FILMOVI KOJI OBEĆAVAJU: Predstavljamo 4 debitantska ostvarenja s podrškom Filmskog centra Srbije
Goran Stanković / Crna Reka, Foto: FCS promo

u pripremi

FILMOVI KOJI OBEĆAVAJU: Predstavljamo 4 debitantska ostvarenja s podrškom Filmskog centra Srbije

Dobro je poznato da su debitantski filmovi jedna od glavnih pokretačkih snaga srpskog filma u XXI veku

Objavljeno:

Danas ćemo vam predstaviti projekte koji su odabrani na konkursu za Sufinansiranje proizvodnje domaćih debitantskih dugometražnih igranih filmova, a koji je Filmski centar Srbije po prvi put raspisao upravo ove godine.

Komisija u ovoj novoj kategoriji je odlučivala u sastavu: Dragana Jovović (predsednica), Saša Radojević, Dragan Ćirjanić, Raško Miljković i Milan Marić. Na konkurs je prijavljeno 22 projekata, a odabrano je četiri: „Mit o pravom čoveku“ Milice Lee Filipovski, „Instru Mental“ Deana Radovanovića, „Crna reka“ Gorana Stankovića i „Fudbaler/Zlatni dečko“ Ognjena Jankovića. Dobro je poznato da su debitantski filmovi jedna od glavnih pokretačkih snaga srpskog filma u XXI veku, pa je red da se bolje upoznamo sa debijima koji nam dolaze u susret...

„Mit o pravom čoveku“ Scenario: Milica Lee Filipovski Režija: Milica Lee Filipovski

Mit o pravom čoveku
Mit o pravom čoveku foto: Promo

O čemu se radi? Godina je 1999. Vasilije Ostrogorski i njegova supruga Katarina donose odluku da, nakon dužeg niza godina ekonomske krize i političke represije, sa svoje dvoje dece emigriraju u Kanadu. Život u maloj banji na jugu Srbije, u stanu koji dele sa Vasilijevim roditeljima, ne pruža nikakve nade za bolju budućnost. Vasilijeva karijera naučnog radnika i pozicija asistenta univerziteta ugrožena je njegovim političkim stavom koji se ne poklapa sa stavom stranke na vlasti. U periodu dok porodica čeka pismo sa odgovorom iz kanadske ambasade, počinje bombardovanje Jugoslavije.

O autorskoj ekipi: Milica Lee Filipovski režirala je nekoliko zapaženih kratkih filmova. Njen srpsko-kanadski film „Flafi“ (2016) imao je svetsku premijeru na prestižnom Međunarodnom filmskom festivalu u Torontu, a prikazan je i na festivalima u Teljurajdu, Sijetlu, Sao Paolu... Film je odabran kao najbolji u okviru 16. izdanja Festivala deset najboljih – Holivudsko udruženje stranih novinara (koje bira i pobednike „Zlatnog globusa“) proglasilo je „Flafija“ za najbolji kratki film prikazan u Torontu.

O projektu: Problem odlaska iz zemlje je, po rečima članova komisije FCS-a, na jedan vrlo ličan i emotivan način postavljen u ovom scenariju. Komisija smatra da budući film poseduje komercijalni kapacitet, ali i da pred njim predstoji jak i dugačak festivalski život, koji bi mogao na jedan veoma objektivan način da približi publici probleme sa kojima su se naši sugrađani susretali u toku NATO napada na Srbiju 1999. godine. Projekat za film je razvijan u Karlovim Varima (Midpoint Feature Launch), Roterdamu (Rotterdam Lab)... Takođe, „Mit o pravom čoveku“ podržao je program MEDIA Kreativna Evropa u kategoriji razvoja projekata. Na projektu je od samog početka i Adi Dizdarević, koji svoj doprinos daje u svojstvu kreativnog producenta.

„Instru Mental“ Scenario: Dean Radovanović Režija: Dean Radovanović

Instru Mental
Instru Mental foto: Promo

O čemu se radi? Kamera vreba podozrivog Dragana Petrovića, urednika tabloida „Instrumental“. Nakon sastanka sa svojim nadređenim, Petrović dobija instrukciju, odnosno metu – njegovog ekscentričnog komšiju Borisa. On odmah, rutinski, kreira seriju lažnih vesti: dnevni list cirkuliše Srbijom i širi panične špijunsko-terorističke zavere i optužuje Borisa da je glavni zaverenik. Iznenada, jedna od Petrovićevih nasumičnih laži neobično se obistini a zatim, putem medija širom Sveta, plasira kao „činjenica“. Korak po korak, Petrović gubi sposobnost da razgraniči stvarnost od fikcije koju fabrikuje njegov medijski konglomerat i on kao njihov sluga.

O autorskoj ekipi: Dean Radovanović je već u svojim kratkim filmovima „Ako ikada jedne noći bilo kad“ (2012) i „Paradigma“ (2015) pokazao da na jednostavan i filmičan način može da prikaže složenost paralelnih realnosti i lavirinata podsvesti, piše u obrazloženju komisije. Radovanović je i autor srednjemetražnog filma „Fišermanovo pevanje“, snimanog i produciranog u Portugalu, a koji je premijeru imao ove godine.

O projektu: Danas je jasnije više nego ikad da je istina koncept koji se stvara u korist koncentrisanih struktura moći, stoji u rediteljskoj eksplikaciji, da političko-medijski kompleks neprestano vrši subverziju te istine, i da je paranoja naspram ovakvog sistema laži i obmana više nego opravdana. Međutim, ta paranoja je takođe opasna i zarazna, ona otvara nepregledni vrtlog sumnja i zabluda, nesigurnosti povodom sveta oko sebe i samoga sebe, te je pojedinac prezatrpan kontradiktornostima i bačen niz svojevrsni ambis modernog doba. „Instru Mental“ je upravo film o životu u fabrikovanoj realnosti, film koji neprestano menja brzine dok jurca niz sunovrat zabluda i varljive percepcije, pod okom paranoične Kamere koja izvrće i instruira um, kako likova u filmu, tako i svoje publike.

„Crna reka“ Scenario: Goran Stanković, Ognjen Sviličić i Maja Pelević Režija: Goran Stanković

O čemu se radi? Glavni junak je mladić Dejan, koji se u potpunosti prepustio svetu narkomanije. Кada pristigne na lečenje u manastirskoj komuni u zabačenom delu Srbije, u autoritativnom ocu Žarku pronalazi oslonac i postaje njegova desna ruka sve dok otac ne ode predaleko u sprovođenju svojih nasilnih metoda. Priča govori o izolovanom sistemu koji u jednom trenutku zaliči na utopiju ali postaje neodrživ. Scenario je inspirisan istinitim događajima.

O autorskoj ekipi: Goran Stanković je poznat po svojim kratkim nagrađivanim filmovima, među kojima se izdvaja „Raž“ (2014), jedan od finalista izbora za Oskara za najbolji studentski film. Njegov dokumentarni film o životu rudara „U mraku“ premijerno je prikazan na prestižnom IDFA festivalu u Amsterdamu. Ipak, široj publici Stanković je pre svega prepoznatljiv po primećenoj televizijskoj seriji „Jutro će promeniti sve“ (2018) koju je kreirao i režirao zajedno sa Vladimirom Tagićem. Na scenariju za „Crnu reku“ su sarađivali iskusni hrvatski scenarista Ognjen Sviličić („Slovenka“, „Takva su pravila“, predstojeći „Otac“) i dramatruškinja Maja Pelević („Jutro će promeniti sve“).

O projektu: Glavni junak „Crne reke“ je mali čovek koji je često zaboravljen u velikoj slici sistema. Pored nesumnjive socijalne važnosti vezane za pitanja o odgovornostii i brizi društva i institucija za zavisnike, intrigantnost i promišljenost scenarija „Crna reka daju“, piše u obrazloženju komisije, dovoljno aduta da se realizuje film velikog potencijala za prikazivanje na međunarodnim festivalima. Zavisnost od narkotika u ovom scenariju prikazuje se, pre svega, kao pitanje psihološke praznine ličnosti, bez dodatne kriminalizacije i svojevrsne glorifikacije. Kontroverznost ove priče svakako će privući i ovdašnju bioskopsku publiku, jer je suočavanje sa ekstremnim situacijama potrebno kako bi se napravile korenite promene, u čoveku i društvu, da bismo se otrgli iz opšte letargije.

„Fudbaler/ Zlatni dečko“ Scenario: Ognjen Janković, Aleksa Ršumović, Vuk Ršumović Režija: Ognjen Janković

Zlatni dečko
Zlatni dečko foto: Promo

O čemu se radi? Mladi, razuzdani fudbaler Denis Marković je ogroman talenat, ali ima ozbiljne probleme sa ponašanjem, pa samo nekoliko meseci nakon što je angažovan, dobija otkaz u Olimpijakosu. Nakon povratka u Beograd, njegov menadžer Čaki pokušava da mu pronađe novi klub, ali zbog njegove loše reputacije ne uspeva u tome. Menadžer diže ruke od Denisa, a Denis od profesionalnog bavljenja sportom. Denis provodi dane u opijanju, drogiranju i prejedanju. Nekoliko meseci kasnije, Čaki upada u kockarske probleme i u zamenu za veliki dug koji ima, zelenašima i „kontroverznim biznismenima“ Soniju i Džoniju nudi menadžerska prava na Denisa. Oni to prihvataju i kreću u potragu za Denisom. Pronalaze ga u očajnom fizičkom i psihičkom stanju, 20 kilograma debljeg i potpuno van forme. Pokušavaju da ga dovedu u red, ali Denis odbija bilo kakvu saradnju i spreman je na sve kako bi povratio svoju slobodu.

O autorskoj ekipi: Ognjen Janković je poznat kao član popularnog beogradskog hip-hop sastava „Beogradski sindikat“, ali i kao reditelj komične televizijske serije „Pevaj, brate!“. Na scenariju za Jankovićev debitanstki film radio je i Vuk Ršumović, reditelj/scenarista u Veneciji prikazanog i nagrađenog „Ničijeg deta“.

O projektu: Ognjen Janković kaže o svom projektu: „Fudbaler/Zlatni dečko je priča o mladom fudbaleru, problematičnog temperamenta, koji od rane mladosti, zbog svog talenta, postaje meta različitih interesa. U velikoj meri ovo je priča o sazrevanju jednog mladog bića u izuzetno surovoj okolini, kao i priča o refleksiji takve sredine na glavnog junaka. Negde na pola puta tog odnosa i ja sam pronašao svoju inspiraciju.“ Komisija smatra da scenario donosi pravu sliku naših surovosti, iluzija i snova u svetu u kome smo se obreli. Traženje ljudskosti u nametnutom nam savremenom životu poremećenih odnosa i vrednosti. Scenario „Fudbaler/Zlatni dečko“ svojom gorkom i oporom autentičnošću i setom na najbolji način evocira Trifoov „400 udaraca“ i može postati njegov pandan ove generacije.

BONUS VIDEO: ESPRESO LIVE SESSION #5: Ana Ćurčin (VIDEO)

(Espreso.co.rs/ Đorđe Bajić)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.