GRČEVI U MIŠIĆIMA NISU BEZAZLENI: Ako se javljaju NOĆU, ORGANIZAM vas UPOZORAVA NA BOLEST, OBRATITE SE LEKARU!
Grčevi, Foto: Printscreen/youtube/ClevlandClinic

važno

GRČEVI U MIŠIĆIMA NISU BEZAZLENI: Ako se javljaju NOĆU, ORGANIZAM vas UPOZORAVA NA BOLEST, OBRATITE SE LEKARU!

Grčevi u mišićima dolaze naglo te predstavljaju stezanje mišića posle buđenja ili nakon što zaspimo.

Objavljeno:

Nedostatak tečnosti glavni je uzrok pojave grčeva u mišićima.

Probadajući i intenzivan bol najčešće nastaje u nogama, mada može da se javi i u drugim delovima tela.

Ovo stanje traje od nekoliko sekundi do nekoliko minuta. Noćni spazam mišića javlja se odmah kada se utone u san ili ujutru po buđenju, a najčešće je posledica slabe cirkulacije mada se javlja i kada je telesna temperatura niža od uobičajene.

Ako vas usred noći probudi bolan grč u nozi, niste jedina. Prema studiji iz 2012. godine objavljenoj u časopisu "American Family Physician" čak 60 posto osoba bar jednom u životu doživi to bolno iskustvo, a studija iz 2017. godine pokazala je da je ta pojava učestalija kod ljudi starijih od pedeset godina.

Iako je ova tegoba široko rasprostranjena, njeni uzroci nisu sasvim jasni. "Naći ćete mnogo različitih mišljenja, ali jednostavna istina je da niko zaista ne zna zašto se grčevi u nogama javljaju noću", kaže Scott Garrison, dr. Sc., Izvanredni profesor obiteljske medicine na Sveučilištu Alberta koji je objavio više studija o noćnim grčevima u nogama.

Neki naučnici smatraju da je uzrok u savremenom načinu života: "Dok su naši drevni preci proveli puno vremena u skupljanju plodova, znači u položaju čučnja i polučučnja, savremeni način života uglavnom ne uključuje takve pokrete važne za istezanje mišića te dolazi do grčenja."

Druga skupina stručnjaka smatra da dok ležimo na krevetu, noge često stoje u plantarnoj fleksiji (opružen skočni zglob - povećan ugao između dorzalne površine stopala i prednje strane potkolenice), što skraćuje mišiće. Kada stopalo počiva u ovom položaju duže vreme, čak i mali pokret može izazvati grč.

Garrisonovo istraživanje pokazalo je da su grčevi u noći češći u letnim mesecima nego zimi. Iako nije opštee pravilo, tvrdi da je prema njegovim istraživanjima učestalost noćnih grčeva u nogama veća u julu nego u januaru. Na pitanje zašto je tako, objašnjava: "Važno je razumeti da su grčevi mišića uzrokovani problemima živaca, a ne poremećajima mišića. Ispitivanja elektromiogramom pokazala su da živci koji idu od kralježnice do mišića lista potiču te grčeve. Živčani se sastav brže obnavlja leti zbog većih količina vitamina D koje dobija, te je to mogući uzrok učestalije pojave grčeva leti. Neki od mogućih uzroka su i pojačana telesna aktivnost usled koje dolazi do znojenja, što može uzrokovati blagi oblik dehidracije te biti okidač grčenju mišića. Način ishrane, razni lekovi, količina kretanja takođe imaju značajan uticaj."

Ostali mogući uzroci grčeva u mišićima:

  • dugo stajanje
  • diuretici
  • manjak kalcijuma i magnezijuma
  • lekovi za astmu
  • trudnoća
  • dijabetes
  • hipertenzija
  • bolesti respiratornog trakta
  • depresija
  • artritis

Prevencija i lečenje

Postoji nekoliko dokaza da istezanje pomaže. Mala studija iz 2012. otkrila je da osobe koje se istežu pre spavanja za 59 posto imaju manju verovatnost da će doživeti grčeve u nogama tokom noći, dok slična studija sprovedena 2005. nije pokazala iste rezultate (ispitanici koji su se istezali pre spavanja nisu ređe imali grčeve).

Kako bi se izbegli grčevi potrebno je u ishranu uvrstiti dovoljne količine magnezijuma kojeg ima u grašku, orašastim plodovima, celim žitaricama i lisnatom zelenom povrću. Ali, još jedno od Garrisonovih istraživanja pokazalo je da uzimanje magnezijuma nije pomoglo starijim starijim osobama koje pate od grčeva.

Za izbegavanje grčeva savetuje se piti dovoljno vode tokom dana, a jedna manja studija pokazala je da uzimanje B vitamina takođe može pomoći, piše portal Prevention.com. Dr. Garrison preporučuje istezanje u trenutku trajanja grča, a ako je grč ispod kolena ili u stopalu onda savetuje stajanje na bolnoj nozi.

Evo neke od metoda koje će vam pomoći da zaustavite grčenje mišića:

– Stavljanje zagrejanog jastučića na mišić

– Pijte puno tečnosti

– Stavljanje leda na mišić

Ako imate grč možete pokušati sledeće:

– Istezanje mišića

– Šetnja ili treskanje nogom

Ako smatrate da grčeve u mišićima uzrokuje upotreba liekova, konsultujte se s doktorom, kako bi vam promenio terapiju!

Grčevi u mišićima dolaze naglo te predstavljaju stezanje mišića posle buđenja ili nakon što zaspimo.

Takođe, grčeve može uzrokavati bilo koja fizička aktivnost.

(Espreso/Novi.ba)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Adria media