Mona Liza, Foto: Profimedia

DA L' JE MOGUĆE

ŠOKIRAĆETE SE KADA VIDITE KOJA NAMIRNICA SE UBACIVALA U SLIKU MONA LIZE: Već je imate u kući (FOTO)

Naučna studija je pokazala da dodavanje jaja u slikarske boje, tehnika koju su koristili neki slavni slikari italijanske renesanse kao što su Leonardo da Vinči ili Sandro Botičeli, doprinosi tome da slika bude trajnija i bez pukotina

Objavljeno: 31.03.2023. 15:39h > 16:23h

Naučna studija je pokazala da dodavanje jaja u slikarske boje, tehnika koju su koristili neki slavni slikari italijanske renesanse kao što su Leonardo da Vinči ili Sandro Botičeli, doprinosi tome da slika bude trajnija i bez pukotina.

Prema naučnom članku objavljenom u časopisu Nature communications, eksperimenti mešanja slikarske boje i žumanceta su pokazali da ova smesa usporava proces oksidacije i time čini sliku trajnijom i otpornijom na promene koje donosi vreme, kao što su pukotine, i sprečava da slika požuti.

Smesa nalik majonezu

foto: Profimedia

Naučnici su ovim eksperimentom dobili smesu "nalik na majonez" koja pomaže da boja bude čvršća, što je idealno za slikarske tehnike kao što je impasto, kada se boja nanosi u gustim slojevima, prenosi sajt Science Now.

Inženjerka hemije sa Tehnološkog univerziteta u Karlsrueu Ofeli Ranke, koja je jedna od autorki pomenute studije, ističe da mešanje žumanceta i slikarskih boja ipak ima i jedan nedostatak, a to je dugo sušenje slike.

- Ako je u bojama bilo previše žumanceta, renesansni slikari su morali dugo da čekaju da bi naneli novi sloj - ističe Ranke.

- Što bolje razumemo kako umetnici biraju svoje materijale i rade sa njima, to više možemo da cenimo ono što rade, kako kreativni proces, tako i konačni proizvod - izjavio je direktor naučnog istraživanja na Institutu umetnosi u Čikagu Ken Saterland.

(Espreso/24sedam/Dejan Ćirić)