NAUČNICI SU KONAČNO USPELI DA STVORE VREMENSKU KAPSULU! Ovo ruši osnovne fizičke zakone našeg sveta
Vraćanje kroz vreme ipak nije jednostavno kao u filmu "Povratak u budućnost", Foto: Youtube printscreen

čudan svet kvantne fizike

"Mi smo veštački stvorili stanje koje se razvija u pravcu suprotnom od termodinamičke strele vremena"

Naučnici su uspeli da "vrate vreme" pomoću kvantnog kompjutera.

Ovo neverovatno postignuće prkosi osnovnim zakonima fizike i moglo bi da u potpunosti izmeni način na koji mislimo da funkcioniše naš univerzum

Ovim otkrićem, koje takođe predstavlja veliki napredak u našem razumevanju kvantnih računara, korišćenjem elektrona i čudnog sveta kvantne mehanike, istraživači su uspeli da vrate vreme u eksperimentu koji se može uporediti sa vraćanjem udarenih loptica za bilijar nazad na svoje mesto. Svako ko gleda kompjuter će videti događaj kao da se vreme okrenulo unazad.

Istraživači - iz Moskovskog instituta za fiziku i tehnologiju (MIPT) i uz pomoć kolega u Švajcarskoj i SAD - očekuju da se tehnika poboljša, postajući pouzdanija i preciznija vremenom.

Vodeći istraživač dr Gordi Lesovik, koji je na čelu Laboratorije za fiziku kvantne informacije na MIPT-u, rekao je:

- Mi smo veštački stvorili stanje koje se razvija u pravcu suprotnom od termodinamičke strele vremena.

"Vremenska mašina" opisana u časopisu Scientific Reports sastoji se od rudimentarnog kvantnog kompjutera sastavljenog od elektronskih "kubita".

Kvbit je jedinica informacije koju opisuje "jedan", "nula" ili mešovita "superpozicija" oba stanja elektrona. U eksperimentu je pokrenut “program evolucije” koji je izazvao sve složenije promene uzoraka nula i jedinica. Tokom ovog procesa, red je bio izgubljen - baš kao i kada su lopte za bilijar udarene i razbacane sa bilijarskim štapom. Ali onda je drugi program modifikovao stanje kvantnog kompjutera na takav način da je evoluirao “unazad”, od haosa do reda. To je značilo da je stanje kubita preokrenuto na prvobitno polazište. Većina zakona fizike funkcioniše u oba pravca, u budućnosti i prošlosti.

Ako, na primer, vidite video kugle koja se udara u drugu, a onda poništite isti video snimak, fizički procesi bi imali smisla i bilo bi nemoguće na nivou fizike znati koji put bi bio ispravan.

Ali univerzum ima jedno pravilo koje ide samo na jedan način: drugi zakon termodinamike, koji opisuje napredovanje od reda do nereda. Ako ste videli video snimak da neko razbija savršeno raspoređeni trougao loptica u bazenu u nered, na primer, onda gledajući da bi unazad očigledno izgledalo besmisleno.

Novi eksperiment je kao da daje biljarskom stolu tako savršeno izračunat udarac da se loptice vraćaju u urednu piramidu. Naučnici su otkrili da je, radeći sa samo dva kubita, postignuto “preokretanje vremena” sa stopom uspešnosti od 85 procenata. Kada su bila uključena tri kubita, došlo je do više grešaka, što je rezultiralo stopom uspeha od 50 posto.

Očekuje se da će stopa grešaka opasti kada naučnici poboljšaju sofisticiranost upotrebljenih uređaja, kažu istraživači koji stoje iza tog otkrića.

Eksperiment može imati praktičnu primenu u razvoju kvantnih računara, kažu naučnici.

- Naš algoritam se može ažurirati i koristiti za testiranje programa pisanih za kvantne računare i eliminisanje buke i grešaka - rekao je dr Lesovik.

BONUS VIDEO:

(Espreso.co.rs/Independet.co.uk)