Kontrola, Foto: Stefan Jokić, Nemanja Pančić

au!

KONJI OD 18 GODINA PA I VIŠE NEMAJU KARTU, SRAMOTA: Ovaj stav potpuno podelio Srbiju, jedni se slažu, drugi besne

U mnogim zemljama postoje rampe pre stanica za metro

Objavljeno: 21.03.2023. 13:20h

Kad zađete van granica Srbije i pogledate kako gradski prevoz funkcioniše u drugim zemljama, shvatićete da se samo kod nas ljudi u toj meri švercuju. U Turskoj, recimo, gde nema kontrolora, gde te niko ne vuče za rukav da platiš, ljudi ulaze u prevoz i spuštaju u ladicu sa novcem pored vozača, valjda im je to ušlo u krv.

U mnogim zemljama postoje rampe pre stanica za metro.

Samo se u Srbiji i pored svih pravila, kontrolora, aparata i novih kartica ništa ne menja. Još uvek postoje oni koji nikada ne plaćaju vožnju ili pak jednom u 3 meseca, baš kad ih "muka (kontrolor) natera".

Najstariji sugrađani i oni zaposleni, čini se da su najredovniji u plaćanju i da gotovo uvek imaju plaćenu kartu kod sebe, dok se najviše švercuju studenti, srednjoškolci i oni kojima firma ne plaća prevoz.

foto: Nemanja Pančić

Tako neretko na društvenoj mreži možete videti komentare Srba o situaciji u gradskom prevozu i plaćanju karata. Jedan sugrađanin je podelio svoje iskustvo, hvaleći jedne, gudeći druge. Napomenu je i da je on naučen da redovno plaća kartu, te i da se nikada to nije dovodilo u pitanje.

- Juče sam se vozio GSP..od malena sam naučen da treba imati kartu, još iz '80 i '90-tih .ulazi kontrola..pokazujem kartu,osmogodišnji dečak vadi i pokazuje takođe..dok KONJI od 15-18..pa čak i studenti niko nema kartu..nije sve do GSP..ima nešto i do nas..

Ljudi strahuju od kontrolora, to im je kao neka noćna mora, posebno oni koji stoje kod vrata moleći Boga da samo danas ne uđu. Tako je Beograđanin sa tviterašima podelio svoje iskustvo iz autobusa 26, osvrnuvši se na to koliko smo zaboravili da govorimo reči zahvalnosti.

- Pre negu godinu: ulazim u autobus 26, kažem vozaču “dobar dan”. Pola autobusa istrčalo napolje. Mislili kontrola. Setim se toga svaki put kad krene priča koliko često govorimo hvala, molim, dobar dan.

Šta Beograđanima donosi nova era javnog prevoza

"Preći će sva naplata i kontrola u ruke Grada Beograda. I mislim da od tog momenta kreće jedna nova era u našem javnom prevozu, zato što ćemo konačno vratiti neke stvari u naše ruke. Spremamo već neke konkretne korake koji nisu nikakva represija", ističe Aleksandar Šapić, gradonačelnik Beograda.

Izjavio je to Šapić i na konferenciji za novinare i na samoj poslednjoj sednici Skupštine grada 21. februara, kada je usvojen Sporazum o raskidu ugovora o javno-privatnom partnerstvu.

Gradonačelnik je najavio novu eru u prevozu zasnovanu na boljem kvalitetu i poverenju građana, ilustrujući to i boljom naplatom, u poslednja tri meseca prošle godine, a u odnosu na isti period pretprošle godine.

"Što znači da Beograđani razumeju kada im se normalno obratite i kada vide da je nekome namera i da poboljša prevoz i da eliminiše sve te propratne faktore gde se nije znalo gde novac završava ili da se znalo, ali nigde odgovornost nije snosila uprava Grada", ukazuje Šapić.

Podsetimo, početkom 2019. usledio je poslednji pokušaj nadležnih da povećaju naplatu gradskog prevoza. Tada su obelodanili da će sve firme u prestonici biti obavezne da kupuju mesečne „Busplus“ pretplatne karte za svoje zaposlene ili će im u suprotnom inspekcija zakucati na vrata.

Čak je bilo i najavljivano da će svaka firma morati da dokumentuje da su njihovi radnici naknadu za prevoz stvarno i iskoristili u tu svrhu. Odnosno da bi radnici morali da donose račun za „Busplus“ kartu, mesečnu ili nepersonalizovanu kartu, taksi ili račun od goriva ukoliko idu svojim automobilom na posao.

(Espreso)