NEMOGUĆE JE DA SE NEŠTO TAKVO FORMIRA U SUNČEVOM SISTEMU! Naučnici potpuno zbunjeni udaljenim nebeskim telom
Ultima Tul, Foto: AP

ultima tul

Ultima Tul udaljen je od naše planete nekih 6,6 milijardi kilometara

NASA-ina svemirska letelica Novi horizonti preletela je pored najudaljenijeg objekta unutar našeg Sunčevog sistema koji smo bolje upoznali - Ultima Tula.

Ultima Tul udaljen je od naše planete nekih 6,6 milijardi kilometara. Znači, prebiva u prostranstvima unutar Kuiperovog pojasa, udaljenog dela našeg Sunčevog sistema koji se nalazi iza Urana i Neptuna.

Sonda New Horizons na Zemlju šalje nove fotografije tog objekta. Tako je pre petnaestak dana primljena fotografija koju je snimila na udaljenosti od 6700 km od tog svemirskog tela. Na toj snimci Ultima Tul još uvek liči na Sneška Belića jer izgleda kao da je sastavljen od dva okrugla, spojena tela.

Ali prema najnovije primljenim fotografijama, Ultima Tul, tj. objekt 2014 MU69, više podseća na palačinku nego na trup Sneška Belića, piše Science Alert. Prema novom nizu snimaka, on se ne sastoji od dve spojene kugle, već od dva dela različitih oblika, što je dosta iznenadilo naučnike.

- Bolje bi bilo reći da Ultima Tul ima više spljošten oblik, poput palačinke. Ali što je još važnije, nove fotografije stvorile su još jednu zagonetku za naučnike - kako takav objekt uopšte može da se formira. Nikad nismo videli telo ovakvog oblika u orbiti oko Sunca - izjavio je za NASA-u astrofizičar Alan Stern, upravnik projekta New Horizons.

Na temelju novih fotografija čini se da veći deo (Ultima) više nalikuje divovskoj palačinki, a manji (Tul) oljuštenom orahu, izvestila je NASA-in tim New Horizons.

Ultima Tul, telo sastavljeno od leda i prašine koje je dugačko neka 33 kilometara, kruži oko Sunca u Kuiperovom pojasu. To područje je retko naseljeno nebeskim telima i mogućnost međusobnih sudara je vrlo retka. Stoga je Ultima Tul verovatno nastao na samom početku formiranja Sunčevog sistema pa je sačuvao ožiljke iz tog perioda.

Sunce toliko slabo dopire do tih krajeva da se temperature kreću oko 30, 40 stepeni iznad apsolutne nule. Na apsolutnoj nuli koja iznosi -273,15 ºC, prestaje svako gibanje na atomskom nivou.

S obzirom na to da se radi o tako niskim temperaturama, nema hemijskih reakcija, a to znači da je misteriozno telo Ultima Tul toliko smrznuto da je verovatno savršeno očuvano u svom izvornom stanju iz doba nastanka Sunčevog sistema da unutar sebe skriva tajne iz tog vremena.

- Sve što ćemo naučiti o telu Ultima Tul - od njegovog sastava do geologije, od toga kako je nastalo, ima li satelite, atmosferu i slično - omogućiće nam da saznamo kako su izgledali prvobitni uslovi pri formiranju Sunčevog sistema. Sva druga tela, planete i ostalo oko kojih smo kružili ili na koja smo sletali, ne mogu nam otkriti te stvari jer su ili previše velika, ili preaktivna, ili jednostavno pretopla - objasnio je Alan Stern.

Podaci s letelice New Horizons u dugom će periodu stizati na Zemlju, kroz nekih 20 meseci. To je povezano s velikim udaljenostima, ali i sa slabom izlaznom snagom odašiljača sonde kao i veličinom i raspoloživošću prijemnih antena na Zemlji.

BONUS VIDEO:

(Espreso.co.rs/Index.hr)