OTVORITE ČETVERE OČI #1: Novi heroji srpskog filma i serija
Milan Marić u seriji Državni službenik, Foto: Screenshot

espreso preporučuje

Ukazujemo na one koji su se u ovih nekoliko uzbudljivih i berićertnih serijskih i filmskih meseci najglasnije i najubedljivije preporučili

Čak i donekle zbunjujuća eksplozija igranih sadržaja u ponudama ovdašnjih televizija, među kojima se udenelo i par nesporno kvalitetnih i zanimljivih novih radova iz tog domena, sasvim prirodno sa sobom nosi i veći fokus javnosti na najvaljanije među tim zaslužnim udarnicima. U to ime, u dva navrata ukazujemo na one koji su se u ovih nekoliko uzbudljivih i berićertnih serijskih i filmskih meseci najglasnije i najubedljivije preporučili, naravno, uz nužnu ogradu da je i ovde reč o subjektivnoj proceni i tek jednom od mogućih izbora na ovu temu.

Balša Đogo & Strahinja Radetić

Reč je o rediteljsko-scenarističkom dvojcu koji je zaslužan za najbolju među ovdašnjim premijernim igranim serijama tokom ovog proleća; njihovo čedo, serija "Pet" (iz ponude Radio televizije Srbije i Superstara) vrlo brzo, već posle samo par emitovanih epizoda izdvaja se iz prilično ozbiljne konkurencije. Đogo i Radetić su, formalno zadržavajući se unutar koordinatnog sistema žanrovskih, produkcionih i drugih kanona, tu ponudili ipak nešto sasvim samosvojno – znalački posrbljen nordic noir, dovoljno originalnu priču zadivljujuće hrabrog širokog opsega, uz to, na samom narativnom planu i punu efektnih digresija i odvažnih sinkopa.

Gala Videnović u seriji Pet
Gala Videnović u seriji Pet foto: Screenshot

Krajnji rezultat je i inteligentna i dinamična priča koja zdravo bitiše u više oprečnih konteksta – kao kriminalistička priča, kao društvena hronika, kao priča o prijateljstvu koje ni ne može da postoji bez solidarnosti, kao povest o nužnosti borbe za barem malo drugačiji i makar za jotu pravičniji svet.... Mnogo je zaslužnih za domete serije "Pet", ali najgromoglasnije aplauze tu ipak ponajpre zavređuju scenarista Strahinja Radetić i reditelj Balša Đogo. I to ne samo stoga što red mora da se zna.

Milan Marić u filmu Dovlatov
Milan Marić u filmu Dovlatov foto: Screenshot

Milan Marić

Ovaj mladi glumac je očarao ne samo ovdašnju publiku i poklonike proze i svetonazora glasovitog ruskog proznog pisca i disidenta, neprevaziđenog cinika i nasmešenog melanholika, Sergeja Dovlatova, strasno a odmereno odigravši naslovnu i glavnu ulogu u rusko-poljsko-srpskom filmu "Dovlatov", premijerno prikazanom na prošlogodišnjem izdanju Berlinskog filmskog festivala, i to u tamošnjem glavnom takmičarskom programu.

Međutim, tek je ovo godina u punom svetlu pokazala ogroman glumački dar i lako uočljiv potencijal Milana Marića za nosioca glavnih uloga i onoga na koga pada najozbiljniji teret ubedljivog i učinkovitog glumačkog izraza i u srpskim produkcijama. Milan Marić je ulogom Lazara u "Državnom službeniku" (Superstar / Pink) pokazao sve to, ali i umešno baratanje glumačkim finesama koje se obično vezuju za znatno iskusnije i starije mu kolege i koleginice. Pohvale vrednu, a posve drugačije i osmišljenu i iznetu rolu ostvario je u izrazito zanimljivoj i pomalo ekstravagantnoj seriji "Žmurke" velikog Miloša Miše Radivojevića iz programa RTS-a.

Iz filma 'Centar' Ivana Markovića
Iz filma "Centar" Ivana Markovića foto: Screenshot

Ivan Marković

Ova nam je godina donela i upoznavanje sa vanserijskim darom već sada neumornog mladog srpskog filmskog snimatelja i reditelja, Ivana Markovića. Da podsetimo, Ivan Marković je direktor fotografije crnogorsko-srpskog ostvarenja "Ti imaš noć", koji je premijeru imao lane u zvaničnom programu Venecijanskog filmskog festivala. U zvaničnim takmičarskim programima Berlinskog filmskog festivala ove zime Marković imao čak dva celovečernja ostvarenja – nemačko-srpski film "Bio sam kod kuće, ali...", čiji je snimatelj, dok je u selekciji Forum prikazan nemačko-kinesko-srpski film "From Tomorrow On, I Will...", i čijem slučaju je on bio jedan od dvojice reditelja.

I to nije sve. Na nedavno završenom Beldocsu glavnu nagradu u nacionalnoj selekciji odneo je upravo ovaj mladi autor, i to na konto iznimno osobenog dokumentarno-eksperimentalnog filma "Centar", koji je i režirao. U ovom filmu Marković je pokazao mudar i veoma osoben pristup stilemama tzv. sporog filma (slow cinema), a i to je filmska struja u kojoj zna da bude podosta derivativnosti, opštih mesta i reciklaže.

Marta Bjelica

I u Državnom službeniku i u Žmurkama igra i Marta Bjelica, sasvim zasluženo i posve pravično sve uposlenija mlada glumica, pre par godina viđena i u filmovima "Otadžbina" Olega Novkovića i "Izgrednici" Dejana Zečevića. U tom zbilja kratkom međuvremenu Marta Bjeliica je glumački dodatno sazrela, a posebno rola u "Državnom službeniku" predstavlja nešto posve drugačije u njenom dosadašnjem glumačkom opusu – opuštenu i duhovitu glumu, dobrim delom ukorenjenu i u samopuzdanju i svesti o datostima žanra ove serije.

Državni službenik Krle na afteru
Državni službenik Krle na afteru foto: Screenshot

Lik koji tumači u ovoj seriji, bezbednjakinje po imenu Krle, zasad je, uz lik Anđele (koju je tumačila Jovana Stojiljković) u seriji "Jutro će promeniti sve", najživopisnije i najpromišljenije napisan queer lik u srpskom serijskom programu. Srećom, Martu Bjelicu ćemo uskoro gledati u još nekoliko potencijalno intrigantnih i privlačnih filmova – u "Mamongi" Stefana Maleševića i "Volji sinovljevoj" Nemanje Ćeranića.

BONUS VIDEO: Game of Thrones: Redakcijska diskusija (duži video)

(Espreso.co.rs / Zoran Janković)