Saobraćajna policija, Foto: Emilija Jovanović

PRIPREMITE SE

VOZAČI, SPREMITE SE: Počela sezona slava, policija kreće u pojačanu kontrolu - ako vas uhvate KAZNE SU ASTRONOMSKE

Uprava saobraćajne policije već je započela sa merama pojačane kontrole saobraćaja, imajući u vidu da je u toku period kada se u Srbiji obeležava veliki broj slava

Objavljeno: 20.11.2022. 22:32h > 22:36h

Počinje sezona slava a stižu nam i praznici. Ljudi se tada opuste, žele da se provedu i zaborave probleme, mnogi znaju da popiju po koju, a nekad i znatno više i idu pravo u kola da voze, i bam - tragedija ili paprena kazna!

Uprava saobraćajne policije već je započela sa merama pojačane kontrole saobraćaja, imajući u vidu da je u toku period kada se u Srbiji obeležava veliki broj slava. Akcenat u kontroli je na otkrivanju i sankcionisanju prekršaja upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola, s obzirom da je u tradiciji našeg naroda da se slavi uz konzumiranje alkohola.

Saobraćajnice

Ne prođe dan a da negde ne osvane vest o stravičnoj saobraćajnoj nesreći na nekoj od soabraćajnica u našoj zemlji. Saobraćajna policija radi punom parom kako bi ovo više ne bi bila realnost, a pogotovo sada kada je počela sezona slava i praznika.

Načelnik Uprave saobraćajne policije, Slaviša Lakićević ua "Blic" ističe da su najčešći faktori saobraćajnih nezgoda neprilagođena brzina i vožnja pod dejstvom alkohola, ali i psihoaktivnih supstanci.

Pored alkohola, u fokusu saobraćajne policije su i drugi prekršaji koji utiču na nastanak saobraćajnih nezgoda i težinu njihovih posledica, u prvom redu prekoračenje brzine, nepropisno preticanje, nepropisno korišćenje mobilnog telefona od strane vozača i nekorišćenje sigurnosnog pojasa.

Koliko policajaca će i na kojim deonicama kontrolisati saobraćaj?

Mere pojačane kontrole sprovode se širom Srbije, a patrole su prvenstveno usmerene na deonice puteva gde su se, u prethodnom periodu, dešavale saobraćajne nezgode sa najtežim posledicama. Više stotina saobraćajnih policajaca svakodnevno je angažovano u kontroli saobraćaja, a takođe, angažovani su i svi tehnički resursi za kontrolu saobraćaja.

foto: Emilija Jovanović

Kada je o reč o kontroli alkohola, podsećamo da je obavezan alkotest, već sedam godina, deo svake kontrole koju obavlja saobraćajna policija.

Najkritičniji putni pravci

Kako navodi Lakićević, sa aspekta broja saobraćajnih nezgoda sa najtežim posledicama u periodu od 2019. do 2022. godine, najkritičniji su putni pravci državnih puteva prvog reda.

To su putevi: A1 (auto-put GP Horgoš - GP Preševo); IB reda 22 ("Ibarska magistrala" Beograd - Preljina - Kraljevo - Novi Pazar - GP Mehov Krš); IB reda 23 ( Pojate - Kraljevo - Preljina - Čačak - Užice - Prijepolje - GP Gostun); IB reda 21 ( Novi Sad - Šabac - Valjevo - Požega - Arilje - Sjenica).

- Na svakom od ovih putnih pravaca se dogodilo više od 40 saobraćajnih nezgoda sa nastradalima i više od 750 nezgoda sa povređenima. Međutim, deonice na kojima se najviše događaju saobraćajne nesreće u kojima ima poginulih su Stepojevac - Lazarevac i Pančevo - Alibunar, na kojima se dogodilo 11 nezgoda sa poginulima, dok se na deonicama Mrčajevci - Kraljevo i Pančevo - Kovin dogodilo po 10 nezgoda sa nastradalima - navodi.

foto: Emilija Jovanović

Sve sve više alkoholisane vožnje, a tek pod dejstvom droga

Kako navodi Lakićević, broj prekršaja upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola i psihoaktivnih supstanci u ogromnom je porastu od početka godine.

- Zbog vožnje pod dejstvom alkohola u prvih 10 meseci ove godine iz saobraćaja je isključeno više od 51.000 vozača, što je 26 odsto više u odnosu na isti period prošle godine. Zbog psihoaktivnih supstanci iz saobraćaja je isključeno 2.099 vozača, što je za 72 odsto više u odnosu na isti period prošle godine - navodi Lakićević.

Prema njegovim rečima, kaznena politika za ovaj prekršaj je značajno pooštrena 2018. godine, kada je smanjena dozvoljena granica alkoholisanosti sa 0.30 na 0.20 promila, a upravljanje vozilom u stanju potpune alkoholisanosti, sa više od 2,00 promila, karakteriše se kao nasilnička vožnja.

- Te izmene nisu donele željene rezultate, pa je izvesno da će se razmotriti dodatno pooštravanje kaznene politike, kao i neka druga rešenja, kao što je trajno oduzimanje vozačke dozvole i trajno oduzimanje vozila, kako bismo odvratili vozače od činjenja ovog prekršaja - objašnjava Lakićević.

foto: Profimedia

Kolike su kazne za prekšaje?

U zavisnosti od vrste prekršaja, Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima, za fizička lica propisane su novčane kazne u fiksnom iznosu od 3.000, 5.000 i 10.000 dinara, odnosno kazne u rasponu od 10.000 do 20.000 dinara, 20.000 do 40.000 dinara ili kazna zatvora u trajanju od 30 dana i 100.000 do 120.000 dinara ili kazna zatvora od najmanje 15 dana. Za teže prekršaje, propisano je i izricanje kaznenih poena, kao i zaštitne mere zabrane upravljanja motornim vozilom.

Ljudi ne vežu pojas

Prema rečima Lakićevića, nekorišćenje pojasa jedan je od najvećih problema bezbednosti saobraćaja u Srbiji i verovatno odnosni razlog zašto zaostajemo sa najrazvijenim evropskim zemljama kada je bezbednost saobraćaja u pitanju.

- Prema istraživanjima, sigurnosni pojas u Srbiji koristi svega 70-80 odsto i tek svaki peti putnik na zadnjem sedištu. S druge strane, od početka godine, čak 50 odsto vozača i 70 odsto poginulih putnika nisu koristili sigurnosni pojas. Preciznije, 73 vozača i 44 putnika su od početka godine poginula jer nisu koristila sigurnosni pojas - navodi on.

foto: Profimedia

Vozite ispravna kola

Za bezbednu vožnju neophodan je i ispravan automobil, a kada se vremenski uslovi pogoršaju, vozačima je od velike korisni propisno postavljena signalizacija i ulična rasveta.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost u saobraćaju rekao je za Blic na koji način bi svi učesnici u saobraćaju trebalo da se ponašaju u ovakvim uslovima vožnje.

- Ne zaboravite da uključite oborena (kratka) svetla na vozilu tokom dana, jer zakon ne dozvoljava da za vreme smanjene vidljivosti na automobilu budu uključena samo dnevna svetla. Pridržavajte se ograničenja od 50 kilometara na sat u naselju jer je za vreme kišnih padavina veći rizik od naletanja na pešaka, a svako povećanje sudarne brzine preko 50 smanjuje šanse za preživljavanje pešaka. Imajte u vidu da mnogi pešaci znatno teže opažaju vozila prilikom prelaska kolovoza zbog kapuljača - kaže Okanović.

(Espreso)