neverovatno
OVO JE PRIČA O NJEMU! Pravi MAFIJAŠ po kom je urađen najpoznatiji Skorsezeov film DOBRI MOMCI - ovo je istina o Henriju
Kada je Martin Skorseze pročitao potresnu istinitu priču Nikolasa Pileđija o sitnom mafijašu Henriju Hilu, znao je da je pronašao zlatnu filmsku žicu. Rezultat toga je film "Dobri momci"
Novinar Bi-Bi-Sija Vilijam Kuk otkriva šta se desilo kada je Marti sreo Nika i Henrija.
Dvadeset sedam godina od kada su se pojavili na velikom platnu, u plamenu nasilne lepote, "Dobri momci" Martina Skrosezea (74) s pravom su zaslužili etiketu jednog od najboljih gangsterskih filmova svih vremena. Skorseze je od biografije jednog njujorškog mafijaša Henrija Hila napravio filmsko remek-delo. Ali, zasluge svakako pripadaju i italijansko-američkom autoru Nikolasu Pileđiju (84), koji je napisao bestseler i književni predložak za Martijev film. Skorseze se bio oduševljen knjigom i ubrzo je pozvao Pileđija da zajedno napišu scenario.
- Bio sam novinar od rane mladosti. Odmah posle koledža radio sam za "Asošiejtid pres" u Njujorku. Pratio sam crnu horniku: pokrivao sam policiju i korupciju. Taj period, pedesetih i šezdesetih, bilo je vreme raskrinkavanja organizovanog kriminala, kako smo ga tada zvali - rekao je Pileđi za BBC.
Niko pre njega nije mnogo pisao o organizovanom kriminalu. Tema je postala Pileđijev specijalitet i kada je izdavačka kuća "Sajmon & Šuster" otkupila prava na životnu priču Henrija Hila, Pileđi je bio kao poručen da je napiše.
Za sve koji nisu gledali film "Dobri momci" ili čitali istoimenu knjigu (u originalu "Wiseguy"), Hil je Njujorčanin irsko-italijanskog porekla koji je kao tinejdžer bio sitni kriminalac a vremenom postao umešan u brojne nelegalne poslove mafije.
Kada je uhapšen za niz prekršaja, uključujući i dilovanje droge (što su mu bosovi izričito zabranili da radi), pristao je da svedoči protiv drugih "pametnjakovića" i dat mu je nov identitet, pod vladinim programom zaštite svedoka. Tu na scenu stupa Pileđi.
Hil nije bio Kum ali je čitav život proveo u mafiji. Za Pileđija je to bila dovoljno velika atrakcija.
- Pomislio sam da bi bilo divno napisati priču iz ugla momka srednje važnosti ili čak nižeg ranga - rekao je autor. On je sa Hilom proveo nekoliko godina i te susrete pretočio u knjigu.
- Pokušao sam da zaobiđem tradicionalnu priču o pajkanima i pljačkašima i ispričam šta se dešava iza toga - objašnjava Nikolas. Upravo je to ono što se Skorsezeu toliko dopalo.
"Godinama sam tražio jednu ovakvu knjigu" rekao mu je reditelj kada ga je upoznao. Pileđi je bio oduševljen.
- Nisam mogao da zamislim nikog boljeg od njega za reditelja ekranizacije - priznao je.
Bio je još srećniji kada ga je Skorseze zamolio da mu bude partner na scenariju. Pileđi nikada ranije nije napisao scenario, ali su bili savršen tim. Pileđi je imao uho za dijaloge, a Skorseze je razmišljao kinematografski, imao je urođeni osećaj kako svaka scena treba da se odigra.
- Dok smo pisali on je vizuelizovao film, gde će biti kamera, gde će biti fokus, sve je video u glavi - kaže Pileđi. Njegova knjiga se lako čita jer je Pileđi dobro poznavao svet o kojem je pisao. A "Dobri momci" su tako dobri za gledanje jer je i Skorseze odlično poznavao taj svet.
- Martin je odrastao uz te ljude. Poznaje njihovu kulturu bolje od bilo kog drugog režisera. On je sve to proživeo i zato je u mojoj knjizi pronašao intimnost koja mu je pružila ogromnu slobodu - objašnjava Pileđi.
Kakav je bio Henri Hil?
- Bio je prevarant. Nije bio zao čovek, nije bio nasilan - što ne znači da nije činio naislje - ali je bio hiperaktivan i uvek u nevolji. Bio je i vrlo pametan, sa mozgom nabaždarenim na novčane prevare. Zato su se oni najopasniji dobro slagali s njim - uvek je nalazio načina da im donese još više love. Imao je neverovatnu memoriju. Bio je rođeni pripovedač, sa posebnim darom za detalj - priča Pileđi.
Upravo ti detalji su uneli svetlost u Pileđijevu knjigu i Skorsezeov film. Poput svih ekranizacija i "Dobri momci" su se prepustili kreativnoj slobodi, ali najteatralniji elementi filma su se zaista desili Henriju Hilu.
Pileđiju je ovaj momak prirastao za srce.
- Bio je duhovit i šarmantan - kaže. Međutim, nisu svi videli ovu pozitivnu stranu u njemu. Hil i Pileđi su jednog dana svratili u neki restoran kraj puta. Pileđi je otišao do toaleta i ostavio Hila da razgovara sa gazdom. Kada je izašao, Hil mu je rekao, "Hajde, idemo odavde". Piscu je bilo jasno zašto je Hil hteo da ode.
- Udario je gazdu vinskom flašom u glavu. Krvario je. "Šta se desilo?", pitao sam ga. "Počeo je da me vređa", odgovorio mi je - prepričava Pileđi. Pretpostavio je da će biti uhapšeni. Pogrešio je.
- Ništa se nije desilo. Za Hila je to bilo normalno. Očigledno je u sebi imao nešto što je navelo vlasnika restorana da se ne meša - ističe Pileđi.
Hilu nije toliko bilo žao zločina koje je počinio koliko života na visokoj nozi koji je morao da ostavi.
- Voleo je da bude gangster, da bude sa tim momcima. Bili su mu kao familija. To je bio jedini život koji je želeo da živi - kaže Pileđi.
Pisac smatra da je Hil predstavljen u "Dobrim momcima" potpuno autentično.
- Rej Liota ga je "ubo". Imao je taj šarm, dobro je izgledao, publika ga je volela. Nije bio bezosećajan. Nije delovao kao sirov momak - smatra Pileđi.Hil je umro 2012. Nikada nije pročitao Pileđijevu knjigu.
- Ispričao sam ti sve što je u njoj, za koji moj da je čitam?
(Espreso.co.rs/Blic)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!