude pešačke ture do vulkana. Budite oprezni!

10. Yasur Volcano, Tanna, Vanuatu

Smešten na jugoistočnom delu ostrva Tanna u Vanuatuu, Iasur neprekidno eruptira otkako je kapetan Kuk posmatrao erupcije pepela ovde 1774. Naučnici su spekulisali da je erupcija mogla biti više od 800 godina.

Goli, suvi konus je u potpunom kontrastu sa bujnom džunglom koja ga okružuje. Smatra se jednim od najpristupačnijih vulkana na svetu jer možete stajati na obodu i gledati unutra. Takođe možete poslati pismo iz jedinog poštanskog sandučeta na svetu na živom vulkanu. Ali verovatno je najbolje slediti vođstvo lokalnog stanovništva koje ima tendenciju da drži distancu poštovanja.

11. Kilauea, Hawaii

Kilauea na Velikom ostrvu Havaja eruptira od 1983. godine, što ga čini najaktivnijim vulkanom na svetu.

Meštani su naučili da žive sa vulkanom koji im remeti živote, menjajući njihova svakodnevna putovanja kada zalutali tok lave preseče autoput.

Uopšteno govoreći, međutim, lava iz Kilauee prati prilično standardni put do mora. Ovde se okupljaju turistički čamci da bi posetiocima pružili jedinstvenu priliku da gledaju kako usijana lava teče u more, pretvarajući vodu u kotao koje je vreo.

(Espreso)