U NAŠOJ GALAKSIJI NAĐENA GRUPA PLANETA LUTALICA! Besciljno jure kroz svemir
Ilustracija, Foto: Profimedia

zvezdani sistem

U NAŠOJ GALAKSIJI NAĐENA GRUPA PLANETA LUTALICA! Besciljno jure kroz svemir

Neki su izbačeni iz svog zvezdanog sistema

Međuzvezdani prostor groblje je planeta lutalica koji su izgubili svoju matičnu zvezdu i koji besciljno jure kroz svemir.

Iako ih inače nije tako lako uočiti, naučnici su nakon analize deset hiljada snimaka Evropskoj južnog opservatorijuma (ESO) uspeli u našoj galaksiji pronaći čak 170 potencijalno izgubljenih svetova.

Ako se za veći deo njih potvrdi da se radi o planetima lutalicama, to bi značilo da je naša Mlečna staza puna takvih odbeglih egzoplaneta.

Neki su izbačeni iz svog zvezdanog sistema.

"Moglo bi biti i nekoliko milijardi takvih divovskih planeta koji besciljno jure Mlečnom stazom", rekao je astronom Hrv Buj s instituta Laboratoire d'Astrophysique de Bordeaux u Francuskoj.

Planeti lutalice se rađaju u vrtlozima plina i prašine koji su tipični za stvaranje solarnog sistema, no neki od tih oblaka na kraju budu premali, te ne dođe do nastanka nečega što sliči našem Sunčevom sistemu.

Nije za sada poznato koliko je tih planeta nastalo bez zvezde, a koliko je izbačeno iz svog gnezda, odnosno iz svog solarnog sistema, piše Science Alert.

Svemir
foto: AP

Teško ih je uočiti

Teško ih je uočiti jer ne sjaje žestinom zvezde, a s obzirom na to da samo besciljno jure svemirom, nemaju ni izračunljive orbite. Većinu njih primetimo posredno, kao rupice u prostor-vremenu jer njihova masivna tela nakratko iskrivljuju pozadinu svetlosti neke zvezde.

Astronomi su uspeli pronaći ovako velik broj planeta lutalica navodeći se činjenicom da novonastala tela nastavljaju zračiti toplinom još mnogo miliona godina. Nakon što su analizirali naznake slabe radijacije sa snimaka ESO-ovih snažnih teleskopa, uspeli su skupiti ogroman broj kandidata za izgubljene svetove.

Pitanje je hoće li se pokazati da su svi ti kandidati uistinu planete lutalice. Od 170 njih, moguće je da će samo 70 potpasti u tu kategoriju.

Istraživanje naziva A rich population of free-floating planets in the Upper Scorpius young stellar association objavljeno je u časopisu Nature Astronomy.

(Espreso/Index.hr)