USKORO
VOZILA U EU SA NOVIM SISTEMOM?! Papučica gasa će vibrirati ako se prekorači brzina
Evropska komisija razmatra uvođenje propisa kojim se zahteva da se svi novi modeli vozila prodaju sa ugrađenim sistemom za prebrzu vožnju.
Evropska komisija razmatra uvođenje propisa kojim se zahteva da se svi novi modeli vozila prodaju sa ugrađenim sistemom za prebrzu vožnju.
Ako je takva uredba već bila na snazi, što nije, ali je tek prošla javnu raspravu, a Komisija još uvek nije dala konačni predlog koji treba usvojiti, Rimčev Nevera bi za kupce iz EU morao biti opremljen zakonom propisanim sistemom to bi moglo uključivati takva upozorenja za vozača kao što su vibracije papučice gasa već pri maloj prebrzoj brzini, a kamoli kad juri Jadransku magistralu u blizini Dubrovnika brzinom od 230 km / h, kako je zabeleženo i otkriveno prošle nedelje.
Nacrt delegirane uredbe predviđa da se prve dve godine nakon usvajanja pravilo o obaveznoj ugradnji „inteligentnih sistema pomoći u kontroli brzine“ (ISA) primenjuje samo na nove modele vozila koji se prodaju na tržištu, a zatim, dve godine kasnije, svim novim vozilima.koja se prodaju.
Nacrt uredbe kao ova dva roka pominje jul 2022. i jul 2024. godine. Ali usvajanje same delegirane uredbe, verovatno zbog pandemije, odlaže se u poređenju sa tim prvobitnim planom.
Vozač mora da ima kontrolu
Ideja je da sva nova vozila budu opremljena inteligentnim sistemom koji čita sve saobraćajne znakove duž puta i osigurava da vozač ne prekorači maksimalnu propisanu brzinu. U nacrtu, Komisija predlaže da se proizvođačima da mogućnost da biraju između četiri načina na koja će njihov ISA sistem upozoriti vozače.
Na sva četiri načina vozač bi mogao da „pregazi“, odnosno ukine sistem upozorenja, jer ideja nije da računar preuzme kontrolu nad automobilom i brzinom kojom se kreće, već je uvek vozač taj koji ima kontrolu . Javna rasprava o ovom nacrtu nove evropske uredbe završila se pre mesec dana i u njoj je bilo zanimljivih komentara.
Holandska kompanija TomTom, na primer, zahteva da se sistem ne oslanja samo na automatsko prepoznavanje saobraćajnih znakova na putu jer razne životne situacije, poput kamiona koji zaklanja pogled ili kiša, smanjujući broj napisan na znaku, mogu dovesti do greške, koje bi se mogle izbeći ako se sistem oslanja na mape razvijene kao deo proizvoda GPS navigacije.
Signali na ekranu su neispravni
Ali Komisija, već u nacrtu upućenom na javnu raspravu, smatra da su postojeći sistemi koji imaju samo vizuelno upozorenje na navigacijskom ekranu da vozač vozi brže od dozvoljenog bar 20 odsto manje efikasni nego nova četiri, jer vozači često ne vide upozorenje koje im daje sistem.
Postojeći sistemi sa zvučnim upozorenjima su, s druge strane, efikasniji, ali njihova mana je što mogu da iritiraju vozače. Evropsko veće za bezbednost saobraćaja (ETSC) kritikuje Komisiju zbog izrade kaskadnog zvučnog sistema upozorenja (treći od četiri moguća načina rada ISA sistema) podjednako efikasnog kao i ostali.
Vozači koje iritira ovaj zvuk biće skloni da isključe takav sistem upozorenja, smatra ETSC. U javnoj raspravi učestvovalo je i Međunarodno pešačko udruženje, koje je zatražilo od Komisije da predloži takav tekst propisa koji ne bi dozvolio vozačima da izuzmu nešto za šta misle da ih samo nervira i garantuje bezbednost u saobraćaju.
Javila se i Evropska unija biciklista, koja podržava sve što pešaci kažu (i obrnuto), podsećajući na studiju koja je pokazala da povećanje brzine vozila za samo 1 km / h dovodi do povećanja sudara sa povredama od 3% i 4- 5% porast smrtnih slučajeva sudar. I zahtevaju da nova uredba prepoznaje samo sisteme koji efikasno podstiču vozače da im se podvrgnu, odnosno da zabrane sisteme koji omogućavaju lako isključivanje.
Bonus video:
(Espreso/Večernji list)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!