U senci reflektora, sjajnih limuzina i ekskluzivnih test vožnji, Radovan Rade Radulović ostao je upamćen kao jedan od pionira auto-novinarstva u Srbiji.
Bio je urednik, osnivač i vizionar, čovek koji je pokrenuo prvi specijalizovani magazin o automobilizmu u bivšoj Jugoslaviji i bez koga ni sportska redakcija devedesetih ne bi izgledala isto.
Radio je na Prvom programu Radio Beograda, vodio i uređivao kultne emisije, ali i nesebično pomagao mlađim kolegama. Doveo je najveće face u Beograd, prvi bolid na sajam, ali i...
Bio je urednik, osnivač i vizionarfoto: Privatna Espreso Arhiva
Bio je profesor, novinar, urednik, zamenik direktora SOS kanala, zaljubljenik u auto-moto sport, donator i pre svega otac troje dece i suprug...
Preminuo je 2018. godine, u 62. godini, ostavivši iza sebe ne samo bogatu karijeru, već i snažno nasleđe u porodici. Sahranjen je 21. maja 2018., na beogradskom groblju Lešće.
Rade i Bata Živojinovićfoto: Privatna Espreso arhiva
Njegov sin Nikola Radulović, jedini od troje dece koji je odlučio da krene očevim stopama. On je autor i voditelj emisije "Auto" koja se emituje na televiziji Kurir svake subote.
Ekskluzivno za Espreso portal, Nikola iznosi sve što zna o svom ocu, ali i sve o životu sa čovekom koji je bio i profesionalac i porodični čovek, ali i svedok jednog haotičnog, brutalnog i fascinantnog vremena devedesetih - o čoveku koji vozio ispred svog vremena!
U ovom intervjuu, Nikola govori o odrastanju u eri kada je vožnja predsedničkog Mercedesa mogla da vas učini i popularnim i neprijateljem u školskom dvorištu.
Govori o ekskluzivnim automobilima koje su testirali, o trkama, o prijateljstvima sa ljudima iz sveta biznisa i “druge strane zakona”, ali i o opasnostima koje su vrebale kada luksuz postane meta "surčinskog klana".
Gerhard Berger, vozač i pobednik Formule 1 i Rade Radulovićfoto: Privatna Espreso Arhiva
„Ljudi su drugačije živeli, drugačije su percipirali automobile. Tada je automobil još uvek bio luksuz i sve porodice u Jugi su imale jedan, eventualno dva automobila ako su imućnije... Tada se još uvek putovalo sa Stojadinom i Fićom, a onda se pojavi Rade u Slobinom automobilu... Bilo je opasno", počeo je Nikola za Espreso o devedesetim godinama i automobilima, pa se osvrnuo na to ko je šta mogao da priušti tada:
"Oni koji su bili malo imućniji vozili su nekog Mercedesa na primer, ko je voleo sportske automobile vozio je Alfa Romeo ili BMW, ali nije bilo toliko automobila, malo ko je mogao da ih priušti sebi. U Jugoslaviji nije bilo moguće da se svi ti automobili vide uživo, na ulicama, da se probaju i pogledaju u salonima.... Čekao se sajam automobila kako bi videli neki novitet. Samo par ljudi u Beogradu je moglo da kupi nov automobil, baš par njih... Ali svakako je najnezgodnije i vreme bilo, vreme devedesetih, kada su se ti automobili krili, krali, otimali, a i bili su skupi i nisu bili dostupni svima. Malo ko bi smeo da se i hvali da ima nov automobil", rekao je Radulović za Espreso.
Nikola Radulović danas izgleda ovako i vodi emisiju "Auto" na Kuri TVfoto: Privatna Espreso arhiva
OPASNE DEVEDESETE I RADE U SLOBINOM MERCEDESU "SLONU"
Nikola je ekskluzivno za Espreso otkrio da je Rade dolazio par puta po njega u školu u automobilu Slobodana Miloševića, tadašnjeg predsednika Jugoslavije, koji su svi zvali "Slon".
Čuveni Mercedes S klase (Mercedes 500SEL) iz 90-ih godina koji je Slobu vozio od tačke A do tačke B, ali su se u njemu vozili i Rade i Nikola.
Promocija časopisa Autofoto: Privatna Espreso arhiva
"Moj otac je zarađivao dosta novca, bio je uspešan i voleo je automobile, stalno je isprobavao nove, menjao... Sećam se da je znao da dođe po mene u školu Mercedesom koji je vozio predsednik države Slobodan Milošević ili sa diplomatskim tablicama", po prvi put je Nikola izneo ovu informaciju u medije i time nam dao ekskluzivu, a onda je nastavio:
"To je naravno privlačilo pažnju kako dece tako i profesora i nastavnika, ali i roditelja... Često su znali da me pitaju kako je moguće da moj tata vozi takve automobile, dok njihovi očevi voze Juga, pa je bilo odmah i dosta šikaniranja od strane drugara i njihovih roditelja", krenuo je Nikola o teškom periodu za naš portal.
Čuveni Mercedes S klase (Mercedes 500SEL) iz 90-ih godina u Srbiji nazvan Slon, predstavila je ekipa jutjub kanala Testosteeron 2022. godine.
Ono što je karakteristično za ovu mašinu osim 5.000 kubika i preko 300 konja sa v8 motorom jeste da je bio u vlasništvu tadašnjeg državnog vrha i da se u njemu vozio, predsednik Slobodan Milošević lično.
foto: FRANCOIS XAVIER MARIT / AFP / Profimedia
Pošto je vozilo bilo diplomatsko, ima jedan detalj iznad levog prednjeg točka gde se stavljala zastavica da se vidi koja delegacija dolazi, a ono što je zanimljivo jeste da se u njemu nalazi knjižica Narodne skupštine Republike Srbije.
Ova "moćna zver" i danas ježi kožu svojim moćnim izgledom (dugačak je 5.25 metara) i zvukom, a kako je izgledao pogledajte OVDE.
Nikola je jako rano počeo da vozi trkefoto: Privatna Espreso arhiva
VRŠNJAČKO NASILJE ZBOG MOĆNOG TATE
Odrastanje uz poznatog i moćnog oca donelo je Nikoli i privilegije, ali i teret tuđih osuda.
Iako je detinjstvo proveo okružen luksuznim automobilima i trkama, suočavao se i sa neprijatnim komentarima i distancom vršnjaka.
Otvoreno je za naš portal govorio o tome kako su izgledale te godine i ko su bili ljudi koji su ga zaista razumeli.
"Govorili su mi stvari poput: "Tvoj tata je sa ovima, tvoj tata je sa onima", ili "Nećemo da se družimo sa tobom jer tvoj tata..." Pitao sam se odakle mom ocu pare da vozi takve automobile i trke, što je bilo veoma skupo, ali sam bio klinac pa nisam do odgovora dolazio tada. Većinu takvih stvari sam ignorisao i družio se sa decom iz sličnih porodica, koji nisu imali predrasude i prihvatali us me takvog kakav jesam... Rade je bio povezan sa ljudima iz sveta automobila, vlasnicima firmi koje su uvozile te luksuzne automobile. Sa njima smo se najbolje razumeli jer su oni imali slične situacije i probleme, pa smo se svi i družili", rekao je Nikola i dodao:
Mali Nikolafoto: Privatna Espreso arhiva
SURČINSKI KLAN, KRAĐA I VRAĆANJE AUTOMOBILA UZ IZVINJENJE
"Bilo je i opasnih situacija zbog toga što je moj otac vozio dobre automobile. Na primer, u vreme kada je bio aktuelan zloglasni surčinski klan, bilo je nestašice automobila i veoma je bilo teško nabaviti nove modele. Tada su se svi novi automobili merkali i krali, a onda se tražio otkup, kao neka otmica. Sećam se kada je 1996. godine u Srbiju stigla nova Alfa Romeo 156, koja je te godine i proglašena za automobil godine. Morali su da je dopremaju u posebnim kamionima, samo zbog klana i krađe. Automobili su morali da stižu direktno kamionima i da budu uskladišteni pod posebnim ključem u garaži hotela Hyatt, koju su plaćali Italijani, da ne bi bili ukradeni", izneo je Nikola zanimljivu tvrdnju, a zatim otkrio da su i njegovom ocu ukrali jednom prilikom automobil:
Duško Radović i Rade Radulovićfoto: Privatna Espreso arhiva
"Da, ukrali su čak i njemu! Ne znam ko, ali automobil je bio ukraden. Rade je odmah kontaktirao ljude koje je poznavao da mu pomognu da ga vrate. Nije bilo samo da ga neko ukrade i nestane u delovima, tražili su novac da vam ga vrate. Kada su krimosi saznali da je automobil njegov, odmah su mu vratili automobil, ali su ga i zamolili da kad sledeći put bude menjao auto, da im obavezno javi i neće ga dirati. Valjda nisu mogli da pohvataju koja kola vozi Rade...Stalno su neka nova. Nakon tog događaja, nismo više imali problema. Automobili koje je moj otac vozio tada koštali su između 100 i 200 hiljada maraka, što je u vreme kada su plate bile 5 do 15 maraka bio zaista ozbiljan luksuz i prestiž".
Zoran Šijan prvi vođa surčinskog klanafoto: Printscreen/Facebook/Legende devedesetih
LAMBO DIABLO, TREFOV PORŠE I TRKE MARKA MILOŠEVIĆA
Upitali smo ga da li je možda Rade provozao i tu čudotvornu zverku koja je brujala Beogradom!
„Da, vozio je, koliko znam i Lamborgini Diablo.Devedesetih godina žestoki momci su svoj status dokazivali i skupocenim automobilima, a Diablo je najlegendarniji automobil dovezen u Srbiju tih godina. Taj automobil je kupljen od šeika, odnosno, preciznije od princa od Monaka. Vozio ga je Žabac, a čini mi se da je proizvedeno samo sedam komada, od kojih je samo jedan ovako ofarban u duginim bojama", otkrio je Nikola za Espreso.
Upitali smo voditelja da li je Rade imao neke relacije sa ljudima s druge strane zakona, recimo da uzima njihove automobile da ih testira, snima i piše o njima...
„Pa, kao što sam rekao, znao je da dolazi po mene u školu automobilom tadašnjeg predsednika države. To vam sve govori. Ali, da, ako gledamo onu drugu stranu uvek je imao ekskluzivu. Uvek je on bio prvi koji je dobijao automobile na test. Prvi Porše koji je kupio Žabac i koji je stigao u Beograd, to je Rade dovezao. Vozili smo i dosta trkačkih automobila, uključujući i one automobile za trke pokojnog Vlade Trefa, koji je tada redovno dovozio ekskluzivne i trkačke modele.“
Upitali smo ga da li je to onaj čuveni Ferari pored kog su se krimosi i beogradski mangupi slikali.
„Jeste, tačno taj. Ferrari 355 GTB. Vozili smo i Poršea, a imali smo priliku da testiramo i automobile koji su bili deo trkačkog tima Marka Miloševića. Jedan od prvih testova koji se pojavio u štampanim medijima tih devedesetih bio je upravo njegov automobil. Sećam se kao danas da je bilo, trkački Suzuki Swift GTi. Marko je obožavao trke, i zaista smo imali privilegiju da vozimo i pišemo o takvim automobilima pre svih. Rade je išao da ga gleda na trkama, vodio ga je, da...Baš je voleo trke.“
Vlada Tref je bio uspešan trkač, kasnije kontroverzni biznismen, čije se ime povezivalo sa kriminalnim miljeom 90-ih godina u Beogradu. Ubijen je kada je imao samo 39 godina, a njegovo ubistvo nikada nije rasvetljeno, iako postoji više teorija.
1980. na stazi Grobnik kod Rijeke započeo je trkačku karijeru. Bio je veoma uspešan za volanom, pa je 1992. otvorioauto-moto klub "Tref".
Iste godine pridružio mu se Marko Milošević, sin tadašnjeg predsednika Slobodana Miloševića. Njih dvojica su brzo postali prijatelji, a uspeh sa staze hteli su da prenesu u poslovne vode.
Vlada se nije zaustavio na auto-moto klubu, već je otvorio i školu kartinga na Adi Ciganliji, kao i trgovinsko preduzeće "Tref" koje je u to vreme bilo uvoznik najvećih sportskih brendova.
Rade i Ajrton Sena, šampion Fromule 1, „brazilski pilot” koji je pre 30 godina izgubio život na pisti u Imolifoto: Privatna Espreso Arhiva
ŽIKA NIKOLIĆ I RADE KAO CIMERI U STANU NA SENJAKU
Verujemo da ovo nikada nigde niste čuli! Da li ste znali da je pokojni Rade dugo cimerisao sa.... legendarnim Žikom Nikolićem?
O, da, imali su stan na Senjaku, i to dok su zajedno stvarali medijsku istoriju, jedan na radiju, drugi na televiziji. Bilo je to neke 1986. godine, a možda i godina gore-dole.
„Moj otac je u novinarstvo ušao 1975. godine, kao glavni i odgovorni urednik "Radio Vrnjačka Banja", zajedno sa Žikom Nikolićem, kog sada znate kao Žika Šarenica. Kasnije su obojica prešli na RTS, Žika na televiziju, a on na radio, gde je uređivao Drugi dnevnik, bio zamenik glavnog urednika sportske redakcije, a zatim i urednik sporta na Radio Beogradu", počeo je sin i otkrio kada i kako je osnovan časopis AUTO:
Žika Nikolić i Rade dok su radili u Vrnjačkoj banjifoto: Privatna Espreso arhiva
"1988. osnovao je časopis Auto, koji je zbog tadašnjih zakona izlazio pod pokroviteljstvom Auto-moto saveza, i bio je prvi koji je u bivšoj Jugoslaviji donosio svetske automobilske ekskluzive. Samo sedam dana nakon što je u maju 1990. dozvoljeno privatno medijsko izdavaštvo, izašao je prvi broj časopisa Auto. To je bio pravi bum jer su doveli Gerharda Bergera i prvu pravu Formulu 1 na sajam u Beograd. Jugosloveni su tada stvarno rekli: ‘Bravo, Rade’.“
Formula 1foto: Privatna Espreso arhiva
Kako je Rade iz Čačka došao do svetske ekskluzive?
"Na snalažljivost! (smeh) Otac je vodio Formulu 1 i preko RTS-a, odnosno preko sportske redakcije RTS-a, je dolazio do svetskih faca, poput Ayrtona Sene, Gerharda Bergera... njega je čak i doveo u Beograd. Rade je imao direktan kontakt sa najpoznatijim imenima Formule 1. Tako je došao i do Ajrton Sena (Ayrton Senna). Upravo je Rade doveo Formulu 1 u Beograd – 1990. godine, na Sajmu automobila, bila je izložena prava formula koju je vozio Gerhard Berger. To je bila prava revolucija za naše prostore. Ljudi su tada prvi put videli bolid izbliza. To je bio ogroman uspeh za jednog čoveka iz Srbije. Rade je jedan od, nažalost, prvih ljudi na svetu koji je objavio kada je Ajrton Sena poginuo."
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima