Volan, Foto: Profimedia

važno

Ovo dugme u automobilu je misterija za mnoge vozače: Velika je pomoć za vreme zime, ali ne treba ga koristiti u...

Dolaskom zime i prvih ozbiljnih padavina, vozači se suočavaju sa ledom, snegom i raskvašenim putem

Objavljeno: 03.10.2025. 17:46h

Iako većina vozača nikada i ne pomisli da isključi ovaj bezbednosni sistem, dobro je znati da postoje situacije u kojima je upravo to rešenje problema.

Dolaskom zime i prvih ozbiljnih padavina, vozači se suočavaju sa ledom, snegom i raskvašenim putem. U takvim uslovima elektronika u vozilu igra ključnu ulogu u bezbednosti, a među najvažnijim sistemima nalazi se kontrola proklizavanja. Ona prati obrtanje točkova i automatski smanjuje obrtaje motora ili prikočava točkove koji klize, čime pomaže da vozilo ostane stabilno.

Ipak, postoji jedna situacija u kojoj stručnjaci savetuju da se ova opcija isključi – a to je kada se automobil zaglavi u snegu, ledu, blatu ili na rastresitom šljunku.

Kada je korisno isključiti sistem?

Ako se vozilo ukopalo u sneg ili blato, kontrola proklizavanja može sprečiti točkove da zavrte onoliko koliko je potrebno da bi se probilo i dobilo dovoljno zaleta za izlazak. Kratak pritisak na dugme kojim se sistem deaktivira dozvoliće točkovima da naprave više obrtaja i pronađu trenje neophodno da se vozilo oslobodi. U tim situacijama kontrolisano proklizavanje može biti jedini način da se izađe iz problema bez šlepanja.

Automobilfoto: Vasyl Nagernyak / Alamy / Alamy / Profimedia

Gde se nalazi dugme?

U većini automobila, prekidač za kontrolu proklizavanja nalazi se na komandnoj tabli, volanu ili konzoli pored menjača, obeležen ikonicom automobilskih tragova na putu ili skraćenicama poput ESC, ESP, ASR. Kod modernijih modela, opcija može biti i u meniju multimedijalnog sistema, pa je potrebno malo istražiti pre nego što dođe do hitne situacije.

Kada sistem obavezno treba da ostane uključen

Za svakodnevnu vožnju, posebno po klizavim putevima, kiši ili na zaleđenom asfaltu, kontrola proklizavanja je nezamenljiva. Ona reaguje brže nego sam vozač i može sprečiti da lagano zanošenje pređe u opasno okretanje ili izletanje sa kolovoza. Zato je važno zapamtiti da se sistem isključuje isključivo kada je vozilo zaglavljeno, a čim ponovo krenete – treba ga odmah aktivirati.

Bonus video:

(Espreso/24 sedam.rs/Preneo D.M.)