ilustracija, Foto: Profimedia, Printscreen

OBRATITE PAŽNJU

JEDINI U EVROPI PRAVIMO PROBLEM OKO ZATAMNJENIH STAKALA NA AUTU: Okanović za Espreso ispričao koja je PROCEDURA

Čini se da je situacija u Srbiji kada su u pitanju zatamnjena stakla malo komplikovana, a šta kada su fabrički zatamnjena stakla na autu

Objavljeno: 14.06.2022. 16:55h > 17:02h

Kada idete na tehnički pregled važno je i koje popravke ste obavljali u prethodnom periodu. Za neke od njih neophodno je da imate uverenje o ispitivanju Agencije za bezbednost saobraćaja - atest.

Vrlo česta prepravka je naknadno zatamnjivanje stakala, popularno stavljanje folija, koje takođe podrazumeva imanje atesta. Mnogi ljudi nisu upućeni u proceduru koju je potrebno proći i šta je tačno dozvoljeno kod ovakve prepravke o čemu je za portal Espreso pričao Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja

"Naši propisi dozvoljavaju naknadno zatamnjivanje stakala, izuzetak je prednje vetrobransko staklo, u narodu poznatije kao šoferšajbna, na kom nije dozvoljeno zatamnjenje. Što se tiče bočnih stakala u na vozačevom i suvozačevom mestu, dozvoljeno je ali tako da ukupno zatamnjenje ne bude više od 30%, a ostala stakla mogu se zatamniti po volji", objasnio je Okanović.

Damir Okanovićfoto: RTS/Printscreen

Čini se da je situacija u Srbiji kada su u pitanju zatamnjena stakla malo komplikovana, a šta kada su fabrički zatamnjena stakla na autu?

"Postavlja se pitanje čemu služi ispitivanje odnosno postupak koji je, da kažemo, stepen iznad tehničkog pregleda i zašto se insistira na tome da se izvrši ispitivanje, a taj postupak u Srbiji postoji 7 godina. Fabrički ugrađena zatamnjena stakala nisu predmet propisa. Svaki model automobila kada kupujete ili uvozite, a da recimo taj model "mercedesa" sa zatamnjenim staklima, on je dobio sve dozvole da se stavi na tržište u Srbiji", pojašnjava naš sagovornik.

Građani su se neretko žalili na to da ih policija isključi iz saobraćaja zbog zatamnjenih stakala, a Damir je objasnio koja je zapravo procedura u takvim situacijama.

"Ukoliko vas zaustavi policajac, on će tražiti uverenje u izvršeno ispitivanje, a ako ga nema onda će napisati prijavu za neovlašćenu prepravku vozila i vozača isključiti iz saobraćaja u tom trenutku", kaže on.

Okanović je istakao da smo jedna od retkih država u Evropi koja je rigorozna po pitanju zatamnjenja stakala, takođe je istakao da je lično protiv toga da se u takvim situacijama pravi problem.

"Oko toga se digla velika fama bez potrebe, ja ne bih insistirao da se ispituju ako su zatamnjena samo zadnja stakla, protivnik sam toga da se u tim situacijama pravi problem. Zakonom je definisano šta je prepravka, lepljenje folije po mom mišljenju nije prepravka, ali po shvatanju ranijeg rukovodstva u saobraćajnom sektoru to jeste prepravka. Mislim da smo jedna od retkih, ako ne i jedina država u Evropi koja na ovaj način tumači lepljenje folije", pojasnio je Damir Okanović za naš portal.

foto: Profimedia

Zatamnjena stakla su veoma korisna, naš sagovornik je precizirao i zbog čega.

"Kod nas se u nekim krugovima zaztamnjivanje stakala vezuje za kriminalce jer oni to rade kako ih policija u saobraćaju ne bi prepoznala. Međutim, s druge strane i obični ljudi lepe foliju na stakla, naročito oni koji imaju malu decu. Ne treba sve shvatati bukvalno, zatammkena stakla osim vizuelnog efekta imaju ulogu u smanjenju toplote u vozilu. Mnogi porodični ljudi imaju potrebu da zatamne stakla na kolima jer ona štite od sunčevih zraka znatno više", zaključio je Okanović.

Prema saopštenju Agencije za bezbednost saobraćaja procedura za izdavanje uverenja za naknadno zatamnjenje stakala vozila procedura je sledeća.

Odredbama stavova 1. i 2. člana 72. Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima propisano je:

„Vetrobran i sva stakla na motornom ili priključnom vozilu, osim prednjeg vetrobrana na motociklu i mopedu s dva ili tri točka i bez kabine vozača, lakom četvorociklu bez kabine vozača i četvorociklu koji nemaju kabinu vozača, moraju biti homologovani i ugrađeni u skladu sa odredbama jednoobraznih tehničkih uslova. Vetrobrani moraju biti slojeviti – laminirani, odnosno ne smeju biti od kaljenog (sa oznakom u znaku homologacije „TOUGHENED” ili „TEMPERED”) stakla ni kada se naknadno zamenjuju, osim za vozila čija najveća brzina ne prelazi 40 km/h. Vetrobran se ne sme naknadno zatamnjivati. Bočna okna u ravni vozača mogu biti naknadno zatamnjena tako da ukupna vrednost prigušenja svetla ne prelazi 30%. Ostala stakla na vozilu mogu biti naknadno zatamnjena bez ograničenja ukupne vrednosti prigušenja svetla pri čemu na vozilu moraju biti ugrađena dva bočna retrovizora.“

FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia

Stavovima 2. i 3. pododeljka 1.3.14 Priloga 1. Pravilnika o ispitivanju vozila propisano je sledeće:

„Za tipove unutrašnjih plastičnih prevlaka stakala potrebno je izvršiti proveru tehničkih karakteristika prevlaka na osnovu čega Agencija izdaje odgovarajuće uverenje, kao dokaz da prevlaka ispunjava potrebne uslove i da se može ugraditi na vozilo. Uz zahtev za ispitivanje podnosi se uverenje iz stava 2. ove tačke.“

Neke države članice EU, izdaju odobrenja materijala unutrašnjih plastičnih prevlaka za naknadno zatamnjivanje stakala vozila (u daljem tekstu materijala) prema nacionalnim propisima, sa ciljem nenarušavanja ispitanih bezbednosnih karakteristika stakala pre naknadnog zatamnjenja prema određenim zahtevima u aneksu 3 pravilnika UN/ECE R43.

Odobrenje se izdaje na osnovu izveštaja ovlašćene laboratorije o ispitivanju pripremljenih uzoraka naknadno zatamnjenih stakala sa materijalom prevlake pri gorenju, prilikom loma i zaštite od rasprskavanja, otpornosti na zračenje, mehaničke čvrstoće, mehaničke abrazije, otpornosti na vlagu i otpornosti na promenu temperature.

Bonus video:

(Espreso/Dijana Spasov)