NIŠKI AERODROM KROZ VREME: Konstantin Veliki beleži svoje zlatno doba u istoriji postojanja!
Niški aerodrom postoji od 1935. godine, Foto: Grad Niš

novi let za maltu

NIŠKI AERODROM KROZ VREME: Konstantin Veliki beleži svoje zlatno doba u istoriji postojanja!

Prva linija koja je poletela sa niškog aerodroma vozila je putnike do Beograda

Objavljeno:

Prvi komercijalni avion poleteo je 1. maja davne 1935. godine iz Niša do Skoplja, Bitolja i Soluna, pričaju oni koji se bave izučavanjem istorijata niškog aerodroma. Tačnih podataka o tome koliko se putnika tada ukrcalo u avion nema, ali sve do 1939. godine letelo se sa tadašnjeg Aerodroma kod Trupalskih šuma.

Dakle, Grad Niš se još pre 84 godine našao na listi gradova iz kojih može da se leti. Imao je svoje teške dane, ali i dane procvata, no ono što je najvažnije održao se u životu sve do današnjih dana, bez obzira na sve nedaće.

foto: Grad Niš

Pista niškog aerodroma tri decenije je bila prazna, sve do leta 1971. godine kada je ponovo stavljena na listu gradova iz kojih može da se leti. Za vreme bombardovanja i tokom ratnih godina, takođe je bila zatvorena, ali je prvom prilikom ponovo otvorena kada je pomoću niskotarifnih avio-kompanija obezbedila letove u prestonice Velike Britanije, Srbije, Makedonije. Niški aerodrom sada može da se pohvali i letom za Maltu, što je ispunjenje želje građana Niša.

Kratak istorijat niškog aerodroma:

1935. Prvi let na Aerodromu Niš kod Trupalskih šuma obavljen je 1.maja 1935.godine kada je prvi srpski nacionalni avio-prevoznik „Aeroput“ leteo na ruti Beograd – NIŠ -Skoplje – Bitolj – Solun.

1939. „Aeroput“ poslednji let iz Niša obavio na liniji Beograd – Niš. Nakon toga su letovi obustavljeni zbog izbijanja II sv. rata.

1952. Nakon završetka II sv. rata na današnjoj lokaciji 1952.godine izgrađena je betonska poletno-sletna staza.

1971. – 1977. Novi nacionalni avio-prevoznik Jugoslovenski Aerotransport (JAT) uspostavlja redovni avio-saobraćaj iz Niša gde nastavlja da prevozi putnike tako gde je stao „Aeroput“ 1939.godine. Zajedno sa Pan Adria-om leti do Dubrovnika, Tivta i Splita.

1972 – 1986. U periodu od 1972. do 1985.godine čelni ljudi grada Niša donose odluku o osnovanju preduzeća za vazdušni saobraćaj Aerodrom Niš. U periodu od 1985. do 1986. godine izvode se radovi na izgradnji putničkog terminala, rulne staze, platforme i tehničkog bloka, da bi se nakon toga uz dosta poteškoća svečano otvorio za vazdušni saobraćaj.

foto: Grad Niš

12.10.1986. Aerodrom Niš uz veličanstven aeromiting i prisustvo desetine hiljada Nišlija svečano je otvoren za vazdušni saobraćaj 12.oktobra 1986.godine sletanjem prvog mlaznog aviona JAT-a, tipa B737-300 (registarske oznake YU-ANI), na liniji iz Beograda sa tadašnjim zvanicama. Prvi putnički let realizovan je iste večeri i to avionom tipa DC-9 na liniji Beograd – NIŠ – Beograd.

1987. Još jedna jugoslovenska avio-kompanija, Inex-adria, 1987.godine uspostavlja letove sa našeg aerodroma koja je letela paralelno sa JAT-om. Do 1990. godine Inex-adria sa našeg aerodroma je letela do nekoliko domaćih i stranih destinacija i to do Ljubljane, Zagreba, Splita, Londona i Ciriha.

foto: Grad Niš

1986. – 1999. Sa našeg aerodroma JAT je leteo ka 10-tak destinacija širom Evrope, sem u vreme sankcija, i to do Beograda, Tivta, Ciriha, Ljubljane, Londona, Zagreba, Dubrovnika, te do Diseldorfa i Štutgarta preko Beograda odnosno Hamburga preko Zagreba. Najveći jugoslovenski čarter avio-prevoznik Aviogenex sa Aerodroma Niš leteo do Tivta, Dubrovnika i Ciriha.

1988. Zbog rekontrukcije piste na aerodromu Sofija u Bugarskoj, nemački i austrijski nacionalni avio-prevoznici, Lufthansa i Austrian Airlines, na par meseci leteli su sa našeg aerodroma ka Frankurtu, Minhenu i Beču.

foto: Grad Niš

1999. Tokom 78 dana NATO agresije na SR Jugoslaviju, naš aerodrom nije ostao pošteđen napada od strane agresora. Poletno-sletna staza pogođena je 57 puta, dok su ostale manevarske površine i putnički terminal značajno oštećeni.

1999. – 2003. Vlada Norveške i Grad Niš nalaze način da avio-saobraćaj sa našeg aerodroma ponovo zaživi , te je zahvaljujući donaciji Norveške poletno-sletna staza rekonstruisana i produžena, izgrađen je novi kontrolni toranj i sanirana su oštećenja na drugim objektima, te je dograđen i putnički terminal. 12.oktobra 2003.godine Aerodrom Niš je ponovo otvoren za vazdušni saobraćaj sletanjem aviona JAT-a, tipa B737-300, na liniji iz Beograda.

2004. – 2009. Zajedno sa Jat Airways-om (nekadašnji Jugoslovenski aerotransport (JAT)) Montenegro Airlines je do

foto: Grad Niš

2006.godine povezivao naše putnike sa Cirihom odnosno 2009.godine do Tivta. Sa druge strane Jat Airways leteo je do Ciriha, Tivta, Herakliona, Bodruma i Antalije.

2006. – 2008. Britanski turoperateri u saradnji sa brinatanskom avio-kompanijom Thomson sa našeg aerodroma leteo je ka Londonu tokom zimske sezone gde su britanski turisti skijali na Kopaoniku.

2013. Čarter avio-prevoznik Freebird Airlnes sa našeg aerodroma tokom letnje sezone uspostavlja letove ka Antalije. U okviru Air.net projekta italijanski avio-prevoznik Mistral Air leteo je do Trsta.

2013. – 2015. Nakon što je grad Niš ukinuo subvencije Montenegro Airlines-u krajem 2013.godine, tokom 2014. godine vode se intezivni pregovori sa mađarskim niskotarifni avio-prevoznikom Wizz Air o pokretanju prvih letova iz Niša. Potpisivanjem prvog komercijalnog ugovora krajem 2014.godine, sredinom 2015.godine Wizz Air pokreće prve letove sa našeg aerodroma ka Malmeu i Bazelu.

foto: Grad Niš

2016. Najveći niskotarifni avio-prevoznik iz Irske, Ryanair, krajem 2016.godine uspostavlja svoje prve letove sa našeg aerodroma i to do Berlina, Milana odnosno aerodroma Bergamo, Bratislave i Diseldorfe odnosno aerodromu Vece. Tokom ove godine Wizz Air uvodi linije ka Dortmundu, Ajndhovenu i Memingenu.

2017. Nakon 8 godina, ali po prvi put, švajcarski nacionalni avio-prevoznik SWISS uspostavlja letove do Ciriha, a nekoliko meseci kasnije i druga švajcarska avio-kompanija Germania Flug takođe uspostavlja letove do ove destinacije ka kojoj leti do kraja letnje sezone. Tokom ove godine prošireni su i modernizovani šalteri za registraniciju putnika i saniran je krov i fasada putničkog terminala. Ryanair uveo je krajem godine novu liniju ka Stokholmu.

foto: Grad Niš

Zanimljivosti

Prva linija koja je poletela sa niškog aerodroma vozila je putnike do Beograda. Ovaj večernji let desio se pre nešto više od 30 godina, a od tog dana letovi su zvanično krenuli. Nekoliko desetina hiljada Nišlija prisustvovalo je svečanom otvaranju Aerodroma u svom gradu.

Letovi za Cirih otvoreni su 1191. godine, a sa niške luke moglo je da se dospe i do Ljubljane i Londona. Poznavaoc istorije ovog aerodroma kažu I kako se osim JAT-a tada “u trku” uključila i najveća čarter kompanija “Aviogenex” koja je uvela liniju do Tivta, srpske prestonice, Sofije, Skoplja I Ciriha.

foto: Grad Niš

Nakon što je došlo do kulminacije ratnih događanja, posledice su bile neminovne i za niške avio-kompanije. Tokom leta 1993. i 1994. godine letelo se samo do Tivta, a broj putnika smanjio se na 4.600.

Naredna godina bila je još teža, jer po prvi put u istoriji ovog aerodroma ni jedan putnički avion nije poleteo iz Grada Niša. Ratne godine, ratna kriza, sukobi na prostoru bivše Jugoslavije, sankcije, NATO bombardovanje, smanjili su broj ljudi koji su leteli iz Niša.

foto: Grad Niš

Ipak, 1997./1998. zabeležila je uspeh. U zimskim mesecima i po lošim vremenskim uslovima, iz Niša je poletelo 16.000 ljudi.

Norveška Vlada potpomogla je rekonstrukciju Aerodroma “Konstantin Veliki” nakon teških oštećenja nastalih usled bombardovanja. Istorijski podaci pokazuju da su tada razminirane preostale kasetne bombe, asfaltirane neke površine, a I izgrađen toranj Aerodromske kontrole letenja. Obnovljen je I deo aerodromske opreme.

Od oktobra 2003. godine avioni ponovo lete iz Niša i od tada je situacija stabilna. Leti se na veliki broj destinacija, koje se iz godine u godinu povećavaju. Od 2003. do 2015. godine iz Niša se letelo za Cirih, Pariz, Podgoricu, Herklion, Istanbul, Antaliju, Tivat, London, Forlija, Trsta, Ženeve, sa više avio-prevoznika ("Jat Airways"-om, "Montenegro Airlines"-om, "Mistral Air"-om, "Darwin Airlines"-om, "Thompson"-om, "AtlasJet"-om i drugim).

Tekst je objavljen u sklopu projekta koji se finansira iz budžeta Grada Niša.

Bonus video:

(Espreso.co.rs)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.