REJČEL KASK: Razotkrivanje intime iza vela trivijalne svakodnevnice
Rejčel Kask, Foto: Profimedia

iz ličnog ugla

Razmišljanja o romanima "Obris" i "Tranzit" savremene kanadske spisateljice

Objavljeno: 16:05h

Među mnogobrojnim interesantnim izdanjima savremene proze koje nam poslednjih nekoliko godina predstavlja izdavač Booka, malo koja su me prikovala za stranice kao romani kanadske književnice Rejčel Kask. U razgovorima sa redakcijskim kolegom Dejanom Katalinom, koji je i sam pisac, obično bi nam se provlačile konstatacije kako ova autorka ne piše "ni o čemu posebno" ili piše jednostavno o "životu kao takvom".

Na prvi pogled, zaista, ni u njenom stilu nema ama baš ničega posebnog. Niti ima intrigantne radnje, niti virtuoznog rečeničnog stila, briljantne introspekcije, bilo čega u tom stilu. Naizgled banalno, junakinja romana ide iz poglavlja u poglavlje te prosto prepričava događaje i razgovore sa drugim ljudima bez komentara ili udubljivanja u sadržaj tih konverzacija.

Rejčel Kask
Rejčel Kask foto: Siemon Scammell-Katz

U romanu "Obris" naratorka putuje u Grčku gde drži kurs kreativnog pisanja, a usput se upoznaje sa jednim muškarcem, te vodi razgovore sa različitim ljudima koje sreće u ovoj evropskoj zemlji. U romanu "Tranzit", drugom delu trilogije (još čekamo na prevod poslednje knjige "Kudos"), glavna junakinja u nešto ličnijem tonu pristupa povratku u London nakon razvoda, te pokušaju da postavi svoj život na noge kroz renoviranje sveže kupljene kuće i pogađate - brojne razgovore sa ljudima koje sreće u životu. Od bivših i potencijalno budućih partnera, do spisateljskih kolega, studenata, frizera i izvođača građevinskih radova. U njima nema ni (očiglednog) uvoda ili epiloga, već samo života koji teče svojim tokom.

Nakon što smo slikovito dočarali čega u romanima nema, pravi je trenutak da se zapitamo - a čega zapravo ima i zašto je sve to zanimljivo za čitanje? Naratorka u prvom licu i glavna junakinja romana se svesno izmešta iz uloge komentatora događaja i glavnu rolu prepušta svojim sagovornicima. Oni dolaze iz različitih društvenih slojeva, klasa, miljea, svetonazora, različitih su senzibiliteta i razmišljanja. No većini im je zajedničko da neobično elaborirano, detaljno, suvislo i psihološki pronicljivo obrazlažu svoje misli i životne situacije.

Ovde dolazimo do srži briljantnosti stila Rejčel Kask. Naša svakidašnjica u "pravom životu" je često odveć banalna, a razgovori koje vodimo i misli koje iznosimo prolaze kroz bezbrojne filtere odbrambenih mehanizama i specifične prirode društvenih i porodičnih odnosa. Ne razgovaramo isto sa neznancima i sa bliskim ljudima, a i onima koji nam znače često ne govorimo sve - ili barem pažljivo promišljamo šta ćemo i na koji način reći. Naročito u delu "Tranzit", veliki broj likova svoje misli izlaže ogoljeno i detaljno do srži.

Mada iz pozicije čitaoca ne možemo znati da li su iskreni, to naposletku nije ni bitno. Rejčel Kask nam kroz svoje likove predstavlja specifičan vid fikcije, u kojoj su skoro svi likovi otvoreni i bez zadrške govore ono što im je na umu i duši, a što je od suštinskog značaja za njihovu ličnost. Oni možda polaze od banalnih događaja i svakodnevnice, ali završavaju u suštini svog bića i promišljaju esencijalne životne teme - ljubav, prijateljstvo, porodične odnose - za koje će čitalac itekako biti zainteresovan.

Sa druge strane, naratorka ne otkriva šta joj je na umu, ali izuzetno perceptivno opisuje događaje i ljude oko sebe. Pri susretu sa drugim ljudima, gotovo uvek će do tančina opisati kako je ko odeven, na koji način gestikulira, kako se ponaša u "kriznim situacijama" koje na ovaj ili onaj način izleću iz normale. Ta izlaganja su stilski jednostavna i razumljiva svakom, koncizna i precizna. Čitaocu ostaje da aktivira vijuge i sam sklopi mozaik sačinjen od percepcija i verbalnih izlaganja, ne bi li u svojoj glavi uobličio profil likova, a naposletku i promislio njihove reči kroz širi kontekst koji autorka teksta nenametljivo postavlja.

Konačno, ovo odsustvo kontemplacije glavne junakinje čini i sam tok radnje nepredvidivim, što naročito dolazi do izražaja u njenim odnosima sa drugim muškarcima, kao najupadljivijim momentima "radnje" u konvencionalnom smislu. Klupko ovih romana se više zapliće nego raspliće, te ono što u startu percipiramo kao trivijalno nizanje događaja i susreta, polako nas sve više uvlači u promišljanje međuljudskih odnosa i velikih tema naše psihe i intime. Način na koji Rejčel Kask suvereno vlada ovim postupkom čini je značajnom književnicom našeg doba.

BONUS VIDEO: ANA ĆURČIN: Živimo u vremenu gde se ljudi osećaju sami (VIDEO)

(Espreso.co.rs / Nikola Marković)