Učiteljics, Foto: Profiemedia

KULT UČITELJICE

DA LI JE TO UOPŠTE PO ZAKONU? Srbi i UČITELJICE - kada se sve SABERE, OVO JE REZULTAT!

Da li je to uopšte Zakonom dozvoljeno?

Objavljeno: 05.09.2022. 21:36h

Polazak u prvi razred je sam po sebi veoma stresan, a roditelji, neretko, u želji da za svoje dete izaberu samo najbolje, znaju i da preteraju.

Sada se sabiraju utisci, a poslednjih meseci nemoguće je bilo naći se u društvu mame ili tate od budućeg prvaka a da se ne postavi pitanje - koju učiteljicu izabrati ?

- Dragi roditelji, dete mi se upisuje ove godine u prvi razred, a ja sam u nedoumici da li da tražim "vezu" za učiteljicu koja važi za dobru, ili sa pedagogom da razgovaram o tome kakva bi učiteljica "odgovarala" mome detetu? Potpuno sam sluđena i zabrinuta, kako ste vi postupili, samo je jedno u nizu pitanja zabrinute majke na društvenim mrežama.

Mišljenja su podeljena, dok jedni smatraju da roditeljima nije mesto da se "mešaju u tuđi posao", drugi su glasno za to da se "tako važna stvar ne sme prepustiti slučaju".

foto: Profimedia

- Moje dete je ove godine pošlo u prvi razred, pre par meseci smo bili na razgovoru u školi koja nam je najbliža. Sa detetom su razgovarali školski pedagog i psiholog, a na kraju se pridružio i direktor. Nakon obavljenog testa pitali su me da li imam neke posebne zahteve - za određenom učiteljicom, na šta sam iskreno ostala u čudu. A bez preterivanja i ljudi koji su me to pitali su ostali u šoku, jer po njihovim rečima većina roditelja dođe sa željom da im baš određeni prosvetni radnik predaje detetu. Moj odgovor je bio da imam puno poverenje u njih čim sam dete upisala u njihovu školu, a da su pedagog i psiholog ti koji treba da procene koja učitiljica ili učitelj odgovara mom detetu. Na kraju je tako i bilo, dobili smo učiteljicu, koja mi se na prvi pogled čini sjajna i mislim da apsolutno nismo pogrešili što smo prepustili stručnjacima da rade svoj posao - rekla je za blic Ana T, majka prvaka s Novog Beograda.

Dobili traženu učiteljicu pa se pokajali

- Moj sin je upisao istu školu kao starija ćerka, i trebalo je da dobije baš njenu učiteljicu, pošto je devojčica kretala u peti, a dečak u prvi razred. Iskustvo sa tom učiteljicom nije bilo baš sjajno. Bila je veoma stroga i zahtevna, po mom mišljenju imala je preterano visok kriterijum. Odlučila sam da potražim "vezu" i dobili smo drugu učiteljicu, za koju sam čula da je mnogo "blaža". Već na početku su krenuli problemi. Kriterijum kod ove učiteljice je bio dosta niži, ali prag i strpljenja, pa je tako stalno na decu "povisivala" ton, da ne kažem da je vikala, što mi je ionako povučenom detetu, pravilo dodatne traume. Odbijao je da ide u školu, boleo ga je stomak, sada smo četvrti razred i jedva smo prevazišli taj strah od učiteljice. Poučena ovim iskustvom, za treće dete sigurno neću tražiti "vezu" pa kako bude, ne može biti gore od ovoga - priča Aleksandra M.

Šta kaže psiholog

Roditelji nikako ne bi trebalo da urgiraju pri izboru učiteljice jer to nije dobro za dete iz više razloga, a psiholog Jovana Jovanović navela nam je neke od njih.

- Roditelji ne bi trebalo da čine takve stvari jer nije moralno, ni etički u odnosu na ostale učenike, a najveći štetu u principu čine svom detetu. Učiteljica za koju oni smatraju da je "blaga i dobra" se uglavnom oblikuje prema potrebama đaka, pa kada dete dođe u peti razred i dobije nastavnike koji se ne oblikuju po njegovim potrebama doživi ogroman šok! A sebe smatra neuspelim i ima mnogo više poteškoća da se adaptira i uklopi u nastavu jer jer je do tada sve bilo prilagođeno njemu.

- Dete treba da se testira u školi i nakon toga će pedagog i psiholog odrediti kom odeljenju pripada, tj . koja je grupa odgovarajuća shodno razvojnim intelektualnim i socijalnim sposobnostima deteta. U koje će odeljenje dete "upasti" svakako treba da odredi škola kao sistem, jer psiholog i pedagog kroz testiranje učitelja i njihovih sposobnosti formiraju odeljenja koja imaju kvalitet za zajednički grupni rad prema određenim parametrima.

foto: EPA/SASCHA STEINBACH

Da li je to po zakonu?

Da li je uopšte dozvoljeno da se urgira kod koje će učiteljice dete biti, otkrio je Darko Eger, direktor OŠ "Kneginja Milica" na Novom Beogradu.

- Takvi zahtevi uopšte nisu po zakonu, ali razumljivo je donekle da svaki roditelj želi najbolje za svoje dete, ali problem nastaje kada te želje odu u nedogled. Prosto je neverovatno koliko roditelji sebi daju da za pravo kada su zahtevi tog tipa u pitanju. Nama neretko dolaze sa željama za određenom učiteljicom, zatim da dete bude u odeljenju sa drugovima iz vrtića, pa do, blago rečeno, bizarnog zahteva - sa kim ne želi da im dete bude u odeljenju - ističe direktor Eger.

- To je posao školskog pedagoga i psihologa, da kroz testiranje dece, ali i prosvetnih radnika, da na osnovu njihovih sposobnosti, afiniteta i određenih parametara, utvrde na koji način će formirati odeljenje i koja će im učiteljica ili učitelj biti dodeljeni. Mi nastojimo da kroz razgovor "urazumimo" roditelje i uverimo ih da je najbolje da taj izbor prepuste psihologu i pedagogu, mada su pritisci ogromni. Trudimo se da roditeljima izađemo u susret kod "normalnih" zahteva, imamo razumevanja ako neko već ima starije dete u određenoj smeni i želi da mlađe dete ide u istu smenu, svakako nastojimo da uskladimo takve stvari. Roditelji nemaju mnogo razumevanja da nisu samo njihove želje u pitanju, mi moramo da uskladimo i druge stvari. Škole imaju i celodnevnu nastavu, produženi boravak, mnogo je parametara koje moramo da uskladimo pri rasporedu prosvetnih radnika, a to nije nimalo jednostavan posao - rekao je Eger.

(Espreso / Blic)