BEZ KARTE NEĆE BITI MOGUĆ ULAZ U GRADSKI PREVOZ: Ovo je NAJNOVIJA strategija protiv ŠVERCOVANJA!
Ilustracija, Foto: Nemanja Pančić

KONTROLORI ĆE IMATI NOVU ULOGU

BEZ KARTE NEĆE BITI MOGUĆ ULAZ U GRADSKI PREVOZ: Ovo je NAJNOVIJA strategija protiv ŠVERCOVANJA!

Sistem o kojem razmišlja gradonačelnik Šapić prvi put je pompezno najavljen pre tačno deset godina, a po njemu bi putnici ulazili u vozilo isključivo na prednjim i zadnjim vratima

Objavljeno:

Karte u javnom gradskom prevozu neće poskupeti narednih godinu dana, obećavaju u novoformiranom Javnom komunalnom preduzeću naplate prevozne usluge, ići će na to, kažu, da se povaća naplata, koja je inače katastrofalna, ali kako će naterati putnike da prestanu da se švrcuju?

Nekoliko naznaka u kom pravcu razmišljaju u Gradu izneo je danas direktoro ovog novog gradskog preduzaća Slaven Andrić.

Za početak, osnovano je preduzeće kome će to biti glavni posao - da poveća naplatu. Podsetimo, javni prevoz u prestonici koristi oko 800.000 putnika, a mesečno se proda tek oko 120.000 karata.

Manje vozila vikednom, više u špicu i ulaza na prednja vrata

- Ustanovili smo da možemo u frekventnim intervalima kada građani putuju na posao i vraćaju se, da smanjimo gužve. Ako redukujemo red vožnje, da vikendom smanjimo broj polazaka i na uštrb toga povećamo broj polazaka u frekventnim intervalima, možda ćemo uspeti da smanjimo gužve i da obezbedimo da građani mogu da ulaze na prednja vrata - navodi Andrić.

On smatra da će se na taj način povećati i kontrola i naplata gradskog prevoza.

Kotrolori da podižu svest putnika

Prema najavama, izgleda da se u vozila gradskog prevoza ponovo vraćaju kontrolori, ali će im osnovna funkcija u narednom periodu biti edukativna.

Andrić je jutros za RTS najavlio da će kontrolori u narednom periodu pokušati da objasne putnicima zašto je dobro da kupe kartu.

- Kontrolori će možda narednih par meseci, možda čak i godinu dana da rade na svesti i da pokušaju da objasne da je dobro da se kupuju karte iz razloga što će sav novac od kupljenih karata će ići direktno u budžet Grada, a ne u privatne firme - naveo je on.

Veruje da će i pored toga što u Beogradu postoji kultura neplaćanja karata uz navedene mere, podizanje kvaliteta usluge i sistema kontrole ulazaka na prednja vrata vozila povećati prodaju karata.

Kontrolor
foto: Nemanja Pančić

Ulaz na samo na prednja vrata, bez karte neće moći

- Da li će biti kondukteri ili kontrolori, oni će imati istu funkciju, da putnici ne mogu ući na prednja vrata ako nemaju kupljenu kartu - precizirao je Andrić.

Ukazuje i da je reč o preduzeću u fazi osnivanja i da očekuje da će punu funkciju moći da postigne tek od Nove godine.

- Ovim problemom se niko nije bavio decenijama, tako da ne možemo preko noći da rešimo problem javnog prevoza u Beogradu - zaključio je Andrić.

Problem star decenijama i svi pokušaji da se reši

Inače, i ranije su postojali pokušaji da se zavede red i poveća naplata karata u gradskom javnom prevozu.

Problem sa slabijom naplatom karata datira još od sredine devedesetih godina prošlog veka kada su polako počele da izumiru mesečne markice, a u međuvremenu razne gradske vlasti su na različite načine pokušale da se izbore sa ovim problemom. I sve do jedne - neuspešno. Ovo su samo neki od primera akcija koje su pokretane i koje su donosile manje ili više uspeha.

Ulaz samo na prednja vrata

Sistem o kojem razmišlja gradonačelnik Šapić prvi put je pompezno najavljen pre tačno deset godina, a po njemu bi putnici ulazili u vozilo isključivo na prednjim i zadnjim vratima, a izlazili na srednjim (po novoj verziji ulaz bi bio samo na prednjim). I mnogi autobusi i trolejbusi su čak bili obeleženi velikim nalepnicama.

Ovo pravilo duže od godinu dana nije bilo zvanično ukinuto, ali ga niko nije poštovao. Ispostavilo se u praksi da bi njegovo poštovanje dovelo do velikih gužvi i zastoja u saobraćaju, pa je bilo na snazi samo na pojedinim početnim stanicama, kao i na periferiji grada.

Prevoz, prolaznici, Gužva
foto: Stefan Jokić

Kontrolori u uniformama

Kako bi uplašili švercere i naterali ih da plate kartu, pre deset i kusur godina GSP “Beograd” je pokrenuo akciju u kojoj su kontrolori imali fluorescentne prsluke, nalik onim koji su sada obavezni u svim automobilima. A kasnije u belim majicama ili plavim šuškavcima. Dakle, bili su i više nego vidljivi na stajalištima.

Međutim, baš zbog toga nisu bili preterano uspešni u borbi protiv švercera, jer se dešavalo da pola autobusa napusti vozilo na stanici kada ih vidi, pa onda čekaju sledeći da uđu.

Povratak konduktera

GSP je povećanje naplate prevoza pokušao i sa kondukterima. Nekoliko stotina njih, bili su svojevremeno raspoređeni u dve smene, non-stop su se nalazili u pojedinim vozilima i svima koji bi ulazili proveravali su karte, a ako ih putnici nisu imali, oni su im ih naplaćivali.

Ova mera je dala dosta dobre rezultate, povećana je naplata prevoza, ali je tada bilo neizvodljivo angažovati 2.000 i kusur konduktera kako bi se pokrilo svako vozilo gradskog prevoza.

“Racije” po stanicama

U vreme kada je „Busplus“ već bio stupio na snagu, nekoliko stotina kontrolora pribegavalo je sistemu svojevrsnih “racija” na tačno unapred određenim stanicama. Upadali bi u velikom broju, čak i po desetak u autobus, zaustavljali vozilo i ne bi dozvoljavali vozaču da krene sve dok i poslednji putnik ne bi bio pregledan.

Ovo je, međutim, dovodilo do stvaranja ogromnih gužvi na pojedinim lokacijama u gradu, ali i ogorčenosti putnika koji su plaćali kartu jer su vozila kasnila i po 10-15 minuta. Udarne kontrole su bile na Adi Ciganliji, kod “Hajata”, na Zelenom vencu, kod starog Merkatora...

Komunalni policajci

Sledeći pokušaj borbe protiv švercera bilo je uključivanje pripadnika Komunalne policije koji su jedno vreme ulazili u autobuse zajedno sa kontrolorima i predstavljali “podršku”, odnosno zaštitu, nakon učestalih napada na kontrolore. U prvo vreme je ovo imalo uticaja na ljude koji su se vozili bez karte, ali je posle usledila serija incidenata u kojima su učestvovali i komunalci. Dodatni problem je bio mali broj komunalnih policajaca u Beogradu.

Rampe za BG voz

Na pojedinim stajalištima BG voza sredinom 2016. godine uvedene su rampe, pa se do perona može dolaziti samo sa validnim „Busplus“ karticama. Ova mera se pokazala prilično efikasna, ali iz nekog razloga se nije proširila i na ostale stanice u srpskoj prestonici. Očigledno nije postojalo dovoljno političke volje da se “zaoštri” kontrola, posebno na prigradskim stanicama, odakle je i kretao najveći broj putnika ka centru grada.

Bg voz, Stanica, Vukov spomenik
foto: Espreso.co.rs

Obavezne markice

Početkom 2019. usledio je poslednji pokušaj nadležnih da povećaju naplatu gradskog prevoza. Tada su obelodanili da će sve firme u prestonici biti obavezne da kupuju mesečne „Busplus“ pretplatne karte za svoje zaposlene ili će im u suprotnom inspekcija zakucati na vrata.

Čak je bilo i najavljivano da će svaka firma morati da dokumentuje da su njihovi radnici naknadu za prevoz stvarno i iskoristili u tu svrhu. Odnosno da bi radnici morali da donose račun za „Busplus“ kartu, mesečnu ili nepersonalizovanu kartu, taksi ili račun od goriva ukoliko idu svojim automobilom na posao.

(Espreso / Blic)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.