VOŽNJA PO MAGLI MOŽE DA BUDE KOBNA AKO SE NE ISPOŠTUJE OVIH NEKOLIKO STAVKI: Okanović za Espreso o PROPISIMA
Damir Okanović, Foto: Emilija Jovanović, Filip Plavčić, Nebojša Mandić

BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA

VOŽNJA PO MAGLI MOŽE DA BUDE KOBNA AKO SE NE ISPOŠTUJE OVIH NEKOLIKO STAVKI: Okanović za Espreso o PROPISIMA

Maglovito vreme posebno otežava situaciju i onima koji su za volanom

Objavljeno:

Prethodnih nekoliko dana u Srbiji je bilo prilično maglovito, a u pojedinim delovima magla se zadržavala i tokom celog dana.

Takvo vreme, osim što ne prija hroničnim bolesnicima s obzirom da smo u samom vrho po zagađenosti vazduha u svetu, dodatno otežava situaciju i onima koji su za volanom.

Vožnja po magli je izazov i za najiskusnije vozače, a mnogi se snalaze kako znaju i umeju da "razbiju" maglu i što bolje vide puteve kojima prolazi. S tim u vezi, nije retkost da vozači upale dugla svetla iako im ona baš nikako ne pomažu, a Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja je za portal Espreso objasnio zašto je ova radnja kažnjiva.

"Ukoliko se za vreme guste magle uključe duga svetla, to će dodatno smanjiti vidljivost vozaču jer će se svetlo odbijati o kapljice magle nazad ka njemu i zaslepljivati ga. Zbog toga je mnogo bolje upotrebljavati oborena tj. kratka svetla u kombinaciji sa prednjim svetlima za maglu ako su ona ugrađena. Kazna za upotrebu dugog svetla tokom magle jeste 5.000 dinara", kazao je naš sagovornik.

Damir Okanović
Damir Okanovićfoto: RTS/Printscreen

Takozvane maglenke mogu da se koriste i kada nije maglovito vreme, ali postoji ituzetak koji se kažnjava.

"Prednja svetla za maglu smeju se upotrebljavati uvek jer ona ne smetaju ostalim učesnicima u saobraćaju. Svetlo koje emituju prednje maglenke usmereno je maksimalno ka podlozi odnosno ka kolovozu, i ne može da zaslepljuje druge vozače. Sa druge strane prednja svetla za maglu često mogu da budu od pomoći vozaču i kada nema magle jer bolje vidi kolovoz neposredno ispred vozila. Takođe svetla za maglu mogu vozilo učiniti bolje uočljivim sa prednje strane tokom dana. Što se tiče zadnjeg svetla za maglu, njegova upotreba dozvoljena je (i obavezna) isključivo tokom magle, a ko postupi suprotno rizikuje kaznu od 3.000 dinara", pojasnio je Okanović.

Magla
Maglafoto: Pritnscreen

Naš sagovornik savetuje vozačima da vozilo kojim upravljaju treba da bude vidljivo ostalim vozačima što znači napred - oborena (kratka) svetla i maglenke, pozadi - zadnja pociona svetla i maglenka(e), a u slučaju guste magle i sva 4 žmigavca. Vozila koja su opremljena žutim rotacionim svetlima obavezna su da ga uključe.

Takođe, vrlo bitna stavka je brzina koja se mora prilagoditi konkretnoj vidljivosti tako da se vozilo može zaustaviti u slučaju nailaska na neku prepreku na putu (drugo vozilo, objekat i sl.). To znači da ako je vidljivost 50 metara, vozilo se sme kretati brzinom pri kojoj je ukupan zaustavni put u konkretnim uslovima najviše 50 metara.

Saobraćajne nesreće su učestalije kada je vreme maglovito jer su uslovi na putu tada posebno otežani. Kako Okanović tvrdi, do nesreća najčešće dolazi zbog neprilagođene brzine na otvorenim putevima.

Magla
Maglafoto: Printscreen

"Teške saobraćajne nezgode tokom magle češće se događaju van naselja, jer se na otvorenim putevima razvijaju veće brzine. Najteži su tzv. lančani sudari kao i naletanja na prethodno sudarena vozila u magli, što se najčešće dešava upravo zbog toga što vozači tako brzo da ne mogu da se zaustave kada im iz magle "ispliva" prepreka na putu. To su po pravilu saobraćajne nezgode sa većim brojem poginulih i povređenih. Zbog toga je veoma važno ponoviti da dužina zaustavnog puta mora odgovarati dužini vidljivosti", kazao je naš sagovornik.

Koju grešku najčešće prave vozači kada voze po magli?

"Veoma česta greška u poslenje vreme jeste ona koju čine vozači novijih vozila kada ne uključe zadnja poziciona svetla tokom magle danju. To se dešava kada je u vozilu uključen automatski režim uključivanja dnevnih i oborenih svetala, kada vozilo samo prepoznaje dnevnu i noćnu vidljivost i shodno tome uključuje dnevna ili oborena svetla. Problem nastaje što vozilo ne može da prepozna da je smanjena vidljivost tokom magle jer je dan, i umesto da uključi oborena svetla i samim tim zadnja poziciona, pa ostaju uključena prednja dnevna svetla a na zadnjoj strani nije uključeno nijedno poziciono svetlo. Zbog toga je neophodno da vozači novijih vozila tokom magle danju ručno uključe oborena svetla, kao i zadnje svetlo za maglu", objasnio je Damir Okanović.

Ovim putem apelujemo na sve vozače da se pridržavaju saobraćajnih propisa i voze pažljivo kako bi sačuvali svoj život i život ostali učesnika u saobraćaju!

(Espreso/Dijana S.)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.