Tim iza filma "Zelena knjiga", Foto: AP

ponovo na meti kritika

Kontraverze oko ovogodišnje dodele počele su još pre ceremonije...

Objavljeno: 14:14h
Božica Luković

Za nama je još jedna dodela Oskara, a opšti utisak je da je ovo bila najdosadnija do sada.

Ceremonija dodele nagrade Američke filmske akademije već godinama unazad trpi ozbiljne kritike, a može se reći da se na njoj oslikava stanje američkog društva i čitave "industrije zabave". A to društvo je i dalje duboko podeljeno, ali polako počinje da se hvata u koštac sa godinama rasne i polne diskriminacije. Taj pokušaj da se stvari ponovo "izbalansiraju" doveo je do mnogo više različitosti u samim nominacijama, ali još jednom, Akademija nije uspela da svoju misiju sprovede do kraja.

Kontraverze oko ovogodišnje dodele počele su još pre ceremonije - zbog čega nije ni bilo voditelja. Naime, za voditelja je prvobitno angažovan Kevin Hart, međutim uskoro je izgubio posao kada je u javnost isplivala njegova homofobična izjava iz prošlosti, u kojoj je rekao kako ne bi voleo da mu sin bude gej osoba:

Naravno, Akademija nije imala izbora osim da otkaže Harta, ali njihova nemogućnost da, u moru dobrih komičara i komičarki, pronađu adekvatnu zamenu, zaista je poražavajuća.

Međutim, tek je izbor najboljeg filma zapravo skandalozan, iz više razloga. Prestižnu nagradu za najbolji film osvojilo je ostvarenje "Zelena knjiga" koje se bavi upravo tematikom rasizma. Kritičari su uglavnom film nazvali "blokbasterom", odnosno toplom ljudskom pričom koja pomalo igra na jeftine emocije, međutim pohvalili su odličnu izvedbu glavnih glumaca, Viga Mortensena i Maheršale Alija, za koje uostalom kažu da su "izneli film".

Kako se ovaj film bavi temom rasizma, reklo bi se da se Akademija malo "oprala". Međutim, pre će biti da je pokazala osnovno nerazumevanje onoga što je zapravo problem.

"Zelena knjiga" je ipak komercijalni film za široke narodne mase, i iako nosi lepu poruku, ipak ga je režirao beli reditelj, iz čije je perspektive priča i napisana. Kao kontrast, imamo film koji se takođe bavi rasizmom, ali ga je režirao Afroamerikanac, Spajk Li. Ukoliko je Akademija išla logikom da za pobednika izabere film koji se bavi rasnom tematikom, u "Black Klankkksman" su imali daleko bolji izbor (i bolji film).

Zatim, jedan od pisaca, Nik Valelonga, nije bez kontraverzi - morao je da se izvinjava zbog svog islamofobičnog tvita o terorističkim napadima 11. septembra:

U samom filmu "Zelena knjiga" igra Maheršala Ali, koji je Musliman.

Ni drugi protagonista, Vigo Mortensen, nije uspeo da izbegne skandal, pa je izgovorio i strašnu reč koja je odavno zabranjena u SAD. Takođe se izvinjavao:

Kada sve ovo stavimo u kontekst, jasno je zašto Spajk Li nije krio svoj bes kada je čuo da je "Zelena knjiga" dobila zlatnu statuu:

Još jedna zamerka Akademiji je što se čini da su se ponovo vratili nagrađivanju "komercijalnih" filmova nasuprot onih malo više "umetničkih". Činilo se da je takva praksa iskorenjena, nakon što su prethodnih godina trijumofovali "Moonlight" i "The Shape of Water".

Akademija se u velikim kategorijama gotovo svake godine ogreši i o rediteljke, a tako je bilo i ove. U čitavoj istoriji dodele Oskara, samo je jedna žena osvojiila statuu za najbolju rediteljku, dok je samo 5 nominovano. Žene jednostavno nisu dovoljno zastupljene u nominacijama, o čemu smo već pisali. Možete pogledati koje je to rediteljke Akademija u ovoj sezoni previdela:

Najzad, treba napomenuti da je ove godine Oskar ipak načinio važne korake ka većoj raznolikovsti među dobitnicima, pa je tako bilo lepo videti da su Maheršala Ali, Redžina King i Remi Malek, pripadnici etničkih manjina, nagrađeni za svoj neosporan talenat. Takođe, u manje zvučnijim kategorijama, za najbolji kostim i produkciju Oskare su dobile Afroamerikanke Rut Karter i Hana Bičler:

Zaključak je da je Akademija postala svesna nekih svojih predrasuda, međutim, i dalje nije pronašla adekvatan način da se sa njima izbori. Međutim, doba političke korektnosti odradilo je svoje - i mediji sada sve više izveštavaju o propustima koji okružuju dodelu Oskara. A to je jako važno, jer ova manifestacija i dalje ima najveći uticaj u svetu kada se radi o filmu.

(Espreso.co.rs / Božica Luković)