olakšanje
ČAK 42.000 MALIŠANA UPISALO JE VRTIĆ PREKO INTERNETA! Može svako, i to za samo 5 MINUTA
Elektronske usluge koje su ovih dana bile posebno aktuelne su prijavljivanje dece za upis u predškolske ustanove i prvi razred osnovne škole
Usled svih okolnosti izazvanih globalnom pandemijom COVID-19, u drugi plan palo je niz svakodnevnih stvari, između ostalog i stres roditelja koji pripremaju decu za polazak u vrtić ili školu.
Zabrana kretanja u pokušaju da se zaštiti zdravlje, primorala je većinu ljudi da se okrenu digitalnim platformama i ovaj deo posla obave od kuće. U kojoj meri su u tome bili uspešni?
- Značaj digitalizacije i eUprave je verovatno najvidljiviji nakon situacije sa COVID-19, kada su i uprava i građani morali brzo da se prilagode novonastaloj situaciji smanjenog kretanja ili nemogućnosti fizičkog prisustva i fizičkog obavljanja svakodnevnih poslova - objašnjava načelnica Odeljenja za strateško planiranje u Ministartsvu državne uprave i lokalne samouprave Ljiljana Uzelac.
- Postojanje platformi, elektronskog potpisa, udžbenika u elektronskom obliku, umreženih registara i razmene podataka je doprinelo bržem prilagođavanju radu od kuće, obrazovanju bez odlaska u škole, kao i obavljanju poslova bez potrebe putovanja u drugu opštinu. Država je kroz otvorene podatke ili mašinski čitljive podake omogućila stalno dostupne podatke o broju građana zaraženim virusom COVID-19, broju građana u samoizolaciji, testiranim, hospitalizovanim i preminulim na teritoriji Republike Srbije (https://covid19.data.gov.rs/), koje su koristili novinari, građani, i ostala zainteresovana javnost - objašnjava ona.
Da se država godinama ranije nije pripremala kroz sprovođenje reforme javne uprave, pre svega kroz digitalizaciju, eUpravu, otvorene podatke, verovatno da Srbija ne bi mogla tako brzo da odgovori potrebama koje je stvorila novonastala pandemija, kaže Ljiljana Uzelac.
- I pre pandemije, građani su mogli elektronski da plate poreze, naruče izvode iz matičnih knjiga, produže registraciju vozila, pogledaju ocene svoje dece u eDnevniku i sl. Dobri rezultati koje smo imali u oblasti eUprave su zapravo pomogli u jednoj vanrednoj situaciji i nama je važno da u budućem periodu jos snažnije nastavimo sa sprovođenjem Strategije reforme javne uprave - dodaje ona.
Elektronske usluge koje su ovih dana bile posebno aktuelne su prijavljivanje dece za upis u predškolske ustanove i prvi razred osnovne škole. Prema zvaničnim podacima, do isteka roka za prijavljivanje dece u vrtiće prijavilo se više od 42.000 dečaka i devojčica.
- Paralelno sa tim teče i upis prvaka u osnovne škole. Preko zvaničnog sajta eUprava, roditelji su iskazali želje za upis u željene škole - objašnjava direktor Kancelarije za informacione tehnologije i eUpravu Mihailo Jovanović.
Prijava dece u predškolske ustanove ili eVrtić je od ove godine dostupna roditeljima u celoj Srbiji. Usluga je veoma jednostavna i podrazumeva da registrovani korisnici na portalu eUsluge izaberu uslugu eVrtić i u pet minuta popune neophodne podatke i prijave svoje dete za upis u vrtić.
- Negde oko 25. maja će biti aktivirana usluga upisa u osnovne škole kada će roditelji putem interneta moći da odaberu termin u školi gde žele da upišu dete. Moraće da odu jednom do te škole da bi dete obavilo razgovor sa psihologom i neće morati da nose nijedan dokument - kaže Jovanović.
Evropska unija snažno podržava reformu javne uprave u Srbiji kao deo procesa pripreme Srbije za članstvo u EU.Šef delegacije EU u Srbiji, ambasador Sem Fabrici kaže da je reforma javne uprave ključni korak za članstvo Srbije u Evropskoj uniji.
- Neophodne su strukturne promene u funkcionisanju i organizaciji centralne i lokalne uprave. Kulturološke promene u odnosu između administracije i građana takođe treba da prate ovaj proces. Reforma javne uprave je jedinstveno sredstvo za uvođenje evropskih principa dobrog upravljanja, u koje spadaju: efikasnost, odgovornost, transparentnost, pouzdanost i iznad svega, uključivanje građana u procese donošenja odluka. Reforma javne uprave donosi i potpunu modernizaciju uprave kroz digitalizaciju informacija i procesa, uključujući nove načine pružanja usluga građanima i preduzećima - zaključuje Fabrici.
Podsećajući na primere iz zemalja EU, šef Delegacije EU u Srbiji poručuje da gradjani i privreda na takav način manje troše vreme, novac ali i ljudske resurse, a državni aparat stavlja se u potpunosti u službu građana i za građane.
Godinama unazad EU je najznačajniji partner Srbije u procesu reforme javne uprave za koju je do sada Srbiji donirala preko 200 miliona evra. Cilj reforme je uprava koja je efikasnija, transparentnija, pristupačnija za građane i privredu. Više informacija o reformi javne uprave u Srbiji možete da pronađete OVDE.
(Esprespo.rs/Blic)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!