Ilustracija, Foto: Marina Lopičić

POSAO VOZAČA

ZAKON SE MENJA ZA OVAJ POSAO U SRBIJI: Zbog deficita radnika, napravljen PRESEDAN, objavljeni i USLOVI, NAVALITE!

Sve manje ljudi želi da se bavi ovim poslom, a Srbija nema dovoljno profesionalnih vozača

Objavljeno: 13.02.2022. 09:29h

Mnogi vozači odlaze u inostranstvo zbog boljih uslova rada i bolje plate, a veliki broj vozača teretnjaka ide i u zasluženu penziju.

Našoj zemlji nedostaje do 10.000 ovakvih vozača, među njima su i oni koji upravljaju niskotonskim vozilima, autobusima, specijalnim vozilima, podseća Udruženje prevoznika tereta u međunarodnom drumskom saobraćaju "Međunarodni transport".

"Došli smo u poziciju da ne možemo da prevezemo robu koju su proizvela preduzeća koja posluju u Srbiji. Nemamo vozača već odavno. Drugi problem se odnosi na obuku kadrova, a to ne možemo sami da rešimo, bez pomoći države. Zato smo je nedavno i zatražili. Najavljene su promene u školskom sistemu. Dosad je bilo pravilo da učenik iz srednje škole izlazi sa Ce kategorijom, a sada ulazi u program da će izlaziti sa Ce i E kategorijom, a to znači da će moći da vozi i šlepere, a ne samo mala vozila, što je veliki pomak", naglašava Neđo Mandić, predsednik udruženja.

Takođe bitna stvar je da zakon o bezbednosti saobraćaja dobija važnu izmenu, a to je da će vozači ubuduće moći i pre navršene 21 godine da prođu sve dodatne obuke, za polaganje E kategorije, što dosad nije bilo moguće.

foto: EPA/RAYNER PENA

"Time će se osposobiti za rad. To je bio veliki problem, posebno kada znamo da je aktuelan deficit te radne snage. Dobili smo uveravanje i da će srednje saobraćajne škole moći da postanu centri za obuku vozača, a to su dosad radili samo privatnici koji su previše skupi. Agencija za bezbednost saobraćaja prihvatila je naš predlog", navodi Mandić. Dodaje da će to značiti ubrzano doškolovavanje kadra, a već od septembra očekuje se da će se jedan broj srednjih škola uključiti u redovnu, početnu, ali i periodičnu obuku za vozače koje neće biti skupe, a mogu da donesu dobro i kandidatima i državi koja će steći već obučen kadar.

Podaci Agencije za bezbednost saobraćaja su da Srbija ima između 160.000 i 200.000 vozača, podseća on, ali je oko 20.000 do 30.000 njih u međunarodnom transportu, dok sa diplomom vozača iz klupa godišnje izađe oko 1.000 novih učenika, što nije dovoljno.

(Espreso/ Politika)